زنجیره جهش تولید و بنگاههای اقتصادی کوچک در مهاجرت معکوس/خط مقدم تحقق شعار جهش تولید چیست؟
کیان پهلوانافشاری در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به شعار سال 1399 اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته شعارهای سال را بر اساس ضرورتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور انتخاب فرمودهاند که در هریک کلیدواژههایی از استقلال، رونق اقتصادی و افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران دیده میشود.»
وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شعارهای سه سال گذشته را حمایت از «کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید» در راستای افزایش قدرت اقتصادی انتخاب کردند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تصریح کرد: مقام معظم رهبری در اول فروردین سال 97 درباره اهداف انتخاب شعار سال فرمودند: «شعار سال با دو منظور مطرح میشود: یکی جهت دادن به سیاستهای اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و مسئولان حکومتی و دیگری توجه افکار عمومی.»
پهلوانافشاری عنوان کرد: «با بررسی این دو هدف مهم میتوان دریافت که پیادهسازی و تحقق این سیاستها بر دوش مردم و دولتمردان در کنار یکدیگر است یا به عبارت بهتر عدم همکاری هر یک از این دو بخش میتواند منجر به کاهش سرعت پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور شود.»
وی، موتور محرک جهش تولید را به طور خلاصه ایجاد امنیت اقتصادی، مبارزه با رانت و ایجاد فضای رقابتی، رفع خود تحریمیها بهواسطه قوانین نادرست، حمایت از صادرات بهویژه محصولات دانشبنیان که قابلیت رقابت جهانی دارند، عدم تغییر مداوم قوانین تجاری و تولیدی و همکاری نخبگان سیاست گذار و دانشگاهی جهت ایجاد و اجرا قوانین عنوان کرد.
مهمترین عامل بالا بردن جهش تولید چیست؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ادامه داد: «ازآنجاکه نیازهای کشور در برهههای مختلف تاریخی متفاوت است، در سال 99 و با توجه به انتخاب سیاست کلی کشور از سوی مقام معظم رهبری باید تجدید نظر کلی در نقش استادان و دانشگاههای کشور صورت بگیرد و هرچه سریعتر از دانشگاههای آموزشمحور بهسمت دانشگاههای کارآفرین و نوآور حرکت کنیم.»
پهلوان افشاری افزود: «ازاینرو در سال 98 سیاستهای جدیدی با هماهنگی سازمان مرکزی و مرکز استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اتخاذ شده. دو محور اصلی این سیاستها آموزشهای کاربردی برای پرورش کارآفرینی و ایجاد اشتغالزایی و تقویت مرکز رشد بوده است.»
وی تشریح کرد: «در بخش آموزش کاربردی، سیاستگذاری اتخاذشده، پیادهسازی و اجرای آموزشهای کاربردی در چند سال گذشته مدنظر قرار گرفته که بازخوردهای آن نشان میدهد آموزشهای تخصصی مذکور برای استادان و دانشجویان برای ورود به بازار کار بسیار مفید بوده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر توضیح داد: «این برنامهها در سال جاری نیز با توجه به سرفصلهای شعار امسال پیگیری خواهند شد. از مهمترین دورههای کاربردی در سال 99 میتوان به آموزش استادان و دانشجویان علاقهمند در استان زنجان برای تأسیس، مدیریت و اجرای بنگاههای اقتصادی کوچک اشاره کرد که عامل مهم برای بالا بردن رشد اقتصادی و جهش تولید در شهرستانهای ابهر و خرمدره است.»
پهلوان افشاری افزود: «نتیجه این امر را میتوان در مهاجرت معکوس از تهران و شهرهای بزرگ به شهرستانها که تأثیرات اجتماعی زیادی را بهدنبال دارد، مشاهده کرد.»
وی از مهمترین پارامترهای جهش تولید را تولید محصولات رقابتی برای صادرات عنوان کرد و به آنا گفت: «ازاینرو در بخش مرکز رشد باید به جذب شرکتهایی که تولید محصول آنها با رویکرد صادرات است، توجه بیشتری شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر خاطرنشان کرد: «در نیمه دوم سال گذشته دو شرکت با رویکرد صادرات در مرکز رشد واحدهای فناور جذب شدهاند که یکی از آنها در زمینه تولید محصولات بهداشتی و بیمارستانی و دیگری در رابطه با بستهبندی نوین محصولات کشاورزی و صنعتی با رویکرد صادراتی فعالیت میکنند.»
پهلوان افشاری بیان کرد: «تولیدات محصولات بیمارستانی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر در این ایام حساس کمک فراوانی برای مبارزه با ویروس کرونا بوده که میتوان به تولید گان لباسهای مخصوص بیمارستانی اشاره کرد.»
وی تأکید کرد: «همانطور که پیشتر اشاره شد دو بخش اصلی و خط مقدم برای تحقق شعار امسال، آموزشهای کاربردی و مرکز رشد واحدهای فناور هستند و با برنامهریزیهای انجام شده باید در این موضوع شرکت داشته باشند.»
مشارکت آموزشی و فرهنگی استادان برای تحقق شعار سال 99
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، بخش نخست را پژوهش عنوان کرد و متذکر شد: «جذب طرحهای پژوهشی بروندانشگاهی بهخصوص در بخش صنعت، صنایع تبدیلی و کشاورزی موجب رونق و بهینهسازی تولید در این صنایع میشود. از جمله جهتدهی مقالات به سمت موضوعات کاربردی و بهویژه مشکلات کشور.»
پهلوانافشاری ادامه داد: «بخش دوم مشارکت آموزشی و فرهنگی استادان است. با توجه به نیاز کشور باید تغییرات پایهای در نقش استادان در دانشگاهها ایجاد شود.»
وی مطرح کرد: «به عنوان مثال واحد ابهر با اتخاذ سیاستهای تشویقی برای استادان درباره مشارکت آنها در تأسیس و راهاندازی مراکز و شرکتهای تخصصی گامهای موثری برداشته است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابهر تصریح کرد: «سال 98 تعدادی زیادی از استادان این واحد دانشگاهی کار خود را در مرکز رشد آغاز کردند و امید است سالهای آینده نتایج این سیاست و تغییر نقش اعضای هیئتعلمی در دانشگاه بهشکل تولید محصولات رقابتی دیده شود.»
انتهای پیام/4078/پ
انتهای پیام/