صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
یادداشت وارده؛

2 پادشاهی که در یک اقلیم می‌گنجند

تعبیر سلطان برای «جهالت» و «نگرانی» حاکی از قدرت تأثیر این دو در جان انسان است؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آبشخور این دو پدیده مهم در وجود انسان کجاست.؟
کد خبر : 480204

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ یک  ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید: 10 درویش در گلیمی بخسبند و  دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. به مناسبت ویروس کرونا  می‌خواهم از دو سلطانی بگویم که در یک اقلیم می‌گنجند.


با شیوع ویروس کرونا برخی از مردم ما دچار ترس و نگرانی شده‌اند. سخن گفتن از نگرانی و استرس یکی از دغدغه‌های رایج در این ایام است؛ اما گروهی دیگر از مردم هم از روی جهالت برای پیشگیری از کرونا به الکل پناه بردند و با خوردن الکل‌های تقلبی جان خود را از دست دادند.


اینها کسانی هستند که از ترس مرگ خودکشی کردند. گروهی که  دچار ترس شدند به تعبیر امام سجاد(ع)، دچار سلطان جهالت شدند، امام سجاد علیه‌السلام در دعای هفتم صحیفه سجادیه از واژه سلطان الهم استفاده کردند.


گروه دوم نیز مغلوب سلطان الجهاله شدند، آنگونه که امام حسن علیه‌السلام در یکی از روایاتی که از ایشان نقل شده جهالت را به عنوان سلطان  یاد کردند.(کافی، ج2 ص235)


بسیاری افراد هم، اسیر هر دو این سلطان‌ها هستند. اینها هم ترسیده‌اند و هم به‌دلیل همین ترس سراغ رفتارهای غیرعاقلانه رفته‌اند، پس می‌بینیم که این دو سلطان چگونه در یک اقلیم گنجیده‌اند.


تعبیر سلطان برای جهالت و نگرانی حاکی از قدرت تأثیر این دو در جان انسان است؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آبشخور این دو پدیده مهم در وجود انسان کجاست.؟


از روایات معصومین استفاده می‌شود که این دو سلطان یعنی سلطان جهل و سلطان اندوه تحت سلطه یک سلطان قوی‌تری هستند به نام شیطان. در دعای هفدهم صحیفه سجادیه که در واقع یک دوره شیطان‌شناسی است، امام سجاد(ع) اینگونه تعبیر می‌کنند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و حول سلطانه عنا. آری این شیطان است که از روش‌های خودش استفاده می‌کند تا انسان‌ها را دچار اندوه افراطی یا آنها را وادار به رفتارهای جاهلانه کند؛ اما را ه چاره چیست؟


خوشبختانه سلطنت این سلاطین موقتی و محدود است، این سلاطین همگی مأموران خداوند هستند در عالم هستی. حتی شیطان هم تحت اراده خداوند در این عالم قدرت تأثیر دارد.


اما بالاترین سلطان عالم هستی که همه این سلاطین مأمور او هستند، یعنی خداوند متعال، مقهور هیچ قوه‌ای نیست. او سلطانی است که بالاتر از او سلطانی وجود ندارد و سلطنت او موقتی نیست. امام سجاد(ع) در دعای چهل و ششم صحیفه عرض می‌کند: سلطانک ثابت لایزول، یعنی خدایا سلطنت تو همیشگی و زوال ناپذیر است.


بنابراین راهکار غلبه بر سلاطین سه‌گانه، فقط و فقط پناه بردن به درگاه سلطان سلاطین یعنی خداوند متعال است. این تعبیر امام سجاد(ع) در دعای بیست و و پنج صحیفه است: اللهم فاقهر سلطانه عنا بسلطانک. یعنی خدایا با کمک سلطه خودت سلطنت شیطان را مغلوب کن. 


آری؛ این دعوت دین مبین اسلام، پیامبر اسلام و ائمه معصوم است.  باید با پناه بردن به خدا و کمک گرفتن از او بتوانیم بر ترس و جهالت خود غلبه کنیم تا ان‌شاءالله از شرّ ویروس کرونا نجات پیدا کنیم. 


اما  این  دستور  فقط  مخصوص  این  روزها  نیست. این  دستورها کهنه  شدنی  نیست.  همیشه  انسان  به  این  دستورهای فوق‌العاده  نیاز دارد و این یکی از فواید ایمان به خداست  که  انسان را از شرّ همه  شیاطین و همه  وسوسه‌ها نجات می‌دهد.


مجتبی جعفری عضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر