صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
یادداشت/سعید صائمی*

بنگاه‌های تجاری و استراتژی عبور از بحران کرونا/ آیا هوش مصنوعی به‌ فریاد بشر می‌رسد؟

بحبوحه انتشار کرونا بهترین زمان بنگاه های تجاری برای داشتن یک استراتژی مناسب جهت عبور از بحران می‌باشد، اما منظور از استراتژی تجاری چیست؟
کد خبر : 479787

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ سعید صائمی در یادداشتی نوشت: با توجه به جریان های پیش رو از لحاظ اقتصادی و درگیر شدن تمام دنیا با ویروس کرونا و حال بد اقتصاد دنیا می توان گفت ما در دوره تاریخی بسیار مهمی زندگی می‌کنیم ولی باید توجه داشت هیچ تغییر بنیادینی اتفاق نیافتاده که این ویروس کرونا نقاط متفاوتی با ویروس های دیگر داشته باشد، از این رو این اولین ویروس نبوده و نخواهد بود.


اگر نگاهی به فیزیولوژی خفاشی که این روزها در موردش حرف میزنیم داشته باشیم، می‌بینیم ۱۳۰ ویروس ناشناخته دیگر در دل این خفاش در ۵ قاره وجود دارد که هنوز ظاهر نشده است، و در آینده نچندان دور ممکن است دوباره ظاهر شود و اقتصاد کل جهان را در بر بگیرد، با این تفاسیر می توان به سخنرانی های بیل گیتس اشاره کرد. در سال ۲۰۱۵ وی در خصوص الگوهای سرمایه گذاری اشاره کرد که الگوهای سرمایه گذاری را غلط فرض می‌کند و می گوید انقدر که سرمایه گذاری درخصوص دفاع در برابر بمب و موشک شده است که دنیا فراموش کرده ریسک اساسی از جانب میکروب هاست و ما باید به آن سمت الگوهای سرمایه گذاری را تغییر بدهیم!


خصوصیت کرونا این است که شیوع سریعی دارد و می توان برای آن یک پارادیم شیفت در نظر گرفت. امروزه استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی برای حفظ جان انسان ها قطعیت پیدا کرده است، و باید ما از این تکنولوژی اطلاعاتی استفاده کنیم و می توان اینجا یک سوال مطرح کرد: 
چگونه می توان نرخ کشت و کشتار را بدون کشف واکسن ویروس به صفر رساند؟


جواب این سوال می تواند با تکونولوژی اطلاعاتی به این صورت باشد، شعار سازمان بهداشت جهانی در چند روز پیش این بود تست تست تست، البته تست ها ۴۸ ساعته بیرون می‌آیند، باید زمان این تست را به ۱۰ دقیقه برسانیم وپیشنهاد می شود که این کار روی دستبند هایی باشد که انسان ها با خود حمل می‌کنند و این دستبند ها به مراکز بهداشتی متصل است و ادم ها هم بهم وصل باشند و پروفایل و همینطور جی پی اس آن ها هم روی آن دستبند وصل باشد، تقریبا می‌توان گفت با توجه به هوش مصنوعی این راهکار ریسک را به سمت صفر می کشاند و می توان دیگر منتظر واکسن نبود البته ناگفته نماند تکنولوژی ها بیولوژیک برای این واکسن لازم است تا در مورد مبتلایان یافت شده درمان صورت گیرد.
ناگفته نماند بشر فهمید که در بحث تکنولوژی اطلاعاتی بسیار ضعیف عمل کرده است و آن چیزی که به عنوان تِرند از آن یاد می کنیم باید مورد بازبینی قرارگیرد.


برای مثال در مدیریت، ترند هم به معنای کاهش و هم به معنای افزایش تغییرات به طور کلی است.وظیفه  R&D   یا Research and development، همچنین تحقیق و توسعه فنی در بنگاه ها این هست که به این سوال جواب بدهند که چگونه تِرند های بیرون صنعت که می تواند به یکبارهProduct یک صنعت را منسوخ بکند، نمونه بارز همین ویروس که این ویروس دارد فریاد میزند من تمامی محصولات و کسب و کارها را به خطر می‌اندازم یکبار دیگر به این تِرند ها نگاه بکنید و ببینید چطور منسوخ می‌شوند و این ها را مورد بازبینی قرار بدهید.


این واقعا خلاقانه نیست که بگوییم دور کاری خوب است یا زیر ساخت های شرکت ها باید تغییر بکند. الگوهای سرمایه گذاری تغییر بکند، اینها همه الزامی بوده است، کرونا به ما می‌گوید بجنبید و یک مقداری زودتر اینکار را انجام بدهید، این فقط برای ایران نیست، دولتی مثل ایالات متحده هم سر در گم است در مقابله با کرونا، هر کشوری یک استراتژی را در نظر گرفته یکی قرطینه می‌کند یکی قرنطینه نمی‌کند ولی یک چیز مشترک در همه هست، بسته های حمایتی تا اطلاع ثانوی که واکسن از راه برسد.


قابلیت های تکنولوژی فراتر از این حرف ها است، در نظر بگیرید شاید ویروسی می‌آمد مثل همین کرونا با قابلیت شیوع بالایی مثل کرونا ولی با قابلیت مرگ و میر بالاتر شبیه ابولا، در آن صورت الان خیلی بیشتر از این صحبت ها کشته داشتیم، اما می توان گفت تکنولوژی با وجود هوش مصنوعی به کمک ما می‌آید.


الان بهترین زمان بنگاه های تجاری برای داشتن یک استراتژی مناسب جهت عبور از بحران می‌باشد، اما منظور از استراتژی تجاری چیست؟


استراتژی بخش‌های کسب‌وکار به چگونگی رقابت کارآمد در یک بازار خاص و تصمیم‌های استراتژیکِ مربوط به انتخاب محصولات، تأمین نیازهای مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهره‌برداری یا خلق فرصت‌های جدید و… می‌پردازد.
استراتژی عملیاتی به چگونگی فعالیت بخش‌های مختلف کسب‌وکار برای تأمین اهداف استراتژی شرکت و واحدهای کسب‌وکار می‌پردازد و تمرکز آن بر منابع، فرآیندها، افراد و… است.


به هر حال استراتژی بنگاه ها به سمتی باشد که بدانند در اینده دوباره این ویروس ها خواهند امد و دوباره این قرطینه ها شاید اتفاق بیافتد .


در انتها یک تحلیل جسورانه در مورد اقتصاد جهان خواهم داشت اینکه اقتصادهای جهان در آینده از بابت لیدر شیپ تغییر خواهند کرد. بدون در نظر گرفتن تئوری توطئه و اینکه قصدی در ایجاد این ویروس بوده می توانم بگویم که دیگر امریکا قطب اقتصادی نخواهد بود و می توان گفت کشورهای آسیای دوربه زودی به این درجه خواهند رسید که قطب اقتصادی آینده جهان باشند.


*سعید صائمی دکترای حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر