صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

وزرای دولت چگونه اعتماد مجلس را به دست می‌آورند؟

رأی اعتماد به دولت و هیئت وزیران هم از وظایفی است که قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی نهاده و در ماده 202 و 203 وظایف نمایندگی نسبت به این مهم تصریح شده است.
کد خبر : 477037

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.


رأی اعتماد به دولت و هیئت وزیران هم از وظایفی است که قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی نهاده است. آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ماده 202 درباره نحوه انتخاب هیئت وزیران تصریح می‌کند که رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتباً اسامی هیئت وزیران را به همراه شرح حال هریک از وزیران و بنامه دولت تسلیم مجلس می‌کند. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‌نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت، دستور تکثیر آن را صادر کند.


جلسات مجلس یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیئت وزیران به‌طور متوالی تشکیل می‌شود با این تفاوت که در این جلسات نمایندگان نطقی نخواهند داشت.


قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و أخذ رأی اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌های جداگانه با دستگاه الکترونیت ثبت‌نام می‌نمایند.


هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهند. در شروع بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع می‌کند. پس از آن مجلس بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت 15 دقیقه انجام می‌شود.


رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند به سؤالات و اظهارات مخالفات پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران به صورت جداگانه را آغاز می‌کند. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15 دقیقه فرصت دارند. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.


بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌شود. رئیس جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رأی‌گیری به‌عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأی‌گیری برای همه وزیران صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر داده خواهد شد.


در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه و ترکیب هیئت وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به ترتیب فوق‌الذکر اقدام خواهد شد.


قانون داخلی مجلس در بخش دیگری عنوان کرده است که چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل 135 قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر