صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا درباره شرط حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌ها؛

سکه می‌دهی یا چک چندمیلیونی؟/ مردمی هستم به شرطی که جیبم را پر کنید!

سلبریتی‌ها برای حضور در یک برنامه و در دریافت رقم‌های میلیونی صراحت دارند؛ آنچنان که به محض تماس از سمت روابط عمومی برنامه یا تهیه‌کننده اولین جمله همین «چند می‌دهی؟» خواهد بود.
کد خبر : 478063

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ماجرای پرحاشیه حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌های تلویزیونی رویه جدیدی نیست و تا بوده برنامه‌سازان خصوصاً برنامه‌های گفتگومحور (تاک‌شو) سعی کرده‌اند برای جذب مخاطب، سراغ چهره‌ها بروند و هزینه‌هایش را هم متقبل شوند.


چهره‌هایی که عمدتاً نیز نه از چهره‌های فرهیخته مثل ادبا و پژوهشگران و غیره بلکه از طیف بازیگری، خوانندگی و گاه از ورزشکاران هستند؛ فرقی هم ندارد این دسته از افراد به ماهیت برنامه مذکور ربطی داشته باشد یا نه! صرفاً برای جذب مخاطب و پربیننده شدن برنامه به آنتن ورود پیدا می‌کنند.


تا اینجای ماجرا ایرادی که ندارد هیچ؛ بلکه برای تلویزیون هم حسنی محسوب می‌شود تا لااقل بیننده را حفظ کنند و شویی را روی آنتن ببرند. با این حال مخاطب تصور می‌کند که این آمدن‌ها صرفاً برای دیده شدن مجدد و یا عمدتاً برای حال مخاطب نشسته در پای تلویزیون است!


گرچه نباید همه را به قول معروف با یک چوب راند؛ چرا که از این دست چهره‌ها هم داریم که هر از گاهی به‌واسطه تعهدشان سعی می‌کنند جلوی روی مردم بنشینند و حفظ احترام کنند؛ اما بدی ماجرا آنجاست که جمع کثیری از اینها تنها با دریافت رقم‌های چندمیلیونی حاضر می‌شوند که خودی روی آنتن نشان دهند. هرچند که شاید ظاهر امر چنین اتفاق پشت پرده‌ای را نشان دهد.



تهیه‌کننده از طرفی مجبور است که برای جاذبه برنامه، سلبریتی‌ها را درون قاب سیما بکشاند و از بعد دیگر باز هم به اجبار باید تن به رقم‌های میلیونی و یا اهدای سکه به این چهره‌ها بدهد.



شاید صریح‌ترین موضع‌گیری به کنایه را جواد خیابانی در ویژه‌برنامه اخیر مربوط به شیوع کرونا داشت که به انتقاد از این مسئله پرداخت و اشاره به رقم درخواستی 30 میلیونی سلبریتی‎ها برای حضور در این برنامه کرد.


اتفاقی که نه برای اولین‌بار رخ داده و نه آخرین‌بار قرار است رخ بدهد. بدون شک تمام برنامه‌های تلویزیونی که به شکل گفتگومحور و یا استودیویی با حضور میهمانانی از جنس هنرمندان در کنداکتور قرار می‌گیرند، چنین رویه ناخواسته‌ای را دارند. تهیه‌کننده از طرفی مجبور است که برای جاذبه برنامه، سلبریتی‌ها را درون قاب سیما بکشاند و از بعد دیگر باز هم به اجبار باید تن به رقم‌های میلیونی و یا اهدای سکه به این چهره‌ها بدهد.


نکته جالب صراحتی است که خود این سلبریتی‌ها در دریافت این رقم‌ها می‌کنند؛ به محض تماس از سمت روابط عمومی برنامه یا تهیه‌کننده اولین جمله همین «چند می‌دهی؟» خواهد بود.


حتی برنامه‌های پرطرفداری مثل «دورهمی» که به واسطه اسپانسر خود زنده است و موجبات دیده شدن هرچه بیشتر فلان خواننده یا هنرمند را هم فراهم می‌آورد باز از این قاعده مستثنا نیستند. این رقم‌ها در دیگر برنامه‌های زنده و یا تولیدی کنداکتور تلویزیون نیز رواج دارد که به‌زودی در ویژه‌برنامه لحظات تحویل سال هم قطعاً به چشم خواهد خورد.



این بده بستان‌های میلیونی مهمانان برنامه‌های تلویزیونی که بیشتر حول هنرمندان می‌چرخد و اندکی درباره ورزشکاران، صرفا متوجه این یکی دو ساله اخیر نیست بلکه بارها محل جدل و بحث‌های برنامه‌سازی و نیز رسانه‌ای بوده و هیچگاه هم به سرانجامی نرسیده است.



بازیگری که برای بازی در یک سریال و خصوصاً فیلم سینمایی که تولیدش نهایتاً دو ماه زمان می‌برد، رقم‌های چند ده میلیونی به عنوان دستمزد دریافت می‌کند، از این جور برنامه‌های تلویزیونی که برای خود مردم ساخته می‌شوند و قرار است شویی مجدد از او و جملاتی احتمالاً شعاری هم باشد، دوباره به‌صراحت درخواست دستمزد یا همان هدیه را می‌کند. همین‌هاست که توقعش را بالاتر می‌برد و نه فقط برای خودنمایی در تلویزیون بلکه حتی در برنامه‌های چند دقیقه‌ای انسان‎دوستانه و خیره و غیره همین ماجرا ادامه دارد.


البته این بده بستان‌های میلیونی مهمانان برنامه‌های تلویزیونی که بیشتر حول هنرمندان می‌چرخد و اندکی درباره ورزشکاران، صرفاً متوجه این یکی دو ساله اخیر نیست بلکه بارها محل جدل و بحث‌های برنامه‌سازی و نیز رسانه‌ای بوده و هیچگاه هم به سرانجامی نرسیده است.


سلبریتی‌ها نه‌تنها به واسطه فعالیت حرفه‌ای خود بلکه از فضای مجازی و صفحات شخصی تا تبلیغات تلویزیونی و محیطی نیز کسب درآمد می‌کنند بنابراین برخلاف چهره اقلیتی که حکایت از مردمی بودنشان دارد، اما بنابر شواهد اکثریت در عمل این گونه به نظر نمی‌رسند. شرط دریافت هدایا و سکه‌ها برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی این را ثابت می‌کند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر