صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی شهردار تهران دیپلمات شد/ کلمات حناچی در «گاردین» چقدر ارزش دارد؟/ یادداشتی که 40 میلیون تومان برای تهرانی‌ها آب خورد

روزهای سخت پایتخت درحالی سپری می‌شود که شهردار تهران با مذاکره و یادداشت نوشتن برای رسانه‌های خارجی سرگرم است.
کد خبر : 481724

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اگر در خیابان‌های پایتخت قدم بزنید متوجه می‌شوید که چهره شهر عوض شده و مردم با نگرانی‌های فراوان نسبت به مبتلا شدن به کرونا در خیایان‌ها در حال قدم زدن هستند؛ از سوی دیگر نیروهای سازمانی و خدماتی شهرداری درحال ضدعفونی کردن و گندزدایی شهر هستند؛ اما نقش مدیریت شهری تهران در این میان چقدر می‌تواند در هدایت نیروهای شهرداری تاثیرگذار باشد؟


حناچی تنها نماینده تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا


تهران روزهای حساسی را سپری می کند و نیاز به مدیریت بحران در چنین شرایطی را دارد، تنها نماینده پایتخت در ستاد ملی مقابله با کرونا پیروز حناچی است اما تاکنون اقدامات و تصمیمات بزرگی برای تهران گرفته نشده است، شاید بزرگترین دستاورد آقای شهردار تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت بود که تنها شهرداری تهران را نمی‌توان در این امر موثر دانست بلکه دستگاه‌‎های قضائی و نیروی انتظامی نیز در کنار شهرداری برای بستن بوستان‎‌‌ها دخیل بودند.


وقتی مدیران شهری دیپلمات می‌شوند


اخیراً مدیران شهری یکی از اهداف خود را بر ایجاد روابط دیپلماتیک با دیگر پایتخت‌های جهان گذاشته و سعی دارند در چنین شرایط بحرانی که تهران درگیر آن است با دیگر شهرداران ارتباط بزنند، دیدار با شهردار رم و آنکارا و همچنین دیدار با سفرای کشور‌های فرانسه، ایتالیا، سنگاپور و... در شهر تهران راهکاری است که مشاوران جناب شهردار پیش روی او گذاشتند که مشخص نیست چه سودی برای مردم پایتخت دارد.


                                                                                     


مرغ همسایه غاز است


چند روز قبل بود که پیروز حناچی،  شهردار تهران طی یادداشتی در روزنامه انگلیسی گاردین شدیداً از تحریم‌های آمریکا در شرایط شیوع ویروس کرونا و جنگ کشورها با این ویروس انتقاد کرد. او در این یادداشت آورده است که من به عنوان شهردار تهران روزانه مشاهده می‌کنم که جان‌های مردم به دلیل کمبود اقلام پزشکی و دارو از دست می‌رود؛ وی حتی اشاره‌ای هم به تحریم‌های آمریکا داشت اما سؤال اصلی اینجاست که آقای شهردار چرا در یک برنامه تلویزیونی  به صورت مستقیم با مردم تهران و جهان سخن نگفته و روزنامه‌ای انگلیسی را برای تریبون خود انتخاب کرد؟ از همه مهمتر در این فضایی که همه توان کشور در خدمت حوزه تولید محصولات و اقلام بهداشتی و پزشکی است نشان دادن ضعف در برابر تحریم‌های آمریکا چه سودی دارد؟


واکنش رئیس خبرگزاری صدا و سیما به یادداشت حناچی


در این میان سید مهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما با انتشار توئیتی نسبت به یادداشت حناچی واکنش نشان داده و نوشت که ملت ایران در ۴۱ سال گذشته استوار ایستاده و در برابر مشکلات قد خم نکرده است.


در این توئیت آمده است: «در ۴۱ سال گذشته ملت ایران در سخت‌ترین شرایط قد خم نکرد و عزتمندانه ایستاد. حالا برای یک روزنامه انگلیسی! یادداشت ارسال می‌کنیم که تحریم‌ها ما را در مبارزه با کرونا فلج کرده! این ادبیات توهین به کادر درمانی، دستگاه‌های مختلف، گروه‌های جهادی، واحد‌های تولیدی و همه مردم است.»


 


                                       


وزارت خارجه یا شهرداری!


شهردار تهران در جایگاه یک دیپلمات ظاهر شده و سعی کرده نقش وزارت خارجه و سفرای ایرانی در خارج کشور را در پایتخت ایران بازی کند و به رئیس جمهور آمریکا که به نظر می‌رسد شهردار تهران را به‌خوبی نمی‌شناسد  پند و اندرز می‌دهد. بی شک منتظر بودیم تا شهردار لندن نیز برای ابراز همدردی با مردم ایران یادداشتی را در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران منتشر کند؛ اما این موضوع رخ نداد و از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که برای چاپ  یادداشت جناب شهردار مبلغی حدود 40 میلیون تومان هزینه شده است، به طوری که این یادداشت 500 کلمه‌ای آقای حناچی هر کلمه‌اش 80هزار تومان برای کلانشهر تهران هزینه برداشته است.


ترافیک پیش‌بینی‌شده


می‌توان با یک حساب سرانگشتی فهمید که این هزینه می‌توانست برای تهیه ماسک و دستکش برای کارمندان شهرداری و یا رانندگان اتوبوسرانی هزینه شود همچنین بعد از تعطیلات حضور سیل عظیمی از مردم در خیابان‌های تهران بودیم، شلوغ بودن ناوگان مترو و اتوبوس‌های شهرداری تهران از موضوعاتی بود که از آغاز هفته شاهد این موضوع بودیم، انتظار می‌رفت حناچی به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا قطعا می‌دانست که پس از تعطیلات تردد جمعیت 12 میلیونی تهران از سر گرفته می‌شود و می‌توانست به ناوگان حمل‌ونقل برای آماده باش و خدمت‌رسانی بهتر دستورات لازم را صادر کند اما نه تنها یک روز پس از تعطیلات شاهد این موضوع نبودیم بلکه تا به امروز هم تصاویری از ناوگان حمل و نقل عمومی منتشر شده است.


آقای شهردار کجایی؟


امروز مردم تهران به دیپلمات و یا کسی که برای دولت آمریکا رجز بخوانند نیازی ندارند، مردم تهران نیازمند مدیریت شهری مقتدر و دلسوز هستند،  در این میان حتی یک شب نبود که شهردار تهران به صورت سرزده به گرمخانه‌ها سر بزند تا در شرایط کرونایی از وضعیت بی‌خانمان‌ها باخبر شود یا حتی در چنین روزهای کرونایی سه شنبه‌های بدون خودرو خود با مردم در بی.آر.تی به اشتراک بگذارد.


تب دیپلماتیک


تب دیپلماتیک به مشاوران شهردار نیز سرایت کرده به طوری که غلامحسین محمدی به نمایندگی از شهرداری تهران با سفیر جنجالی چین نیز دیدار داشته و با مردم چین ابراز همدردی کرده است، حال باید منتظر ماند تا ببینیم آیا دیگر معاونان شهردار نیز دست به رفتار دیپلماتیک خواهند زد یا خیر این موضوع را فقط زمان مشخص می‌کند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر