صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴

واکنش وزارت بهداشت به اخبار شپش در مدارس

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه شپش سر بیماری خاصی را منتقل نمی‌کند، گفت: لازم نیست کودکی را که مبتلا به آلودگی به شپش است از جمع دانش آموزان جدا کرد، بلکه باید برای دانش آموز مبتلا با رعایت نحوه صحیح مصرف شامپو و لوسیون دایمتیکون (محلول ضد شپش) و جدا کردن تخم شپش (رشک) بوسیله شانه دانه ریز چوبی یا فلزی، نسبت به رفع آلودگی اقدام کرد.
کد خبر : 47857

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر بابک عشرتی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر شیوع شپش در برخی مدارس، گفت: ابتلای دانش آموزان به شپش در کشور مساله تازه‌ای نیست. شیوع این آلودگی متناسب با فصول گرم و سرد سال کم یا زیاد می‌شود و با شدت سرما میزان ابتلا به آن بیشتر می‌شود.


رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت در توضیح علت این اتفاق، خاطرنشان کرد: هنگامی که هوا سرد می‌شود، مردم در اماکن عمومی تجمع بیشتری پیدا می کنند و نزدیکی افراد در کنار هم زمینه را برای انتقال و سرایت بیماری فراهم می‌کند.


وی درباره دلایل شیوع این آلودگی در مدارس خاطرنشان کرد: پوست سر چون با شرایط زیستی شپش سازگار است محل مناسب برای ادامه حیات این انگل محسوب می‌شود، بنابراین چون کودکان در مدارس تماس فیزیکی زیادی با هم دارند و هنگام حضور در کنار هم و نشستن روی نیمکت و صندلی، سرها را به هم نزدیک می‌کنند، این حشره به راحتی از دانش آموز آلوده به شپش به سایر دانش آموزان انتقال می‌یابد.


این کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌ها واگیر با بیان اینکه دارو درمانی به تنهایی کافی نیست و رعایت اصول بهداشت فردی و محیط مهمترین عامل پیشگیری این آلودگی است، گفت: استحمام مرتب و به موقع بدن و مو و استفاده از آب جوش برای شستن لباس، شانه کردن مرتب موها، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران مانند برس، شانه، حوله حمام، روسری، شال، مقنعه، چادر و کلاه، تمیز کردن مرتب داخل اتاق‌ها و تخت خواب‌ها و لوازم خواب راه مناسبی برای جلوگیری از شیوع این انگل است.


وی افزود: لازم نیست کودکی را که مبتلا به آلودگی به شپش است از جمع دانش آموزان جدا کرد، بلکه باید برای دانش آموز مبتلا با رعایت نحوه صحیح مصرف شامپو و لوسیون دایمتیکون (محلول ضد شپش) و جدا کردن تخم شپش (رشک) بوسیله شانه دانه ریز چوبی یا فلزی نسبت به رفع آلودگی اقدام کرد.


این کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌ها واگیر، تاکید کرد: در حاضر همکاری و هماهنگی لازم میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به منظور کنترل و رفع آلودگی شپش وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر