/////////عیدانه10///////////
بسم الله الرحمن الرحیم
جواب سوال اول و آخر در باب معرفی خود و فعالیت گروه:
بنده عمران چراغی طلبه درس خارج حوزه علمیه قم می باشم. در سال 1383 به حوزه علمیه وارد شدم . تحصیلات مقدماتی و سطوح را در حوزه های علمیه استان تهران طی کرده و در سال 1388 برای تحصیلات تکمیلی و ادامه تحصیل در سطوح عالی به حوزه علمیه قم و مدرسه مبارکه دارالشفاء و فیضیه وارد شدم. از همان سال های شروع طلبگی به بحث تبلیغ و نشر معارف دینی علاقمند و مشغول بودم و در سطح مدارس و ادارات و مساجد در استان تهران و البرز به تبلیغ معارف دینی مشغول بودم و با ورود به حوزه علمیه قم ، با توجه به نیازسنجی که از اساتید در تهران داشتیم در دوره های شناخت فرق و ادیان و مذاهب شرکت کردم و به عنوان مبلغ در فضای مجازی از سوی اداره کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه علمیه مشغول به فعالیت و پاسخ گویی به شبهات مشغول شدم
همزمان با همراهی و همفکری برخی از دوستان طلبه برای تبلیغ فراگیر در مناطق کم برخوردار فرهنگی و تبلیغی ، پایه گزار گروه تبلغی جهادی سراج منیر بودیم و در ابتدای امر برای شناسایی مناطق کم برخوردار و هدف راهی جنوب کرمان شدیم و با ورود به منطقه ریگان و فهرج در شهرستان بم که آن روز یک بخش بود و آخرین نقطه شیعه نشین در استان کرمان از جاده بم ایرانشهر و اولین نقطه اهل سنت بود و روستاها به صورت ترکیبی از اهل سنت و شیعیان بود که الحمدلله امروز با سطح گسترده کارهای فرهنگی انجام شده و همت مسئولین به شهرستان ارتقاء پیدا کرده است.
در مرحله بعد با برنامه ریزی های انجام شده بخش های مختلفی از قبیل آموزش، جذب و پذیرش، فرهنگی، پژوهشی، خدماتی و پشتیبانی در گروه راه اندازی و بعد از آن به جذب و پذیرش طلاب علاقمند به تبلیغ به صورت جهادی در مناطق کم برخوردار و با شرایط سخت اقدام کردیم بعد از یک مرحله مصاحبه طلابی که مستعد و دارای روحیه تبلیغی بودند به دوره آموزشی فرخوان با نحوه تبلیغ و فرهنگ منطقه و نیازهای فرهنگی منطقه و بدلیل ترکیب اهل سنت و شیعیان ، آموزش های لازم را بصورت فشرده و تخصصی گذراندند.
در مجموع در چهار ایام تبلیغی محرم، صفر،فاطمیه،ماه مبارک رمضان گروه تبلیغی ما در هر نوبت با اعزام نزدیک به یکصد مبلغ دوره دیده در هر نوبت تبلیغی فعالیت را به مدت 4 سال در منطقه ریگان و فهرج انجام دادیم ، طلاب ما بدلیل روحیه جهادی و تخصص های دیده شده بیشتر در مناطق کوهستانی و عشایر و روستاهای منطقه به فعالیت های تبلیغی مشغول بودند
در این سالهایی که به این منطقه برای تبلیغ میرفتیم علاوه بر انجام امور تبلیغی ، کارهای متنوع دیگری هم انجام میشد که میتوان به برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب و اقلام فرهنگی با تخفیف ویژه ، جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن برای افراد مستمند و محروم، برپایی نمایشگاه های مختلف فرهنگی در ایام تبلیغ، برپایی برنامه های متنوع قرآنی با حضور حافظان و قاریان قرآن کریم که حضور حافظ نوجوان و 13 ساله قرآن کریم محمد حسین حقگویان با 60 نوع نحوه قرائت قرآن کریم و همچنین حجت الاسلام نوید شکوهی از قاریان ممتاز کشوری ، هماهنگی و اعزام تیم های پزشکی جهادی و ویزیت و معالجه رایگان بیماران از جمله آنها بود.
در همان ایام با توجه به نیازهای مالی گروه که یک گروه جهادی تبلیغی بود و نیاز به اقلام تبلیغی و هزینه های مالی جذب و اعزام مبلغین داشتیم نیاز به یک سری مستندات از فعالیت های گروه و ارسال آن برای دفاتر مراجع معظم تقلید و دفاتر تبلیغی طرح هجرت و دفتر تبلیغات و همچنین برخی خیرین داشتیم لذا با توجه به نیاز در دوره های مستند سازی شرکت کردم وسپس با موقعیت هایی که در عرصه تبلیغ دین در هنرهای نمایشی وجود داشت به ادامه تحصیل در این رشته توجه کردم و با ورود به دانشکده صدا و سیمای قم به تحصیل در رشته تولید سیما که کارگردانی و تهیه کنندگی میباشد مشغول شدم و همزمان با همفکری و همکاری تعدادی از طلاب و دانشجویان دانشکده گروه جهادی تبلیغی رسانه ای "راز رسانه" را ثبت و راه اندازی کردیم که تخصص در حوزه دین و رسانه را به عنوان راهبرد خود در تبلیغ معارف دینی به شیوه های نوین انتخاب کرده و به فعالیت در حوزه های مستند و داستانی و تیزر مشغول هستیم و با توجه به اینکه گروه زیر مجموعه اداره تیلیغات رسانه ای دفتر تبلیغات حوزه علمیه هستیم در راستای اهداف و نیاز های دفتر تبلیغات در حوزه های اخلاق و فرهنگ سازی و سبک زندگی و فرق و ادیان و مذاهب که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشد ، مشغول به فعالیت های تبلیغی رسانه ای با رویکرد جهادی هستیم.
در طی سال های اخیر با تولیدات رسانه ای از جمله چندین مستند و فیلم کوتاه و تیزر و پادکست و برنامه تلویزیونی اشاره کرد که مستند های خونرنگ با موضوع تحلیل جنگ رسانه ای داعش و سراب ذهاب با موضوع زلزله سرپل ذهاب و ترش و شیرین با موضوع آسیب ها و فرصت های فرزندآوری و فیلم کوتاه پوست چینی با موضوع تاثیر لوازم آرایشی قاچاق بر پوست و فیلم روز جوراب با موضوع تجلیل از پدران جانباز و فیلم حقوق نجومی با موضوع اختلاف طبقاتی ناشی از حقوق نجومی در جامعه را میتوان از جمله این تولیدات رسانه ای نام برد.
جواب سوال دوم برای ضرورت تقویت گروه های جهادی:
با عنابت به تاکیدات بسیاری که درآیات قرآن کریم و توجه ویژه خداوند بر تعاون (آیه 2 سوره مائده : تعاونوا علی البر و التقوی ) و همکاری جمعی برای انتشار و تثبیت کارهای خیر و خوبی و تغییر فرهنگ های غلط و جایگزینی فرهنگ درست (آیه 11 سوره رعد : ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ) و با توجه به فرهنگ ناب اهل بیت(ع) که ایشان در همه ویژگی های انسانی و اسلامی شاخص و سرآمد بودند که از آن جمله تلاش همه جانبه و خستگی ناپذیر در راستای حل مشکلات مومنان و بلکه آحاد جامعه بشری بوده و از این حیث پیروان اهل بیت علیهم السلام نیز به تأسی از این ذوات مطهره ، پیشگام خدمت رسانی به مردم و به ویژه محرومیت زدایی هستند. یکی از اهداف اصلی حرکتهای جهادی، چه زمانی که ردای جهاد سازندگی بر تن داشت و چه الآن که در قالب بسیج سازندگی و اردوهای جهادی طی مسیر میکند، رسیدگی به مناطق محروم بوده و خواهد بود؛ چرا که محرومان را ولی نعمت خود میداند؛ لذا باید گفت که یکی از کارکردهای اصلی اردوهای جهادی در حیطه اجتماعی، رسیدگی به محرومان و مستضعفان است. آنچه در این رسیدگی مد نظر است و هدفی برای این حرکتها به شمار میآید، کاهش محرومیت و کاهش فاصله طبقاتی و در پی آن، رفتن به سمت برقراری عدالت اجتماعی است که یکی از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
با توجه به مشاهدات و تجربیات به نظر می رسد بهترین راه برای مواجهه و رفع محرومیت ، ایجاد تشکیلات و مجموعه هایی برای تدوین راهبرد فعالیت های جهادی و رفع موانع این فعالیت ها میباشد . در این راستا ضرورت دارد دو اقدام انجام شود .
یکی اینکه : تمام مجموعه های مرتبط با کارهای عمرانی و فرهنگی و ... با تشکیل مجموعه ای که از نمایندگان هیئت دولت و نمایندگان مجلس و فعالین جهادی از بسیج و دانشجویان و طلاب می باشد با همفکری و همکاری تمام موانع و مشکلات پیش روی فعالیت های جهادی را بررسی و مرتفع نمایند تا گروه های جهادی به جای گرفتاری در دام بروکراسی اداری و تامین حداقلی مایحتاج مورد نیاز برای فعالیت خود ، تمام توان خود را برای محرومیت زدایی و فعالیت های عمرانی و فرهنگی و ... صرف نمایند.
دوم اینکه : مجمع فعالین جهادی و تشکل های جهادی با حضور مدیران گروه های جهادی در هر استان و منطقه و نهایت بصورت کشوری تشکسل و با برپایی جلسات مستمر ستادی برای شناخت آسیب ها و موانع و ارائه راهبرد و راهکارها برای خدمت رسانی به اقشار و مناطق کم برخوردار و محروم ، اقدامات لازم را به صورت سیستمی و تشکیلاتی که لازمه یک کار اثرگذار میباشد را انجام دهند.
جواب سوال سوم در موضوع کمک جهادگران به حل مشکلات کشور
اگر امروز رهبری، از سرگرم شدن برخی مسئولین به منشهای اشرافی و رفاه طلبی گلایه میکنند؛ به آن علت است که روحیه جهادی در مسئولین سطوح مختلف حتی گاه مدیران عالی نظام، نهادینه نگردیده و به آفات و آسیبهای پست و جایگاه دنیوی نظیر اشرافیگری و عدم توجه به طبقات مستضعف و عامه مردم و اختلاف با دیگران برای حفظ منافع شخصی و... دچار و مبتلا گردیدهاند، یعنی به جای آنکه روحیه جهادی و ایثار بزرگترین دارایی آنها باشد، روحیه دنیا طلبی تمام سرمایه شان است . لذاست که حرکتهای جهادی صرفا یک کار عمرانی یا فرهنگی یا اردوی خودسازی نیست، بلکه مجموعه جامعی است که آثار و برکات آن در سه حوزه مردم و اهالی مناطق محروم، شرکتکنندگان در این حرکتها و مسئولان و مدیران منطقهای قابل بررسی است. البته کلمات قادر نیستند این آثار و برکات را با همه ابعاد و گستردگی خود بیان کنند. هدف از اعزام به اردوهای جهادی آشنایی با مناطق و افراد محروم در روستاهای کم برخوردار است که ضمن رفع محرومیت و موانع تولید اشت . و مهمتر از همه این فعالیت ها، دغدغه رهبر معظم انقلاب است که دانشگاهیان و طلاب به عنوان مدیران انقلابی و جهادی تربیت شوند واز این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن که آموختن زندگی و خودسازی است و آنهایی که در آینده مسئولیتی در جامعه خواهند داشت به خوبی با مشکلات و محرومیت ها آشنا هستند و آنها را درک میکنند و راه های مواجهه با آن را در جریان یک کار تشکیلاتی منظم تجربه کرده و عملا هم در عرصه فعالیت های جهادی پیاده کرده اند.
جواب سوال چهارم در باب استفاده از دانش روز
حرکت کشور در مسیر پیشرفت به تلاش و مجاهدت و بهره گیری از اطلاعات و دانش روز در عرصه های گوناگون ، نیاز دارد و هرکس به سهم خود باید گامی در پایان این مسیر سخت بردارد. پیمودن این مسیر به شناخت مسائل و مشکلات کشور و هم چنین روحیه و توان مدیریت جهادی نیازی تام دارد. یکی از این عرصه های پیشرفت مبتنی بر منافع مناطق محروم، حرکتهای جهادی است که در قالب اردوی جهادی به منصه ظهور رسیده است. اردوهای جهادی مجموعه فعالیتهایی است مبتنی بر اندیشه های اسلامی انقلابی و بومی که در مناطق محروم کشور حاضر میشوند و با هدف محرومیت زدایی به عرضه انواع خدمات اعم از فرهنگی، آموزشی، تحصیلی و اقتصادی میپردازند؛ لذا این حرکت میتواند چه در حوزه اجتماعی به معنای عام یعنی شبکه روابط اجتماعی که اقتصاد و فرهنگ را نیز شامل میشود و چه در حوزه سیاسی که شامل روابط شبکه قدرت است ، کارکردهایی داشته باشد؛ بدین دلیل که فردی که در منطقه محروم یا کمتر بهره مند، حضور مییابد به مثابه سفیر کار و تلاشی است تا با تکیه بر روحیه جهادی و بهره گیری از دانش روز و منابع علمی حرکت در مسیر رسیدن به قله های اهداف انقلاب اسلامی را به پیش برد.
جواب سوال پنجم هم در ذیل سوال دوم پاسخ داده شده است
انتهای پیام/