صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارائه 410 ردیف تعرفه‌ برای توسعه تجارت میان ایران و تونس

رایزن بازرگانی ایران در تونس با بیان اینکه روابط تجاری کشور باید به دو بخش قبل و بعد از تحریم‌ها تقسیم شود، افزود: در زمان تحریم‌ها نقل و انتقال‌های کشور قفل شد و توان تبادلات مالی را نداشتیم، اما اکنون گشایش‌هایی رخ داده و به عنوان مثال 260 ردیف تعرفه‌ برای صادرات ایران به تونس معرفی شده است.
کد خبر : 48271

مجید قربانی‌فراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با اشاره به اینکه خطوط حمل‌و‌نقل کشور به خصوص در بخش دریایی همزمان با تحریم‌ها دچار مشکل شده بود، عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها بیشترین امکان تبادل تجاری را از دست دادیم و تنها با کشورهای همسایه به خصوص عراق در ارتباط بوده‌ایم.


وی با اشاره به فضای خاص امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عراق گفت: بنا به وضع جغرافیایی، فضای این کشور کاملاً به روی شرکت‌های خصوصی ایرانی باز بود.


او همچنین از تونس به عنوان یکی از مراکز بکر برای توسعه تجارت ایران نام برد و گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با تونس در سال 93 حدود 32 میلیون دلار بوده که 20 میلیون دلار آن صادرات ایران به تونس و 12 میلیون دلار واردات ایران از تونس بوده است.


رایزن بازرگانی ایران در تونس گفت: پسته، کشمش بی‌دانه، ورق‌های فولادی، بخشی از قطعات خودرو، لوازم کشاورزی و برخی از گریت‌های نساجی محصولاتی است که از ایران به تونس صادر می‌شود. همچنین عمده واردات ما از تونس نیز فسفات و مونو کلسیم فسفات است.


قربانی‌فراز با اشاره به‌ اینکه امیدواریم با فضای جدی ایجاد شده در پساتحریم نه تنها با تونس بلکه با بیشتر کشورهای جهان به سرعت ارتباط برقرار شود، بیان کرد: بانک مرکزی ایران می‌تواند با انتخاب یک سری بانک‌های توانمند دولتی و خصوصی این کشور، روابط کارگزاری را با آنها آغاز کند.


وی افزود: می‌توان ایجاد بانک‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس را پیگیری کرد، زیرا فضای تونس برای این کار مناسب است و از نمونه‌های آن هم می‌توان به بانک‌های مشترک تونس-امارات، تونس-کویت، تونس- سعود، تونس- اسپانیا، تونس – مراکش و تونس- فرانسه نام برد.


رایزن بازرگانی ایران در تونس با تاکید بر اینکه بیشتر تبادلات مادی و حتی صرافی‌ها در کشور تونس از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد، توضیح داد: قرارداد تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و تونس امضا شده است که بر اساس آن 260 ردیف تعرفه‌ برای صادرات ایران به این کشور تعریف شده است. همچنین از طرف ایران هم بیش از 150 ردیف تعرفه برای واردات از تونس ارائه شده است و مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر