چرا جهش تولید در سال 99 امکانپذیر است؟/ نقش تجارت الکترونیک در تحقق شعار سال
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمزه پالیک، کارشناس ارشد اقتصاد تجارت الکترونیک در یادداشتی درباره شعار سال 99 نوشت: درباره با توجه به اینکه شعار امسال، «جهش تولید» است، در مطلب پیش رو به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم که اساساً جهش تولید به چه معنی است؟ با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران آیا جهش تولید امکان دارد؟ چه نهادها و دستگاههایی متولی جهش تولید هستند؟ چه پیشنهادهای کاربردی جهت تحقق جهش تولید وجود دارد؟
بنا به گفته متخصصان اقتصادی، جهش تولید در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهرهوری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ بهعبارتدیگر نگاه و جهتگیری دستگاههای دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید کندن و جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوبتر اقتصادی باشد.
ازآنجاکه جهش تولید فقط مختص به سال 1399 نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملاً جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولیدکنندگان و کارآفرینان باز شود.
ممکن است بعضیها اشکال وارد کنند و بگویند با توجه به وضع مالی دولت به علت کاهش قیمت نفت، بحران کرونا، تحریمها و تنگناهای مالی جهش تولید امکان ندارد؛ اما در پاسخ به این اشکال باید گفت تولیدکنندگان و کارآفرینان بیش از اینکه از تأمین مالی و دوپینگ پولی دولت انتظار داشته باشند از حاکمیت انتظار دارند فضای کسبوکار و امنیت اقتصادی بهبود پیدا کند که این امر کاملاً امکانپذیر است.
بهعنوانمثال گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از پایش امنیت سرمایهگذاری در تابستان 98 نشان میدهد نامناسبترین مؤلفههای امنیت سرمایهگذاری از دید فعالان اقتصادی در این فصل به ترتیب زیر بوده است:
1-عمل مسئولان ملی به وعدههای دادهشده
2-اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی
3-عمل مسئولان استانی و محلی به وعدههای دادهشده
همانطور که مشاهده میشود فعالان اقتصادی از فساد، عدم شفافیت و رانت رنج میبرند؛ بنابراین بهعنوان اولین پیشنهاد، از قوای مجلس محترم شورای اسلامی، دستگاههای دولتی و قوه قضائیه انتظار میرود امنیت اقتصادی و فضای کسبوکار را بهبود ببخشند.
دهههای پیش رو دهه فناوری و نوآوری است بهنحویکه به گفته کارشناسان تجارت سنتی از بین خواهند رفت و تجارت، الکترونیکی خواهد شد؛ بنابراین باید به لوازم اقتصاد دانشبنیان و استارتآپها و زیستبوم آنها توجه ویژه کرد و برای استانها نقشه راه تهیه نمود. کسبوکارهای نوپا خواهند توانست بازارهای نوظهور در دنیا را فتح نمایند و جهش در تولید را رقم بزنند. غفلت از آنها باعث میشود در رقابت با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه عقب بمانیم. بهعنوانمثال کشور امارات چندین سال است که منطقه آزاد تجارت الکترونیک ایجاد کرده است و شرکتهای بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک را از سراسر دنیا به کشور خودش کشانده است؛ بنابراین پیشنهاد میشود در زمینه زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، فروش، بازاریابی، نظام پرداخت و نظام توزیع از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها حمایت شود.
یکی از موارد مهم دیگر برای تحقق جهش تولید در سال پیش رو این است که نهادهای مرتبط با تجارت خارجی از جمله معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، اتاقها و تشکلهای مرتبط با تجارت خارجی نقش خود را بهدرستی ایفا کنند چرا که منسجم کردن صادرکنندگان، شناخت بازار کشورهای دیگر، بازاریابی و رایزنی با مقامات و خریداران محصولات ایرانی سایر کشورها بسیار مهم است.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/