صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایجاد زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی در سراسر کشور

رئیس دانشگاه تهران در نشست مجازی با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: تجربیات آموزش عالی کشور در ماه اخیر، سرمایه‌ای بزرگ برای کشور بوده و امیدوارم این سرمایه ملی مورد توجه دیگر بخش‌ها و مردم قرار بگیرد.
کد خبر : 482514

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا با اشاره به اینکه کووید -۱۹ برای همه کشورها موضوع جدیدی محسوب می‌شود گفت: درخصوص این بیماری کشورهای مختلف جهان وضعیت مشابهی دارند. لذا هیچ کشوری نمی‌تواند نسخه نهایی برای دیگران پیشنهاد دهد. بر اساس تجربه شاید بتوان گفت نخست چین و سپس ایران بیش از سایر کشورها تجربیاتی برای ارائه داشته باشند. به عنوان نمونه می‌توان به موضوع آموزش‌های الکترونیکی اشاره کرد.


وی افزود: در این زمینه کشور ایران به طور گسترده فعالیت خود را آغاز کرد و می‌توان آن را نمونه‌ای مثال زدنی در دنیامحسوب کرد. دانشگاه تهران از هفته نخست اعلام این بیماری، آموزش های الکترونیکی خود را آغاز کرد. از هفته دوم تعطیلی آموزش‌های حضوری، برنامه های آموزش مجازی در کشور حالتی منسجم به خود گرفت.


رئیس دانشگاه تهران درخصوص چالش‌های پیش روی این دانشگاه در زمینه آموزش مجازی خاطرنشان کرد: چالش‌های ما نخست عدم آمادگی برخی اساتید برای آموزش مجازی بود. اگرچه بسیاری از اساتید این دانشگاه سریعاً آموزش‌ها را آغاز کردند اما برخی هم بودند که از ابتدا نتوانستند با این شیوه تدریس همراه شوند. در این میان برخی شوراهای صنفی نیز علاقه‌مند بودند که این ترم از برنامه آموزشی حذف شود اما مدیریت دانشگاه بر روی برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی تاکید کرد.


به گفته وی، دانشگاه تهران تلاش کرد در زمینه آموزش‌های مجازی زیرساخت‌های خود را تقویت کند. در همین خصوص دانشگاه‌های کشور توانستند دانش و تجربیات خوبی را فراهم کنند و خوشبختانه امروز همگام با دنیا در این بخش پیش می‌رویم.


نیلی احمدآبادی در ادامه افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کلاس‌ها به شکل برخط برگزار می‌شود. از جمله محدودیت‌ها می‌توان به عدم دسترسی برخی دانشجوها به شبکه اینترنت و عدم دسترسی برخی دیگر از دانشجوها به امکانات سخت‌افزاری اشاره کرد. پیشنهاد ما این است که بایستی وامی را برای این دانشجویان در جهت تامین سخت‌افزار در نظر گرفت. کاهش هزینه‌های اینترنت هم می‌تواند راهکار دیگر باشد.


وی تصریح کرد: تجربیات آموزش عالی کشور در ماه اخیر سرمایه‌ای بزرگ برای کشور بوده و امیدوارم این سرمایه ملی مورد توجه دیگر بخش ها و مردم قرار بگیرد. به نظر من اگر ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را مدیریت کنیم می‌توانیم حرف‌های بسیاری در سطح جهانی داشته باشیم.


تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایجاد زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی در سراسر کشور


در ادامه نشست نیز دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به آغاز جلسات برنامه‌ریزی برای آموزش الکترونیکی در این دانشگاه از تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۸ گفت: بخشی از زیر‌ساخت‌های لازم را از پیش داشتیم اما برای کل اقدامات مورد نیاز به تقویت آن نیازمند بود.


وی افزود: در دانشگاه اصفهان حدود۳هزار درس در سیستم تدوین شده اما زیرساخت‌های این دانشگاه تا پیش از این برای ۴۰۰ درس آمادگی داشت. همچنین ۶۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تا آخر اسفندماه ۱۳۹۸ به شبکه پیوستند.


به گفته طالبی، تا آخر اسفندماه سال گذشته ۹۰ درصد دروس تعریف شد و از ۱۶ فروردین ۱۰۰ درصد اعضاء وارد سیستم و ۱۰۰ درصد دروس نیز پوشش داده شد.


رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در هفته گذشته ۷۰ درصد از دروس به صورت آنلاین برگزار شد، خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های مثبت این دانشگاه می‌توان به مشارکت جدی مدیران گروه‌ها و ایجاد شبکه برای آموزش‌های الکترونیکی اشاره کرد. از اساتید درخواست کردیم که برگزاری کلاس‌ها به صورت یکپارچه از طریق نرم‌افزار LMS انجام شود تا امکان نظارت بر کلاس‌ها وجود داشته باشد. از هفته گذشته و در جهت انعطاف‌پذیری تصمیمات بخشنامه‌ای به دانشکده‌ها ابلاغ کردیم که در آن می‌توانند از دیگر نرم‌افزارهای رایج نیز استفاده کنند به شرطی که نظارت بر عهده خود دانشکده‌ها باشد.


وی افزود: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان می‌توان به مستندسازی کلاس‌های مجازی به شکل فیلم و گزارش اشاره کرد. مردم، دولت و دیگر بخش‌های کشور باید از سرمایه ایجاد شده در زمینه آموزش الکترونیک مطلع شوند.


طالبی با تاکید بر اینکه باید تهدید پیش آمده را به شکل فرصت ببینیم و به آن به شکل سرمایه نگاه کنیم، افزود: برای بالفعل کردن این سرمایه به افزایش پهنای باند و نیز افزایش سرعت اینترنت در کشور نیاز داریم. نکته دیگر در‌خصوص برنامه برگزاری دوره‌های دکترا بوده که با توجه به استادمحور نبودن این دوره، تاکید بر بازگشایی کلاس‌های حضوری در شرایط فعلی ضروری نمی‌تواند باشد.


طالبی در پایان با اشاره به اینکه درخصوص دفاع پایان‌نامه‌ها نیز این دانشگاه منعطف برخورد کرده و آماده برگزاری جلسات دفاع ها به صورت آنلاین است، گفت: در هفته پیش رو اولین جلسه دفاع آنلاین را در دانشگاه اصفهان برگزار خواهیم کرد. درخواست نهایی این دانشگاه تقویت زیرساخت‌ها، به خصوص با همکاری وزارت ارتباطات است.


برگزاری ۹۵ درصد کلاس‌ها به صورت برخط در دانشگاه یزد


سخنران بعدی این نشست قاسم برید لقمانی، رییس دانشگاه یزد بود، وی با اشاره به اینکه تا امروز بیش از ۹۵ درصد کلاس‌ها به صورت آنلاین در دانشگاه یزد برگزار می‌شود، گفت: این دانشگاه توانسته۵هزار کاربر را برای آموزش آنلاین پوشش بدهد که برای این کار ۳ سرور تهیه شد. تمامی دروس برگزار شده مستندسازی و سپس در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.


لقمانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد آمادگی کامل خود را برای برگزاری آزمون دانشگاه‌های سراسر کشور برای دانشجویان یزدی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام می‌کند. این دانشگاه همچنین اقدامات مناسب برای دانشجویان بین‌المللی را انجام داده و نیز به فرهنگ‌سازی مناسب برای برگزاری دوره‌های مجازی در دانشگاه‌ها اقدام کرده است.


گفتنی است بهره‌گیری از اساتید خبره دیگر دانشگاه‌ها، پیشنهاد دانشگاه یزد برای مدیریت شرایط موجود بود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر