صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از چالش برنامه‌های استودیومحور؛

آزمون بزرگ صداوسیما برای ایجاد کنداکتوری جذاب و ایمن/ حیف از این همه تلاش که یکباره هدر رود

تولید برنامه‌های استودیومحور که تماشاگران حاضر بخشی از اجزای تشکیل‌دهنده برنامه هستند و در پیش‌برد آنها کمک می‌کنند، خلأ جدی برای این گروه‌هاست؛ اما شاید فرصتی برای ابراز هنر و خلاقیتشان باشد تا در این بین خودی نشان دهند.
کد خبر : 477946

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه‌های صداوسیما خصوصاً تلویزیون که مخاطبی همه‌گیر و فراگیر دارد، همیشه محل نقد و نظرهای درست یا غلط بوده و همچنان هم خواهد بود. این رویه خصوصاً در زمانی که شاهد کنداکتور پرتراکمی باشیم و یا در ایام و نیز مناسبت‌های خاص، بیشتر به چشم می‌آید و چه بسا به سبب ضعف یک گوشه از کار، همه تلاش‌های دیگر برنامه‌سازان را تحت شعاع قرار می‌دهد.


شیوع کرونا که کشور ما این روزها درگیری عجیب و مضاعفی با آن دارد، محل همین اظهارنظرها نسبت به سریال‌ها و برنامه‌های در حال ساخت تلویزیون شده است؛ تا جایی که ازیک‌طرف صداوسیما هم باید ورود جدی‌تری به اطلاع‌رسانی خبری و آموزشی نسبت به این پدیده جهانی داشته باشد و هم دستش را برای دو ایام مناسبتی پیش رو از نوروز گرفته تا ماه مبارک رمضان پر نگه دارد.


خصوصاً به‌واسطه توصیه‌های بهداشتی مسئولین، در حال حاضر مردم باید خانه‌نشینی را در دستور کار بگذارند و برای دوری از این بیماری هم در خانه‌ها بمانند و هم مأمنی برای تفریح و سرگرمی خود پیدا کنند؛ بنابراین چه رسانه و بیلبوردی بهتر از تلویزیون که همگی به آن دسترسی دارند و باید هم از پس انتظارات و برآورده کردن نیاز عامه مردم برآید.



حداقل به این پرسش پاسخ دهند که اگر سریال و برنامه‌ای لااقل برای نوروز نسازند پس چطور همین مردم را کمی آرامش دهند و حتی اوقافت فراغتشان را در مناسبتی چون نوروز پر کنند؟!



حجم متراکمی از تولیدات تلویزیون این روزها در حال ساخت است چه در مورد سریال‌های مناسبتی و روزمره باشد و چه برنامه‌های روتین و البته پرمخاطبی که مشتری ثابت دارند که مثال‌های عینی‌اش «عصر جدید» است و «دورهمی» و ... .


دایره انتقادات به ضبط و تصویربرداری همین تولیدات از طرف برخی صنوف خاص روزبه‌روز شدت می‌گیرد که البته مواردی از این اظهارات منطقی اما در کلیت شاید با واقعیت جور درنیاید. حداقل به این پرسش پاسخ دهند که اگر سریال و برنامه‌ای لااقل برای نوروز نسازند پس چطور همین مردم را کمی آرامش دهند و حتی اوقات فراغتشان را در مناسبتی چون نوروز پر کنند؟!


خصوصاً اینکه به زعم مدیران صداوسیما در کنار گروه‌ها و سریال‌های در حال ساخت فعلاً گروه‌های پزشکی نیز حضور دارند و تلاش می‌کنند تضمینی برای سلامتی گروه‌های تولید باشند. البته تعطیلی سینمایی‌های در حال ساخت و نیز توقف موقت سریال‌هایی که فعلاً کنداکتوری برایشان در نظر گرفته نشده، راه‌حلی معقول و پذیرفته‌شده‌ای خواهد بود که باید آویزه تصمیم مدیران قرار گیرد.


برنامه‌های ویژه‌ای که استودیومحور است نیاز به درایت بیشتری دارد؛ همچنان که «عصر جدید»ی‌ها از چندی پیش بالاخره تصمیم بر ضبط برنامه بدون حضار گرفتند و به‌تازگی نیز «اتفاق» رضا رشیدپور خبر از توقف ضبط آن داده است تا راه را برای هرگونه انتقاد و ابتلای حاضران به کرونا ببندند.


بااین‌حال شاید بیشترین انتقادها طی روزها اخیر به مهران مدیری و برنامه «دورهمی» برمی‌گشت که برخی از روی دلسوزی و برخی چون فضا را برای نقد به سیما و نیز این گروه برنامه‌ساز مهیا دیدند، همه‌جوره به این دو تاختند.



توقف چنین برنامه‌هایی می‌تواند پاشنه آشیلی برای خود سیما باشد چرا که مخاطبان بسیاری را از دست می‌دهد اما به‌هرحال می‌توان این‌ها را جور دیگری ساخت و با کمی خلاقیت ادامه داد.



توقف چنین برنامه‌هایی می‌تواند پاشنه آشیلی برای خود سیما باشد؛ چرا که مخاطبان بسیاری را از دست می‌دهد اما به‌هرحال می‌توان این‌ها را جور دیگری ساخت و با کمی خلاقیت ادامه داد تا هم از انتقادات دوری کنند و هم برای جلب نظر ادامه‌دار مخاطبان این برنامه‌ها نهایتاً آن را در استودیویی بدون تماشاگر به تولید برسانند.


تولید برنامه‌های استودیومحور که تماشاگران حاضر بخشی از اجزا تشکیل‌دهنده برنامه هستند و در پیشبرد آنها کمک می‌کنند، خلأ جدی برای این گروه‌هاست اما شاید فرصتی برای ابراز هنر و خلاقیتشان باشد تا دراین‌بین خودی نشان دهند و همچنان اسم و برند خودشان را حتی بدون این نقیصه اجباری حفظ کنند.


با حجم زیادی از تولیدات استودیومحور تلویزیون خصوصاً شبکه سه و همچنین شبکه نسیم که قرار است بخشی از کنداکتور نوروزی سیما نیز باشند، باید منتظر تصمیماتی جدی در مورد برنامه‌های مشابه هم بود. برنامه‌هایی در پلاتوهای عریض که برای دوری از هر انتقادی بهتر است بی‌تماشاگر برپا شوند اما همچنان با تزریق برخی ایده‌ها، پرمخاطب و جذاب بمانند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر