رسانه ملی مردم را به مراکز خرید می کشاند/ ویروس کرونا میتواند به «رؤیا» یا «کابوس» تبدیل شود
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- قاسم شجاع؛ با همراهی تماموقت رسانه ملی، تبلیغات پیدرپی حراجستانها ضمن کمک گرفتن از فضای مهآلود اخبار قرنطینه شدن شهرها و کمکاری مسئولان دولتی برای اطلاعرسانی بهنگام، میرود تا هر روز نسبت به روز قبل آمار نگرانکنندهتری از کروناویروس مخابره شود.
از زمانی که کرونا بخشهای زیادی از کشورهای جهان را تحت سیطره خود درآورده، بیش از یک ماه گذشته است و حضور این ویروس منحوس در ایران نیز به بیش از سه هفته میرسد.
آمار مبتلایان به کرونا در ایران (اگرچه تعداد 4996 نفر بهبودیافته نیز جای تأمل دارد) نسبت به روزهای قبل کاملاً سیر صعودی دارد. درحالیکه آمار مبتلایان به ویروس منحوس کرونا در روز یکشنبه قریب به 14 هزار تن و تعداد فوتشدهها 724 نفر بود، آمار رسمی اعلامی وزارت بهداشت روز دوشنبه (26 بهمن) نسبت به روزهای قبل روندی افزایشی و به مرز 15 هزار نفر مبتلا و 853 نفر فوتی رسیده است.
باکمال تأسف و علیرغم هشدارهای لازم به نظر میرسد برخی از شهروندان سرعت انتشار و شیوع این ویروس را جدی نگرفته و با همراهی 24 ساعته تبلیغاتی رادیو و تلویزیون بدون کمترین توجهی به هشدارها و دلسوزیهای بهداشتی در مراکز خرید و حراجستانها مشغول به خرید هستند.
در روزهایی که همه ظرفیت پزشکی - درمانی، شهرداریها، گروههای جهادی و حتی نیروهای نظامی کشور بسیج شدهاند تا کووید 19 را ریشهکن کنند یا دستکم سیر صعودی مبتلایان را از صعودی به افقی و نزولی برسانند، رویکرد رسانه ملی با به خدمت گرفتن همه ظرفیت رسانهای تبلیغاتی خود بهجای دانشگاه عمومی به بازاری تبدیل شده تا مخاطبانی را که به واسطه هشدارهای بهداشتی باید در خانه قرنطینه باشند و فقط برای امور خیلی ضروری به بیرون از منزل بروند، به فروشگاههای زنجیرهای میکشاند و به کمک شایعات فضای مجازی قرنطینه شدن شهرها و پایتخت، آتشِ قحطی و کم شدن کالاهای اساسی را به جان مردم و خانوادهها بیندازد تا هم تلویزیون و هم حراجستانها معاملهای دو سر سود داشته باشند و هرکسی، هر چیزی را که نیاز ندارد هم از ترس قحطی یا قرنطینه شدن و کمبودهای احتمالی بهوفور خریداری و ذخیرهسازی کند!
به نظر میرسد لازم است تا مجموعه مسئولان در رسانه ملی تدبیری اتخاذ نمایند تا اولویت رسانهایشان در وضعیتِ رو به هشدار فعلی، باهدف اطلاعرسانی به خانوادهها، دادن هشدارهای لازم و کافی به شهروندان منتهی شود تا خانوادهها فقط برای اموری که حتماً ضروری است از خانهها خارج شوند.
در واقع رسانه ملی نباید به بهانه کمبود بودجه سازمانی یا تأمین هزینه ساخت مجموعهها به پخش تبلیغات افسارگسیختهای بپردازد؛ تا این ویروس، آنچنانکه دولت و کشور پهناور چین با داشتن امید، تمهید تدابیر لازم و رعایت نکات بهداشتی و حفظ قرنطینهها توانستند آن را به خاطرهها بسپارند و از بین بیش از یک میلیارد نفر جمیعت فقط توانست جان چند هزار نفر را بگیرد، بر اثر بیاحتیاطیها و بیتفاوت بودن در مقابله با این ویروس و رویکردهای نامناسب، برای ملت ما از «رؤیا» به «کابوس» تبدیل نشود.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/