صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

رئیس سازمان حج و زیارت: پیگیری مسائل حقوقی جانباختگان حادثه منا به طور جدی ادامه می‌یابد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی مسائل حقوقی جانباختگان فاجعه منا را پیگیری می‌کند.
کد خبر : 47977

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ سعید اوحدی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: برای تحقق این مهم و استیفای حقوق زائران کمیته‌ای متشکل ازکارشناسان برجسته حقوقی کشور تشکیل شده و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب مسائل حقوقی زائران جانباخته را با جدیت پیگیری می‌کند.


وی با بیان اینکه تاکنون پیکر 400 جانباخته ایرانی فاجعه منا از عربستان به ایران منتقل و در مزار شهدا دفن شده است، اظهار کرد: هفت هزار زائر مظلوم از سراسر جهان در این فاجعه کشته شدند که خاطره این فاجعه باید در مجامع بین المللی زنده نگه داشته شود.


وی ادامه داد: هنوز از هویت 25 تن از جانباختگان ایرانی نشانی وجود ندارد که موارد لازم برای آزمایشات دی.ان.ای این افراد به عربستان منتقل شده و روند بررسی آن 10 روز به طول می‌انجامد.


اوحدی اظهار امیدواری کرد با تطبیق دی.ان.ای نگرانی خانواده‌های مفقودین این حادثه به زودی رفع شود.


وی با تاکید بر اینکه سوء تدبیر و روحیه خشک و خشن مسئولان عربستان فاجعه منا را رقم زد، گفت: در اولین ساعات وقوع این حادثه 20 گروه پزشکی و 45 امدادگر ایرانی با ورود به خیابان 204 که مرکز فاجعه بود، 500 زائر را به صورت زنده از زیر اجساد به بیرون منتقل کردند.


وی با بیان اینکه 100 نفر از این تعداد ایرانی بودند، افزود: عوامل امدادی عربستان سعودی پس از سه ساعت از وقوع این حادثه وارد عمل شدند و اجساد را به بدترین نحو به داخل تریلی‌ها حمل کردند.


اوحدی اظهار کرد: عوامل ایرانی سه روز در سردخانه‌های عربستان بین هفت هزار جسد به دنبال یافتن اجساد زائران ایرانی بودند و هنگام وقوع این فاجعه آشفتگی مدیریتی بین نیروهای آل سعود و دولت عربستان موج می‌زد.


وی ادامه داد: هدایت زائران توسط پلیس عربستان به سوی تقاطع خیابان کوچک 204 که هیچ تهویه‌ای نداشت از مصادیق بارز آشفتگی‌های پلیس سعودی بود.


وی با اشاره به دستگیری رئیس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی، معاونان سازمان حج و زیارت ایران و محدود کردن عوامل امدادی در روز وقوع فاجعه گفت: همه این عوامل بیانگر بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی آل سعود در مدیریت مناسک حج است.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: برای اولین بار در عربستان با حضور جمعی از مسئولان ایرانی و سعودی مراسم چهلمین روز درگذشت جانباختگان فاجعه منا در مقبره الشهدای مکه و بر سر مزار زائران ایرانی برگزار شد که این مهم نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران در زنده نگه داشتن خاطره فاجعه منا و احقاق حقوق جانباختگان این فاجعه است.


دوم مهرماه امسال چند هزار نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند به علت بسته شدن مسیر و تجمع بیش از حد و بی‌تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شده و بر اثر فشار، گرما و تشنگی جان باختند.


امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که 464 تن از آنان در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.



همچنین از مجموع هشت هزار و 500 نفر از زائران خراسان رضوی که به مناسک حج تمتع امسال اعزام شدند 95 نفر در فاجعه منا جان باختند که این استان بیشترین تعداد جانباختگان این حادثه را در کشور به خود اختصاص داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر