بنزین ارزان خودروسازی تسلا را به چالش کشید
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از بیزنس اینسایدر، خودروی الکتریکی یک دشمن سرسخت دارد که میتواند با همه نوآوریها در جهان مقابله کند: پایین بودن قیمت بنزین.
با توجه به اینکه مالیات بنزین فدرال آمریکا از دهه 1990 افزایش نیافته است، بااینوجود خودروهای الکتریکی در 10 سال گذشته سهم قابلتوجهی از بازار را به دست آورده است.اما با سقوط نفت به بشکهای 20 دلار،و به دنبال آن کاهش قیمت بنزین به کمتر از 1دلار در برخی از مناطق کشور (شیوع کرونا نیز آن را تشدید کرده است)، ارزش یک خودروی الکتریکی کاهش مییابد و خرید آن بهصرفه نخواهد بود. از این رو شرکت تسلا که سازنده برتر خودروهای الکتریکی در جهان به حساب میآید، از این موضوع متضرر میشود.
اخیرا دولت ترامپ استاندارد جدید مصرف سوخت در آمریکا را اعلام کرد که این موضوع به چالشهای تسلا افزوده شد. این قوانین جدید، ضوابط قبلی را تضعیف میکند. مهمترین نکته آن، این است که خودروسازان باید تا سال 2026 به استاندارد مصرف سوخت متوسط ۵/۸۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد.
مسلماً تسلا نیازی به نگرانی در مورد این قوانین ندارد زیرا فقط وسایل نقلیه برقی میفروشد. اما این شرکت باید در نظر بگیرد که تا قبل از این قوانین چه تعداد خودروی الکتریکی میفروخت، و اکنون با توجه به قیمت کم بنزین و کاهش قیمت خودرو، چه تعداد خودرو میتواند به فروش برساند. آنهم درحالیکه تنها حدود 2٪ از فروش جهانی وسایل نقلیه را خودروهای الکتریکی تشکیل میدهند.
بنابراین برای تسلا، بنزین ارزانقیمت به همراه استانداردهای ضعیفتر مصرف سوخت، بسیار جدی است و میتواند به رشد تسلا آسیب برساند.
بااینوجود یک نکته مثبت وجود دارد. اینکه موفقیت تسلا، خودروسازان بزرگ سنتی جهان را متقاعد کرده است تا به ساخت اتومبیلهای الکتریکی ادامه دهند. برای مثال فولکسواگن، بخش عمدهای از تلاشهای تحقیق و توسعه خود را به بخش ساخت خودروهای الکتریکی منتقل کرده است و جنرال موتورز نیز در نظر دارد تا 22 خودروی الکتریکی جدید را در سه سال آینده رونمایی کند.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/