صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۲۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴
در دیدار فیصل مقداد:

ولایتی: ایران هیچ همکاری‌ مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نخواهد داشت/ ارزیابی ایران درباره سوریه دقیق و درست بود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران راه‌ حلی که مورد قبول دولت و ملت سوریه نباشد، پیشنهاد نمی‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ همکاری‌ در حوزه نظامی و سیاسی با آمریکا نخواهد داشت.
کد خبر : 47787

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با فیصل مقداد قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوریه گفت: گفت‌وگوی سازنده و ارزشمندی را با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوریه داشتیم که در این دیدار درباره روابط دوجانبه همکاری‌هایی بین دو کشور و سایر مسائل دیدار و گفت‌وگو کردیم.


وی خاطرنشان کرد: پیروزی‌های اخیر سوریه در میدان نبرد علیه تروریست‌ها و حامیانش و همچنین پیروزی سوریه و متحدانش در اجلاس یک روزه وین حکایت از آن دارد که از ابتدا ارزیابی جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه دقیق و درست بود.


ولایتی ادامه داد: ایران از ابتدا اعتقاد داشت که باید به آرمان‌های مردم و دولت و ملت سوریه دفاع کرد و پس از آن کشورهایی مانند عراق و حزب‌الله لبنان از مردم سوریه حمایت کردند و اخیرا دولت روسیه نیز به این جمع پیوست.


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این جمع، جمعی است که امروز دست بالا را در منطقه دارند و علیه تروریسم و افراط گرایی در منطقه مبارزه می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: هر دو اتفاق نظر داشتیم که اگر مقابل افراط گرایی گرفته نشود، این وضعیت به سایر منطقه نیز سرریز می‌شود و بلای تروریسم و افراط گرایی در سراسر منطقه منتشر می‌شود.


ولایتی با بیان اینکه ما نسبت به آینده هر دو کشور در مبارزه با تروریسم و حامیانش خوشبین هستیم، تصریح کرد: این همکاری بین دو کشور در سطح نظامی، انسانی و سیاسی ادامه دارد.


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان داشت: قویا معتقدیم که پیروزی قریب‌الوقوع است اما دشمنان جهان اسلام و مردم منطقه به توطئه‌های خود ادامه می‌دهند، هر چند امروز در سوریه، عراق، یمن، لبنان و بحرین مردم آگاهی بیشتری درباره افراط گرایی و تروریسم دارند.


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران هیچ راهکاری را که مورد قبول دولت و ملت سوریه نباشد پیشنهاد نمی‌دهد، تصریح کرد: هر راه‌حلی که در سوریه قرار است مورد توجه جمهوری اسلامی قرار بگیرد باید از قبل مورد مشورت و پذیرش بین ایران و دولت سوریه قرار گرفته باشد.


ولایتی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع همکاری را در هیچ کجا چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم در زمینه سیاسی و نظامی با آمریکا نخواهد داشت.


رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواست اقدامی را بدون مشورت با سوریه انجام دهد، از 5 سال پیش وارد این معرکه نمی‌شد و به دولت سوریه کمک نمی‌کرد.


ولایتی در پایان با بیان اینکه همه حرف ما این بود که مردم سوریه باید درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند، تصریح کرد: بیگانگان حقی در سوریه ندارند و مردم سوریه باید برای کشورشان تصمیم بگیرند و این ایرادی بود که ما به دخالت برخی کشورهای منطقه،‌ آمریکا و برخی کشورهای غربی می‌گرفتیم که تنها مردم سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و مطمئناً این ایراد را خودمان مرتکب نمی‌شویم و هیچ کاری بدون هماهنگی و مشورت با دولت سوریه انجام نمی‌شود.


فیصل مقداد: اگر حضور ایران نبود اوضاع در وین به صورت دیگری رقم می خورد


فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در این دیدار گفت: در این دیدار برای شنیدن آمده‌ام تا درباره روابط دوجانبه، اوضاع جمهوری سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشیم.


وی ادامه داد: من در این دیدار حامل پیام درود و سلام بشار اسد و مردم سوریه به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به دلیل حمایت‌های آنان از سوریه هستم.


معاون وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به روابط دوجانبه و استراتژیک دو کشور تصریح کرد: همچنین تشکر خودمان را درباره مواضع اخیر مقام معظم رهبری که در دیدار با دیپلمات‌ها و سفرای ایرانی ابراز می‌کنم چرا که این بیانات بر استمرار ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و دادن امکانات به مردم سوریه و مبارزه‌ای که این کشور و رهبری آن بر علیه تروریست‌ها دارند تأکید داشت.


فیصل مقداد خاطرنشان کرد: جنگی که از سوی کشورهای مشخصی در سوریه شروع شده و این توطئه‌ای برای از بین بردن فرهنگ، تمدن و کشتن انسان‌ها است.


وی ادامه داد: در این دیدار به آقای ولایتی درباره پیروزی‌ها و دستاوردهای ارتش عربی سوریه در جبهه‌های نبرد و همکاری و رابطه تنگاتنگی که بین کشورها و کمک‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در اختیار سوریه قرار گرفته است و کارشناسانی که در آنجا هستند و نقش بسیار مهم نیروهای حزب‌الله صحبت کردیم.


معاون وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: سوریه علیه تروریست به پیروزی می‌رسد و همه ما می‌دانیم که چه کسانی از تروریسم حمایت می‌کنند اما ما بر این مسئله تأکید داریم که اقدامات تروریستی تنها منحصر به سوریه نخواهد بود و استمرار حرکت‌های تروریستی کشورهای دیگر را نیز در آتش خود گرفتار خواهد کرد.


معاون وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه مفهوم دولت انتقالی از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده است، گفت: این مفهوم از ابتدا از طرف دولت‌هایی مطرح شد که به دنبال شر و بدی در سوریه هستند و فکر می‌کنند می‌توانند در حرکت شرورانه خود به پیروزی برسند و حرکت‌های آنان در بخش نظامی با شکست مواجه شدند را در زمینه دیپلماسی جبران کرده و به اهداف خودشان برسند.


فیصل مقداد از موضع محکم جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه تشکر کرد و اظهار داشت: اگر حضور ایران نبود اوضاع در وین به صورت دیگری رقم می خورد و من از مواضع مقام معظم رهبری،‌ رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران تشکر می‌کنم.


علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره اختلاف ایران و روسیه درباره حضور حزب‌الله لبنان در سوریه گفت: روابط ایران و روسیه بسیار روشن و دوستانه است و همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین این دو کشور رو به افزایش است.


وی ادامه داد: این همکاری‌ها به خصوص در صحنه‌های نبرد علیه تروریست‌ها و افراطیون در سوریه و سایر نقاط منطقه انجام می‌شود که این همکاری‌های مشترک میان ایران، روسیه، ارزش مردمی سوریه مقاومت حزب‌الله لبنان و برخی نیروهای مردمی عراق موجب شده است تا عملا در حوزه نظامی متحدین با دولت و ملت سوریه بتوانند گام‌های ارزشمندی را در طی هفته‌های اخیر بردارند و شکست‌های بسیار جدی را بر افراطیون‌ و تروریست‌ها وارد کنند.


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: همکاری ایران، روسیه و کشورهای دوست مانند عراق، لبنان و عمان در وین موجب شد تا بیانیه‌ای 9 ماده‌ای که در وین منتشر شد، نسبت به آنچه در ژنو منتشر شده بود بیشتر به نفع مردم سوریه باشد.


وی با ابراز امیدواری از اینکه در اجلاس‌های بعدی گام‌های بیشتری در جهت احقاق حق مردم سوریه برداشته شود خاطرنشان کرد: ایران از دولت و ملت سوریه و شخص بشاراسد حمایت می‌کند و همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند تصمیم‌گیر نهایی درباره سرنوشت سوریه مردم این کشور و بدون دخالت بیگانگان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر