ضرورت و راهکارهای ایجاد حد و مرز در فضای مجازی
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید جواد شیخ الاسلام در یادداشتی نوشت:
ما در عصری زندگی میکنیم که فضای مجازی در همه ابعاد وجود دارد و نمیتوان برای تولید و نشر محتوا مانند قبل عمل نمود و دیگر نمیتوان با فیلترینگ کارهای حوزه فضای مجازی را سامان بخشید . سرعت تولید و نشر به قدری بالا است که نمیتوان از این ابزارهای قدیمی استفاده نمود.
حال باید به دنبال جایگزینی بهتر باشیم که پیشنهاد ما ایجاد نظام استاندارسازی فرهنگی در تولید محتوا است مانند نظام استاندار ISO که همه بخواهند خود را به این حداقل نزدیک نموده و آن را کسب نمایند و در گام بعد به نظام تعالی در این حوزه برسیم. اسم این نظام را نظام نصابها قرار دادیم.
نصاب به معنی حدومرز است که در این نظام منظورمان مشخص نمودن حدود استاندار یک محتوای فضای مجازی بوده است.
این طرح سه بخش اصلی دارد که شامل استاندارد، منشور یا شاخصهها و فرآیند ارزیابی میباشد.
در بخش اول سعی شده نظام استاندارد ایجاد شود نظامی مانند ISO که به جای مطرح کردن مباحث ممیزی و فیلترینگ به بحث کسب ایدئالها یا استاندارها پرداخته شود.
در بخش دوم شاخصهای لازم برای ارزیابی اثر مطرحشده است که شامل دو نوع شاخصه میشود شاخصه اصلی و شاخصه متناسب.
شاخصههای اصلی شامل :
- فضای تولید اثر : در این قسمت به شیوه نوع تولید و محدودیتهایی میپردازیم چراکه یک اثر فرای اینکه محتوای آن چیست اگر یک نفر بتواند محتوای ضعیفی در مورد اهلبیت در فضای سنی نشین تولید کند و اثر بگذارد این اثر فرای محتوایش قابلتقدیر است چراکه در شرایط خاص و با محدودیت ساخته شده است لذا باید به این بعد نیز توجه نمود.
- کیفیتسنجی درون اثر که شامل:
1.مباحث فنی: چون اثر در فضای دیجیتال تولیدشده نگاه فناوران باید به اثر داشت چراکه مثلاً سرعت پاسخدهی سایت برای فعالیت در این فضا مهم است و نمیتوان از آن چشمپوشی نمود.
2.ارزیابی شکلی: در این بخش با محتوا کاری نداریم بلکه شکل و قالب آن برای ما مهم است آیا این شکل برای ما قابلقبول است و میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند بهعبارتدیگر مخاطب در استفاده از آن راحت است قالب متناسب است یا نه بهعنوانمثال تعداد کلیکهایی که در یک سایت برای رسیدن به یک محتوا انجام میشود آیا متناسب است یا نه.
3.ارزیابی محتوا: در این ارزیابی به ارزشهای محتوا میپردازیم که آیا این ارزشها مطلوب ما بوده است یا نه.
- اثر سنجی اجتماعی:
در این قسمت فرای مباحث کیفیتسنجی درونی یک اثر تولیدشده یا موجود به بحث تأثیرات اجتماعی اثر پرداختهشده است.
این بخش برای این است که شاید محتوا تولیدشده کیفیت خوبی ندارد اما اثرگذاری اجتماعی خوبی دارد و میتواند جریان ساز باشد لذا لازم است به آن توجه نمود.
راهبرد سنجی:
در این بخش به اهداف و مأموریتهای کلان نظام و سازمان توجه مینماییم که اثر تولیدشده در راستای اهداف کلان نظام است آیا این اثر در راستای تقویت یا در تضعیف اهداف و مأموریتهای سازمان میباشد یا نه
این موضوع ازآنجا مهم است که باعث شده سازمانهای با اهداف مختلف کارهای شبیه هم تولید کند و به دنبال تحقق اهداف کلان خود نروند و فقط بیلان عملکرد متناسب با اهداف کلان نظام بدهند و از زیر بار مسئولیت سازمانی خود شانه خالی کنند.
بودجه سنجی:
در این بخش به بررسی تناسب هزینه تولید و اثر آن پرداختهشده است و این سؤال پرسیده میشود که آیا هزینه تولید محصول متناسب اثرگذار اجتماعی گفته شده بوده است یا نه؟ و همانطور که امام خامنهای تأکید فرمودهاند این مباحث و آمارها فقط بر روی کاغذ است یا در سطح جامعه هم ما به ازای این هزینه اثر اجتماعی هم تولیدشده و آیا تناسب بین اثر و هزینه رعایت نشده است
شاخصههای متناسب:
در این شاخصها سعی شده است که آرمانها، خط قرمزها، فرهنگ موجود در مجموعه شامل فردی و اجتماعی، قلمرو موردنظر مجموعه در این حوزه، نگاههای هستی شناسانه و... مجموعه موردتوجه قرار گیرد.
مجری طرح این طرح را طور نوشته است که بتوان با ارزشهای سازمانی دیگر مجموعهها هم قابل تطبیق باشد و تبدیل به یک استاندار فرهنگی محتوای محصولات دیجیتالی مالی و جهانی شود.
بخش سوم فرآیندها:
در این بخش به چگونگی اجرای طرح در مجموعههای مختلف میپردازیم.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/