صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

بررسی سایت‌ها و مراکز همسریابی در وزارت ورزش و جوانان

نشست بررسی ابعاد حقوقی و جامعه‌شناختی موسسات و سایت‌های همسریابی، در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
کد خبر : 48224

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، در این نشست که از ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع، متخصصان و اساتید دانشگاهی هم دعوت به عمل آمده بود و حضور داشتند، محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با تاکید بر اینکه نباید برای علاج موضوعات به صورت موردی عکس العمل نشان داد و تصمیم گرفت، گفت؛ این مسئله نیازمند سیاست‌گذاری جدی است و برای این امر نیازمند این هستیم که به این سئوال پاسخ دهیم که آیا حاکمیت و دولت در راستای همسر گزینی و همسر یابی ورود داشته باشد یا نداشته باشد. فواید و مضرات، نقاط ضعف و قوت ورود به این بحث چیست. آسیب‌ها و فرصت‌های که می‌تواند ایجاد کند با در نظر گرفتن مجموعه مسائلی که با آن مواجه هستیم، چه می‌تواند باشد.


معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه با اشاره به اینکه این جلسه و کمیته به همین نیت برگزار شده است، افزود: ان شالله این کمیته با چندین جلسه منظم به یک جمع‌بندی روشن و جامع دست پیدا کرده و از طریق مراجع ذی ربط بتوانیم تصمیم درست و سیاست درستی در این مورد اتخاذ کنیم.


در این نشست مریم نجابتیان مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان با ارائه گزارشی از شرایط موجود جامعه و سپس سایت‌ها و مراکزی که به صورت‌های مختلف به این امر مشغول هستند ارائه دادند.


مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان گفت: شیوه‌ای برای انتخاب همسر باید ترویج شود که در امتداد سنت‌های گذشته و همگام با شرایط جدید باشد.


مریم نجابتیان در ادامه با ارائه آمار در این حوزه با اشاره به اینکه سایت‌های بسیاری به امر همسرگزینی و همسریابی فعال هستند، گفت: جامعه نیازمند یک مدیریت فرهنگی در انتخاب همسر است. شیوه‌ای برای انتخاب همسر باید ترویج شود که در امتداد سنت‌های گذشته و همگام با شرایط جدید باشد و البته باید شرایط و بسترهای لازم برای ازدواج فراهم شود.


مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان افزود: وضعیت مطلوب از نظر ما این است که شرایط ایجاد شده توسط این سایت‌های باید سه ویژگی را به همراه داشته باشد. یک اینکه امکان دسترسی به زوج مناسب برای افراد فراهم شود. دوم اینکه در این سایت‌ها و مراکز امکان پذیری ازدواج وجود داشته باشد. یعنی اینکه راهی نباشد و نشود برای دوست شدن و مسائل دیگر که آسیب‌های را در پی خواهد داشت و مسئله و ویژگی دیگر اینکه ازدواج پایدار باشد و رها نشود و بتوان تا حداقل پنج سال بعد از ازدواج زوج‌ها را همراهی و رصد کرد. وظیفه حاکمیتی این است که ما بتوانیم قوانینی را تصویب کنیم که الگوی مناسبی برای ایجاد این سایت‌ها و موسسات و مراکز فراهم کند.


امیری: اطلاعات سایت‌های همسرگزینی باید راستی‌ آزمایی شود


در ادامه امیری از اداره نظارت کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در دادستانی کل کشور، به تاریخچه سایت‌های همسر گزینی و فعالیت این کمیته اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه 1390 کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که جلساتی را متشکل از شش وزارت‌خانه و دو نماینده از قوه مقننه برگزار کرده و مصادیقی را به تصویب مجلس می‌رسانند، مصوبه‌ای را گذراند که سایت‌های فعال در این زمینه سه ماه فرصت دارند که در سه سطح و در سه شرایط مختلف از سازمان ملی جوانان که آن موقع هنوز معاونت وزارت ورزش و جوانان نشده بود مجوز بگیرند و طبق شرایط و حدود تعیین شده فعالیت کنند. ما در آن موقع پیشنهاد داشتیم دیتا بیس یا بانک اطلاعاتی در این حوزه ایجاد شده و در این معاونت باشد تا هم در سیاست گذاری‌ها کارایی داشته باشد و هم از قرار گرفتن اطلاعات در جاهای که شاید متولی مورد اعتماد نباشد جلوگیری شود.


امیری بر نقش خانواده در ازدواج اشاره کرد و گفت که باید برای این سایت‌ها و مراکز، فرآیندی را تعیین و تعریف کرد که نقش خانواده نادیده گرفته نشود. او به ایجاد شرایطی برای راستی آزمایی اطلاعات قرار گرفته در این سایت‌ها اشاره کرد و گفت: باید این مراکز با ثبت احوال و مراکز دانشگاهی و غیره لینک شوند تا اطلاعات که از فرد در آن قرار می‌گیرد چک شده و درستی آن تائید شود. تا زمینه‌های سو استفاده‌هایی که در فضای مجازی بسیار است کاهش پیدا کند و مردم بتوانند به این مراکز و سایت‌ها اعتماد کنند.


دکتر اقلیما: اگر جوانان شاغل باشند، ازدواج می‌کنند


دکتر اقلیما رئیس انجمن مددکاری ایران، در این نشست با اشاره به اینکه دولت نباید به امر ازدواج که حوزه خصوصی افراد است دخالت کند، گفت: ما باید با واقعیت درست مواجه شویم. دولت‌‌ها موظف به تولید کار هستند و اگر جوانان کار داشته باشند، ازدواج می‌کنند. این سایت‌ها عمدتا برای دوست یابی هستند. در دیگر کشورها حتی برای ازدواج وام نمی‌دهند بلکه شرایط کا و فعالیت را فراهم می‌کنند و وقتی مردم درآمد داشته باشند هم ازدواج می‌کنند و هم بچه‌دار می‌شوند.


این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در این امر اگر دخالت نکنیم به نظر بنده بهتر است و ما باید به عنوان حاکمیت جای دیگری نقش خود را بازی کنیم.


گردانندگان این مراکز بسیار مهم هستند


نماینده دفتر سخنگوی ناجا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید دید این موسسات و مراکز به چه تعداد هستند و توسط چه کسانی مدیریت می‌شوند، گفت: اکثر سایت‌های موجود، سایت‌های دوست یابی هستند و باید وضعیت آنها بررسی شود. مراکز همسر گزینی خوب است ولی باید شرایط مناسب و نظارتی آنها فراهم شود و نفرات گرداننده آنها بسیار مهم هستند.


در پایان این جلسه، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه جمع نظرات کارشناسی با ساماندهی این مسئله موافق است و باید درباره اشکال و حدود این ساماندهی صحبت کرد، گفت: در جلسات آینده با این دستور پیش می‌‌رویم که شرایط و ویژگی‌های مراکز و سایت‌های همسریابی و همسر گزینی چه باید باشد و همچنین درباره شرایط صاحبان مجوز و قوانین و مقررات ضروری و پشتیبان این مسئله بحث و گفتگو می‌کنیم تا بتوانیم به یک نقطه معقول و منطقی برسیم. همچنین باید به این نکته هم توجه کنیم که نگاه ما به ازدواج در سال‌های گذشته تک بُعدی و روانشناسانه بود و این غلط است.


ازدواج یک موضوع تک بعدی نیست. باید به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی آن نیز توجه داشته باشیم. تا امکان شکل گیری زندگی‌های پایدار فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر