صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
استاد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان تشریح کرد؛

مراقبت‌های بهداشتی هنگام مراجعه به دندانپزشکی در روزهای شیوع ویروس کرونا

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و مراقبت‌های بهداشتی در زمان مراجعه به مطب دندانپزشکی را تشریح کرد.
کد خبر : 477991

سعید آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اصفهان راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و مراقبت‌های بهداشتی در زمان مراجعه به مطب دندانپزشکی را تشریح و اظهار کرد: «درمان‌های دندانپزشکی اصولاً باید با مراقبت‌های بهداشتی جدی ارائه شود تا از انتقال آلودگی‌ها از بیمار به پزشک، از پزشک به بیمار و از بیمار به بیمار جلوگیری کند و در برهه کنونی و در شرایط همه‌گیری بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند کرونا، این مراقبت‌ها باید از طریق پروتکل‌های رسمی و علمی دوچندان شود.»


عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ادامه داد: «در وضعیت کنونی که جامعه به همه‌گیری بیماری ویروسی کووید-19 مبتلاست، این مراقبت‌ها در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی و هر مطب یا کلینیک یا درمانگاه دیگری باید به سطح ۲ هشدار و در داخل مطب (کلینیک) به سطح 3 هشدار ارتقا یابد؛ بنابراین در اتاق انتظار مطب باید تمام سطوح داخلی مطب مانند نشیمن‌ها، میز پذیرش، دستگیره‌ها و کف اتاق با مواد استاندارد ضدعفونی‌کننده مستمراً ضدعفونی شود و برای ضدعفونی کف مطب می‌توان از هیپوکلریت سدیم رقیق‌شده به نسبت یک به 10 استفاده کرد.»


آذربایجانی عنوان کرد: «اتاق انتظار نیز باید از تهویه مناسب برخوردار باشد، یعنی پنجره اتاق رو به هوای آزاد باز باشد و اگر هوا سرد است، گاه گاه باز و بسته شود و بهتر است از دستگاه‌های ونتیلاتور بسته مانند اسپلیت‌های گازی که موجب گردش سریع‌تر هوا در اتاق می‌شود، اجتناب شود و باید درِ ورودی مطب حتی‌المقدور باز باشد تا آمد و شد بیماران بدون تماس با زنگ یا دستگیره درها انجام شود.»


این استاد دندانپزشکی بیان کرد: «عوامل پذیرش باید با ماسک و دستکش کار کنند و هر پذیرش به‌صورتی قرار گیرد که فاصله آنها با بیمار یک تا 1.5 متر حفظ شود؛ دستکش‌ها مرتب تعویض و دست‌ها شسته و یا ضدعفونی شود.»


تمام نوبت‌های غیرفوری لغو شود


وی خاطرنشان کرد: «لازم است در این شرایط تمام نوبت‌های غیرفوری لغو شده و صرفاً درمان‌های اورژانسی ارائه و کارهای نیمه‌کاره تکمیل شود و با تمام بیماران از قبل تماس گرفته‌شده و از آنان خواسته شود در صورت داشتن هرگونه علائم سرماخوردگی یا بیماری دیگری مانند بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی به دندانپزشکی مراجعه نکنند و نوبت خود را به عقب بیندازند و در صورت اورژانسی‌بودن شرایط با حداقل همراه به مطب وارد شوند تا موجب ازدحام در مطب نشود و همراهان بیمار هم باید علائم ابتلا به بیماری نداشته باشند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان یادآور شد: «نوبت‌ها باید طوری تنظیم شوند که بیمار در اتاق انتظار معطل نشود یا حداقل معطلی را داشته باشد و هر بیماری حق دارد با تماس با مطب، نوبت خود را لغو کرده یا به تعویق بیندازد و درصورتی‌که اتاق انتظار مطب شلوغ باشد، باید بین بیماران ماسک توزیع شود.»


آذربایجانی تأکید کرد: «کادر پذیرش نیز باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهند، به‌طورمثال پرونده بیمار باید به وسیله منشی مطب تنظیم و به داخل منتقل شده و به دست بیمار داده نشود و بهتر است دریافت هزینه درمان به‌صورت اینترنتی انجام شود و در صورت استفاده از دستگاه پوز، بهتر است دستگاه پوز به وسیله بیمار لمس نشود و بیمار فقط کارت کشیده و بقیه عملیات توسط پرسنل انجام پذیرد و دستگاه پوز مکرراً ضدعفونی شود و صفحه کلید آن با نایلون پوشیده و مدام تعویض شود.»


وی به آنا گفت: «در هر صورت بهتر است تا حد ممکن از بیمار پول دریافت نشود و در صورت دریافت در یک پاکت پلاستیکی قرار گرفته و به مدت حداقل 2 هفته در گاوصندوق مطب یا هر جای دیگری بماند.»


اقدامات در سطح ۳ هشدار


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ادامه داد: «در شرایطی که سطح ۳ هشدار برای درمان‌های دندانپزشکی وجود داشته باشد، باید تمام سطوح یونیت دندانپزشکی برای هر بیمار ضدعفونی شود، برای هر بیمار از حداکثر مواد یک‌بار مصرف مانند سینی، آینه، پنس و ساکشن و پوشش پلاستیکی یک‌بار مصرف برای دستگیره چراغ، ساکشن، پوار، لایت‌کیور و ... استفاده کرد، تمام تجهیزات دستی (هنداینسترومنت‌ها) هم باید به‌درستی استریل شده و برای هر بیمار تعویض شود و بین هر دو بیمار زمان کافی برای این کار لحاظ شود.»


این استاد دانشگاه بیان کرد: «توربین و انگل و پوار با خروج هوای فشرده موجب پراکنده‌شدن ذرات ریز و آئروسل از دهان بیمار در هوای مطب خواهد شد؛ بنابراین تهویه مناسب فضای مطب و استفاده از وسایل حفاظت شخصی کامل برای پرسنل داخل مطب الزامی است و دندانپزشک و دستیار او باید از ماسک N95، عینک محافظ یا شیلد و پوشش کامل سر و بدن و دستکش در هنگام کار با بیمار استفاده کنند.»


آذربایجانی بیان کرد: «ساکشن‌ها باید استاندارد باشد تا هوای اگزوز آنها به هیچ وجه موجب آلودگی هوای مطب نشود و لازم است بیمار به‌تنهایی وارد مطب شده و از ورود همراهان وی خودداری شود و وسایل همراه بیمار باید در اتاق انتظار باقی بماند و به داخل مطب منتقل نشود.»


وی عنوان کرد: «چنانچه ممکن است اورکت، کت، کاپشن، پالتو و پوشش اضافی بیمار قبل از ورود به مطب درآورده شود و دست‌های بیمار ضدعفونی شده و قبل از درمان از دهان‌شویه کلرهگزیدین استفاده شود و حداکثر درمان در یک نشست برای بیمار انجام شده و به اوقات مکرر موکول نشود.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان یادآور شد: «درنهایت بهتر است بیماران در صورت ضرورت و در موارد اورژانسی به مطب دندانپزشک مراجعه کنند و درمان غیراورژانسی را به بعد موکول کنند و در صورت داشتن هر بیماری سیستمیک جدی یا هر علامت بیماری سرماخوردگی، نوبت خود را لغو و حتماً در زمان ورود به مطب، اصول مراقبت‌های فردی را کاملاً رعایت کنند و سعی کنند به تنهایی یا با حداقل همراه مراجعه کنند و پول خود را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنند.»


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر