صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

//////عیدانه30/////////

/
کد خبر : 476701

اسم و مسئولیتتان را به طور کامل بفرمایید و عکسی از خودتات که مناسب خبر باشد ارسال کنید.


مهندس مهین کله‌هوئی (دانشجوی مقطع دکتری، علوم و مهندسی آبخیزداری، دانشگاه تربیت مدرس) – دبیر انجمن علمی آبخیزداری در سال 1398


۲) دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


امروزه جهان با افزایش ناگهانی جمعیت روبه رو شده است و این افزایش جمعیت افزایش نیاز و تقاضا را در پی دارد، بدین‌منظور باید بتوان به این نیازهای بشری به موقع پاسخ داد و راهکاریی برای آن ارائه نمود. یکی از راهکارها کاربرد علوم و فنون جدید، استفاده از ابزار، اداوت و تکنولوژی‌های نوین است. این راهکارها زمانی محق می‌شود که به سوی تولید علم و اندیشه که یکی از ضرورت‌های غیرقابل انکار جامعه است قدم برداشت. باید توجه داشت در هرجامعه متناسب با ساختارهای فرهنگی، اعتقادی و بومی خود نیازمند تولید علم و دانش است و بتواند جامعه خود را به سوی جامعه ایده‌آل هدایت کند. تولید علم و دانش محصول فعالیت‌های بخش دانشگاهی است که وظیفه پر خطیری است که بخش دانشگاهی باید از عهده آن بر بیاید و  مطابق کلام مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه ایرانی «مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار»، دانشگاه­ها را پایه و اساس این اهداف والا برشمردند و تأکید کردند: «افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاهها و مراکز علمی»، «ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی- اسلامی در جوانان»، «انقلابی بودن دانشگاهها و دانشجویان»، و «نقش آفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم»، از جمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح، و الگوی مردم سالاری همراه با اسلام و معنویت، در دنیا است.


۳) نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟


در ابتدا باید گفت که انجمن علمی متشکل از عده‌ای از دانشجویانی است که برای دستیابی به یک هدف از پیش تعیین شده گرد هم جمع می‌آیند و برای تحقق آن سعی و تلاش می‌کنند. در هر دانشگاهی برای تقویت بنیان علمی دانشجویان در مسیر رشد و توسعه تشکیل می‌شود. انجمن‌ها این وظیفه مهم را از طریق آموزش منظم، شناخت و کشف ظرفیت و استعدادها، آشنایی با افراد خبره و با تجربه در حیطه تخصصی، هم‌اندیشی و نشست‌های تخصصي و جذب دانشجویان مشتاق انجام می‌دهد. انجمن‌های علمی بستری مناسب برای رشد و بالندگی دانشجویان با کسب مهارت‌های فنی فراهم می‌کند


۴) رویکرد وزارت علوم در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای گسترش نشاط فضاهای دانشگاهی و ارتقای سطح معلومات دانشجویان، از فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت کرده و در همین راستا آئین‌نامه‌ها و قوانین موجود دال بر این حمایت‌هاست. تنها نکته‌ای که می‌توان برای حمایت بیشتر از انجمن‌های علمی دانشجویی پیشنهاد داد، تحقق بودجه سالانه مشخص شده برای هر انجمن است.


۵) آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


در کنار هر انجمن علمی دانشجویی با توجه به وجود مزایا و فرصت‌هایی که فراهم می‌کند یک‌سری مسائل و نقصان‌ها وجود دارد. چالشی که شاید امروزه مورد توجه باشد کمبود بودجه‌ای است که برای انجمن‌ها در نظر گرفته‌اند.


۶) چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


برای ارتقاء انجمن‌های علمی از نظر کمی و کیفی نیازمند تقویت امید، نشاط، مشارکت اجتماعی و در نهایت فعال‌سازی روحیه خودباوری و ایمان به خود است که نیرومحرکه‌ای برای تقویت بنیاد فردی و ارتقاء انجمن‌های علمی محسوب می‌شود.


۷) برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


انجمن علمی دانشجویی اگر قرار باشد بخش کارگاه و سمینارها را کنار بگذارد باید بیشتر به بخش فرهنگ‌سازی برای کودکانی که آینده کشور هستند روی بیاورد و با انتقال تجربیات و دانش به نسل در حال رشد می‌تواند رسالت کاری خود را انجام دهد و شاهد به ثمر رسیدن فعالیت‌های قبلی باشد هم‌چنین بهتر است بجای برگزاری بیشتر کارگاه و سمینارها به مباحث عملی و اجرا روی بیاورد تا تمام تجربیاتی که به صورت تئوری ذکر شده است به میدان عمل بیاید و نقصان و کاستی آن مشخص شود و دوباره در صدد رفع آن‌ها بکوشد.


۸) در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری انجمن شما تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟


انجمن علمی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس در مهر 1396 ثبت و تأسیس شد و در همان ابتدا در مسیر ترویج و توسعه علم و دانش گام برداشت. جناب آقای دکتر عبدالواحد خالدی درویشان به‌عنوان استاد مشاور  انجمن علمی دانشجویی را از گذشته تا حال به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت و سوق داده‌اند. دبیر سابق انجمن علمی دانشجویی سرکار خانم مهندس آزاده کاتبی‌کرد با تلاش و فعالیت‌های بی‌نظیری انجمن علمی را به جشنواره حرکت رساندند و ماحصل زحمات ایشان کسب مقام در این جشنواره بوده است، اکنون نیز بنده به‌عنوان دبیر علمی جدید این وظیفه مهم را قبول نموده‌ام که بتوانم در مسیر آبادانی و پیشرفت کشورم قدم بردارم و تا بحال انجمن علمی فعالیت‌هایی به شرح ذیل داشته است:


۱- برگزاری کارگاه­های آموزشی نرم‌افزارهای مختلف مرتبط با رشته از جمله نرم افزار مدیریت پایگاه داده Mendeley و نرم‌افزار آماری R


۲- همکاری در برگزاری ویژه برنامه های هفته منابع طبیعی و درخت‌کاری


۳- برگزاری برنامه روز بیابان‌زدایی


۴- برگزاری سخنرانی‌های تخصصی با محوریت موضوعات روز رشته مهندسی آبخیزداری از جمله  سرنوشت سدسازی در ایران، سیل


۴- دعوت از اساتید دانشگا‌های مونته‌نگرو و بازتاب خبر حضور ایشان با چاپ عکس‌هایی از حضورشان در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس در روزنامه آن کشور در تاریخ ۳۰ آوریل.


۵- طراحی و نشر اینفوگرافیک­ها در مناسبت­های مختلف در فضای مجازی مانند اینفوگرافیک های آمادگی در مواجه شدن با سیل (قبل، بعد و حین سیل چی باید کرد؟)، اینفوگرافیک آب مجازی (رونمایی از آن در چهاردهمین همایش علوم و مهندس آبخیزداری، ارومیه، تیر ۱۳۹۸ و سپس ارائه در محیط دانشکده)


۶- برنامه ترویج و آموزش فرهنگ آب، خاک، زندگی در سطح مدارس ابتدایی شهرستان نور استان مازندران (رتبه اول بخش ویژه جشنواره حرکت داخلی دانشگاه تربیت مدرس، راه‌یافته به جشنواره حرکت کشوری ۱۳۹۸)


۷- گرامیداشت مقام استاد در دانشکده با نصب دست‌ساخت‌ها بر درب دفتر اساتید دانشکده‌های منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس


8- برگزاری کلاس آموزش روش‌های داده‌کاوی با پکیج آموزشی Biomode2 در نرم افزار R


انتهای پیام/

ارسال نظر