صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش مطرح شد؛

مبهم بودن دستورالعمل تداوم آموزش دانش‌آموزان در مناطق محروم/ اعلام آمادگی بسیج دانشجویی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در ایام کرونایی

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با صدور نامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی را نقد کرد.
کد خبر : 481331

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیج دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان یزد با صدور نامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی را نقد کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
جناب آقای حاجی میرزائی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
با احترام، با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی پایان این دوره ابتلا و امتحان الهی، ضمن تشکر از همت وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن خلأ آموزشی که در حقیقت امری سخت و دشوار است، به استحضار می‌رساند پیرو انتشار دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پاره‌ای از انتقادات خود را پیرامون این دستورالعمل به شرح زیر خدمتتان ارسال می‌کند:
۱. راهکار اصلی این دستورالعمل، تفکیک دانش آموزان به دو دسته فاقد دسترسی به پوشش اینترنتی و فاقد دسترسی به سخت‌افزارها و پوشش اینترنتی است.
نقد و بررسی: تفکیک مذکور، چگونه و با کدام معیار و توسط کدام نیرو اجرایی صورت خواهد پذیرفت؟
۲. پیرامون زیر دستورالعمل‌های اجرایی گروه الف، سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) استفاده از ظرفیت شبکه صدا وسیما استان
نقد و بررسی: مسئله اینجاست که تا چه حد آموزش به این نوع و بازپخش محتوا در تلویزیون ملی، کارآیی خواهد داشت؟ ارزشیابی اثرگذاری آموزش تلوزیونی در این مدت، انجام شده است؟
دستورالعمل ب) بسته آموزشی مکتوب
دستورالعمل پ) فیلم ها در قالب بسته نرم افزاری ساده
نقد و بررسی: این محتواهای آموزشی در چه بازه زمانی و چگونه آماده و توزیع خواهد شد؟ همانطور که می‌دانید تولید محتوا و نرم افزار مناسب، زمان زیادی را می‌طلبد.
دستورالعمل ت) اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب، برای حضور در منازل دانش‌آموزان
نقد و بررسی: حضور راهبران آموزشی در منازل تا چه حد امکان‌پذیر و مورد قبول والدین خواهد بود؟ و خاصه اینکه آیا این روش خلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون فاصله‌گذاری اجتماعی نیست؟
دستورالعمل ج)استفاده از ظرفیت دیگر اعضای باسواد خانواده
نقد و بررسی: ملاک تشخیص باسوادی فرد در خانواده و صلاحیت او چیست؟ و آیا در این بازه زمانی، با توجه به حجم خانواده‌های محروم، کار شناسایی قابلیت دارد؟
۳. پیرامون زیر دستورالعمل‌های اجرایی گروه ب سوالات زیر قابل توجه است:
دستورالعمل الف) جدول بودجه‌بندی دروس، با توضیحات تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و همچنین بر اساس جدول، درسنامه خودآموز یا نیمه خودآموز به آن‌ها داده شود.
نقد و بررسی: به راستی این دستورالعمل برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی امکان‌پذیر و کارا خواهد بود؟ این جدول‌ها چگونه آماده و توزیع می‌شود؟ چرا که اگر تهیه آن‌ها متمرکز انجام گیرد، تطابق لازم با شرایط و سطوح مختلف دانش‌آموزان را نخواهد داشت و اگر بومی‌سازی شود آیا امکان تولید در تک تک مناطق آموزشی کل کشور را خبر دارید؟
دستورالعمل ب) استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس راهبران با اولیا و دانش‌آموزان
نقد و بررسی: کارآیی این تماس‌ها تا چه حد پیش‌بینی شده است؟
دستورالعمل پ)اعزام هفتگی راهبران همراه با امکانات
نقد و بررسی: تأمین امکانات همراه با راهبر برای همه دانش آموزان و در تمام مناطق مخاطب این طرح میسر است؟
۴. پیرامون زیر دستورالعمل‌های اجرایی گام‌های تکمیلی سوالات زیر قابل توجه است:
نقد و بررسی: با توجه به اینکه در این قسمت همه چیز موکول به طراحی و سپس اجرا شده است، گام‌های تکمیلی تا چه زمانی عملی خواهند شد؟ برای رسیدن به چنین بخشنامه‌ای بیش از ۵۰ روز زمان برده است، رسیدن به چنین طراحی‌ها و اجراهایی چقدر زمان خواهد گرفت؟
در جمع‌بندی نهایی، به‌نظر می‌رسد:
۱. این دستورالعمل کلی و مبهم است و در کل در شیوه اجرا، دارای ابهامات بسیاری است و طبیعتا با توجه به زمان، رفع ابهامات اجرایی آن ضروری است‌.
۲‌. مشخص نیست متولی بررسی و راستی‌آزمایی آن، متناسب با وضعیت هر قشر محروم از تحصیل، کیست؟ و مرجع نظارت بر این موضوع مهم کیست؟
۳. گام‌های اجرایی، نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای اجرای طرح پیش‌بینی نشده است.
۴. بسیاری از موارد به آینده‌های مبهم اشاره شده است و تکلیف واضحی برای آن مشخص نیست.
امید است که با رفع نقد‌ها وسوالات و با توجه به زمان موجود، دستورالعمل اجرایی مناسب و عملیاتی، نگارش شود و قشر مستضعف به‌عنوان ولی نعمتان، از نعمت آموزش محروم نمانند.
در پایان اعلام آمادگی می‌شود، إن‌شاءالله پس از مساعد شدن فضای عمومی و بازگشایی مدارس، گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی با همتی مضاعف آمادگی دارند تا برای یاری نظام تعلیم وتربیت، جهت جبران عقب ماندگی‌ها حضور پیدا کنند.
با کمال احترام
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر