چگونه هوش مصنوعی، موبایل و رایانش ابری بر شکلدهی بخش آموزش تأثیر میگذارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صنعتی وجود ندارد که تحت تأثیر پیشرفتهای فناوری قرار نگرفته باشد یا درآینده قرار نگیرد. این تغییرات سریع بدان معنی است که دانشآموزان باید کاملاً با مهارتهای لازم برای سازگاری با نیروی کار آینده مجهز شوند.
بخش آموزش، مانند سایر صنایع، پیشرفتهایی را در رایانش ابری، فناوری موبایل و هوش مصنوعی در پیش گرفته است تا شیوههای عملیاتی و کارایی خود را بهبود ببخشد. دانشآموزان در حال تعویض سریع کتابهای سنتی با تبلت و لپتاپ هستند و همچنین فرصتی برای تجربه کلاسهای مجازی دارند.
درحالیکه امکان تجربه دانشآموزان با این فناوریهای نوآورانه در کلاس فقط از دیدگاه آموزشی مهم است، مدارس و دانشکدهها فشار بیشتری برای اتخاذ این تصمیم دارند. رقابت برای ثبتنام دانشآموزان بین مؤسسات مختلف آموزشی رو به افزایش است. بنابراین، آنها باید از فناوری مدرن استفاده کنند تا به این موضوع مرتبط باشند. این فناوریها در آینده بسیار نزدیک جریان پیدا میکنند، به همین ترتیب دانشجویان اکنون خواستار دسترسی به آنها هستند.
با توجه به موج بعدی دیجیتالی شدن، انتظار میرود فناوریهای اصلی همچنان به شکل بخشیدن به آینده بخش آموزش ادامه دهند.
رایانش ابری و آموزش
رایانش ابری (Cloud computing) تحولی انقلابی در زمینه آموزش است. طیف وسیعی از مردم، از معلمان و دانشآموزان گرفته تا مؤسسات آموزشی در صنعت آموزش و پرورش از مزایای این فناوری بهره میبرند. فناوری ابری در این بخش در حال حاضر 8.13 میلیارد دلار در سال ارزش دارد و پیشبینی میشود تا سال 2021 به 25.3 میلیارد دلار برسد.
امروزه، حدود 70 درصد مؤسسات آموزش عالی در آمریکای شمالی فناوری ابری را به منظور ارتقاء اشتراک اطلاعات در دانشگاه و یا در سراسر جهان اتخاذ کردهاند یا در حال بهکارگیری آن هستند.
یکی از پیشرفتهای کلیدی در فضای رایانش ابری، پیشرفت کلاسهای مجازی است. کلاسهای رایانهای مجازی به معلمان امکانات مختلفی از جمله برگزاری کلاس یا دوره بدون استفاده از کاغذ، توزیع مطالب آموزشی، دادن تکالیف و پیگیری مشارکت دانشآموزان و کنترل پیشرفت آنها از راه دور به وسیله رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند را ارائه میدهند.
رایانش ابری همچنین با فراهم آوردن این انعطافپذیری و راحتی، اکنون فرصتهای جدیدی را برای تیمها ایجاد میکند تا بر روی پروژههایی که در گذشته نمیتوانستند، کار کنند. به عنوان مثال، با استفاده از برنامههای کاربردی مانند Google Docs، امکان استفاده چندین کاربر از یک کلاس را در نقاط مختلف جهان فراهم میکند. این باعث میشود دانشآموزان توانایی تجربه کشورها و فرهنگهای مختلف را پیدا کنند و باعث ایجاد کلاسهای فراگیرتر، خلاقانهتر و در سطح جهانی میشود.
با معرفی فناوری AV (صوتی و تصویری) موجود از طریق رایانش ابری، معلمان میتوانند با همکاران خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. این امر به اساتید مهمان یا متخصصان در موضوعات خاص اجازه میدهد تا برای جلسات پرسش و پاسخ در کلاسها شرکت کنند. علاوه بر این، تورها میتوانند در مکانهای دور یا محلی و بدون نیاز به ترک کلاس برگزار شوند.
این فناوری از مزایای مالی نیز برخوردار است؛ هزینههای منابعی مانند کتابهای درسی، بهعنوان مثال در سطح کالج و دانشگاه، حتی در برخی موارد از شهریه نیز پیشی گرفته است! و بسیاری از دانشجویان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است. فناوری ابری مؤسسات آموزشی را قادر میسازد تا تمام مطالب یادگیری خود را در فضای ابری ذخیره کنند. این موضوع امکان دسترسی سریع و اقتصادیِ دانشجویان و پرسنل اجرایی را فراهم میکند. بنابراین نهتنها باعث صرفهجویی در وقت میشود بلکه قیمت منابع مطالعه را نیز کاهش میدهد.
علاوه بر این، فناوری ابری به مؤسسات امکان دسترسی آسان به مطالب یادگیری مبتنی بر ابری را فراهم میکند. از آنجا که برنامههای کاربردی اینترنت مبتنی بر فضای ابری میتوانند حتی با ارزانترین تلفن هوشمند یا رایانهای با قابلیت اتصال به اینترنت، اجرا شوند، نیاز به خرید یا ارتقاء سختافزار از جمله دستگاههای ذخیرهسازی مورد نیاز برای دسترسی به جدیدترین مطالب یادگیری را برطرف میکند.
فناوری موبایل و آموزش
از سرگرمی و ارتباطات گرفته تا یادگیری، فناوری تلفن همراه کاملاً بر زندگی ما حاکم شده است. یادگیری موبایل با شخصیسازی و تسریع در تجارب یادگیری، در پرداختن به بسیاری از چالشهای آموزشی، نقشی اساسی پیدا کرده است.
طبق یک مطالعه جدید، 86 درصد از دانشجویان کالج دارای تلفن هوشمند هستند و تقریباً 47 درصد از مردم صاحب یک تبلت هستند. علاوه بر این، 50 درصد دانشآموزان برای کارهای روزانه در مدرسه از تلفن همراه استفاده میکنند. دانشآموزان از تلفن همراه برای طیف گستردهای از فعالیتهای آموزشی، مانند ثبتنام در دورهها، خواندن متون الکترونیکی، بررسی نمرات و موارد دیگر استفاده میکنند. اکثر دانشآموزان از فناوری موبایل برای برقراری ارتباط با سایر دانشآموزان در مورد امور مربوط به کلاس، در خارج از جلسات درس، استفاده میکنند.
یک مطالعه دیگر نشان داده است که بیش از 90 درصد دانشآموزان هنگام کلاس درس از تلفنهای هوشمند خود استفاده میکنند. بسیاری از مؤسسات آموزش عالی روشهای مؤثری برای مهار این عادتها پیدا کردهاند و اکنون از فناوری موبایل برای بهبود تجربه یادگیری استفاده میکنند. به عنوان مثال، در ایالات متحده دانشگاه پوردو برنامه Hotseat را راهاندازی کرده است، که این امکان را به دانشجویان میدهد تا در طی یک درس بازخورد آنی ارائه دهند و جلسات کلاس را جذاب و پویا کنند.
تعداد قابل توجهی از برنامههای آموزشی وجود دارد که یادگیری را برای دانشآموزان واقعاً جالب و سرگرمکننده میکند. شاگردان میتوانند بسته به ترجیحات خود، هر نوع قالب مطالعه مانند فیلم، سخنرانی و حتی برنامههای یادگیری شبیه بازی را انتخاب کنند.
هوش مصنوعی و آموزش
هوش مصنوعی قبلاً راه خود را از فیلمهای علمی-تخیلی به زندگی واقعی باز کرده است. کاربردهای آن بی حد و حصر است، از پردازش گفتار گرفته تا سیستم یادگیری ماشینی و فراتر از آن. در حقیقت، آموزش و پرورش یکی از حوزههایی است که در چند دهه اخیر تحت تأثیر جنبههای پیشرفته فناوری معرفی شده توسط هوش مصنوعی قرار دارد.
همه ما برای انجام فعالیتهای مرتبط با آموزش از ابزاری مانند Alexa و Siri و دستیار گوگل استفاده میکنیم. این بدان معنی است که از قبل با آموزش هوشمصنوعی آشنا بوده و از آن استفاده میکنیم. گزارش بازار هوش مصنوعی در بخش آموزش ایالات متحده طی سالهای 2017 الی 2021 نشان داد که هوش مصنوعی در آموزش و پرورش در این دوره 47.50 درصد رشد خواهد کرد.
فناوری آموزشی به کمک هوش مصنوعی به معلمان کمک میکند تا منحنی یادگیری را به روشهایی بهتر از گذشته درک کنند. آنها میتوانند با استفاده از Edu-Bots (آموزش روباتیک) با قابلیت هوش مصنوعی در محیط کلاس، مفاهیم را به روشی بسیار بهتر درک و توضیح دهند. درسهای عمیق را میتوان بهراحتی از طریق توابع هسته هوش مصنوعی بیان کرد.
چنین نوآوریهای روباتیکی برای دانشآموزانی که مشکل یادگیری دارند، امکان دستیابی به آموزش اصلی را فراهم کردهاند. در آینده میتوانیم نوآوریهایی نظیر نمرهدهی خودکار و اتوماسیون بسیاری از کارهای اداری دیگر را مشاهده کنیم و به معلمان فرصت بیشتری میدهیم که درواقع روی آموزش متمرکز شوند. دروس متمایز و شخصیشده بر اساس نیاز دانشآموزان تنظیم میشود. هوش مصنوعی همچنین قادر به شناسایی نقاط ضعف در کلاس خواهد بود، کاری که برای معلمان با حضور 30 دانشآموز دشوار است.
آینده فناوری در آموزش روشن خواهد بود زیرا همه از پرسنل اجرایی گرفته تا دانشآموزان، و همه افراد در این بین، از آن لذت میبرند. بخش آموزش و پرورش باید به عنوان یک نتیجه از پیشرفتهای فناوری، در حال تکامل باشد، تا نسل آینده را برای دوره جدید دیجیتالی شدن به بهترین نحو آماده کند.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/