امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟/سرداب کجاست؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، بر اساس تاریخ و روایات، امام مهدی(علیه السلام) از هنگام ولادت در اختفا به سر میبرد و بنا به مصالحی تولد و زندگی او آشکار نبود و بعد از رحلت پدر گرامیشان، غیبت صغرای آن حضرت، آغاز شد. امام مهدی(علیه السلام) بعد از نماز گزاردن بر پیکر پاک پدر و تدفین آن حضرت، وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را در اجتماع و در میان مردم ندید.
سرداب کجاست؟
خانه پدر بزرگوار آن حضرت در سامرا، دو قسمت داشت؛ یک سمت برای مردان و قسمت دیگر برای زنان، یک سرداب هم زیر اتاقها قرار داشت. که در روزهای گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگی میکردند.
این سرداب، امروز در ضلع شمال غربی صحنهای عسکریین علیهمالسلام و در پانزدهمتری بقعه و حرم مطهر قرار دارد. این صحن، به طول شصت و عرض بیست متر و دارای ایوان و شبستان است. روی سرداب، مسجدی وجود دارد که به مسجد صاحب مشهور است. بر فراز سرداب، گنبدی کاشیکاری قرار دارد. بر مدخل ورودی سرداب، دری نصب شده که به «باب الغیبة» معروف است و پشت آن، اتاق کوچکی به طول 2 متر و عرض 5.1 متر وجود دارد که به محل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهور است.
مسلمانان هم اکنون این خانه و این سرداب را محترم میدارند؛ زیرا امامانشان در این خانه زندگی میکردند، و در همین خانه، امام هادی(علیه السلام)، امام عسکری (علیه السلام) و نیز امام مهدی (علیه السلام) خداوند سبحان را عبادت میکردند.
داستان غیبت حضرت مهدی(علیه السلام) در سرداب «سامرا» و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری ندارند.
حضرت کجا زندگی می کنند؟
در این مورد باید دوران مختلف زندگی امام را مد نظر گرفت. دوره اول زندگی ایشان که از ولادت تا شهادت امام عسکری در سال ۲۶۰ است، در این پنج سال عموم روایات بر زندگی امام در سامراء تاکید دارند.
آن حضرت بنا به روایات در میان مردم زندگی میکند و در موسم حج حاضر میشود، ولی مردم او را نمیشناسند.
در دوره دوم که دوره غیبت صغری است، مکانی برای زندگی حضرت ذکر شده است.
امام صادق (ع) فرمود «لابد لصاحب هذا الامر من غیبه و لابد له فی غیبته من عزله و نعم المنزل طیبه»
یعنی به ناچار صاحب الامر (ع) از نظرها غایب شود و به ناچار در این غیبت از عموم مردم کناره گیری میکند و چه خوب منزلی است «طیبه».
طیبه صفت مدینه است، لذا به استناد این روایت، حضرت در مدینه هم رفت و آمد داشتهاند. با توجه به اینکه امام در دوران غیبت صغری عموماً در عراق و سامرا بودهاند، مدینه را نیز برای آن حضرت ذکر میکنند.
لذا سامرا و مدینه به استناد روایات در دوران غیبت صغری برای مکان زندگی حضرت ذکر شده است.
اما در دوره غیبت کبری چند مکان را برای امام ذکر کردهاند.
- اولین جایی که ذکر شده شهر مدینه است.
- دومین مکانی که در دوره غیبت کبری به عنوان محل زندگی حضرت نقل میشود، کوهی است به نام ذیطوی. این ناحیه در یک فرسخی مکه و در محدوده حرم است.
امام باقر میفرماید «یکون لصاحب هذا الأمر غیبة فی بعض هذه الشّعاب.» ثمّ أوما بی ده إلی ناحیة ذی طوی.
یعنی برای صاحب این امر در این نواحی غیبتی خواهد بود.» سپس با دست به منطقه ذیطوی اشاره کردند.
به نظر میرسد که ذی طوی منطقهای است که در نزدیکی ظهور و قیام، حضرت از آنجا به مکه میروند و سه روز اعتکاف میکنند و آیه «امن یجیب…» میخوانند و آنگاه که اذن برای خروج به حضرت داده میشود، در مقام ابراهیم پشت به کعبه میکنند و با آن ۵ جمله خود را معرفی میکنند و قیام آغاز میشود.
ظاهراً ذی طوی محلی برای زندگی آن حضرت در زمان نزدیک ظهور یا مقارن ظهور است.
- سومین منطقهای که برای محل زندگی حضرت نقل شده رضوی است. این ذی طوی و رضوی دو مکان هستند که در دعای ندبه هم به آن اشاره شده است.
رضوی کوهی است در منطقه روحاء، بیرون از مدینه که در فاصله ۷ منزلی از مدینه قرار دارد. عبدالاعلی مولی آل سام میگوید: همراه امام صادق (عج) از منزل خارج شدم. چون به روحاء رسیدیم، آن حضرت گردن کشید و به کوه آن منطقه نگاه کرد و به من فرمود: این کوه را میبینی؟ به آن رضوی میگویند. همانا در آن، هر درخت میوهداری است و آنجا محل امن خوبی برای شخص ترسان است این جمله را دوبار تکرار فرمود همانا برای صاحب این امر در آن دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی.
- چهارمین منطقهای که بیان میکنند، بر اساس این روایت است که امام صادق میفرماید برای صاحب امر شباهتی به حضرت عیسی است که این شباهت این است که دائماً در حال سفر هستند.
بر اساس این روایت حضرت در هر منطقهای ورود میکنند و منطقه خاصی برای زندگی حضرت ذکر نشده است.
- پنجمین منطقهای که ذکر میشود، جزیره خضراء است. جزیره خضرا، منطقهای در جنوب اسپانیا نزدیک تنگه جبل الطارق است که در منابع کهن از آن به «باب الأندلس» یاد شده است. جزیره خضرا به عنوان محلّ سکونت و اقامت صاحب الأمر، از دوره صفویه در ادبیات شیعیان مطرح شده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/