صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
رئیس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم کاربردی شدن پایان‌نامه‌‌‌های حوزه سلامت/ ارائه ۳۰ پیشنهاد علمی به وزارت علوم برای حمایت از فناوری‌های نوین

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در این دانشکده ۹ گروه آموزشی دایر است که همه گرایش‌ها ظرفیت دارند در حوزه معضلات بهداشتی و سلامت یکپارچگی موضوع داشته باشند و پایان‌نامه‌ها کاربردی شود.
کد خبر : 476671

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه زندگی انسان‌ها به سمت فناوری، تکنولوژی و استفاده از ابزارهای دیجیتال سوق پیدا کرده تا جایی که زندگی بدون داشتن تکنولوژی برای آنان غیر قابل تصور است.
در حال حاضر دنیا روز به روز در حال توسعه تکنولوژی و فناوری‌های نوین است و انسان‌ها می‌خواهند که خود را با جهان امروزی تطبیق دهند و از تکنولوژی و علم روز دنیا جا نمانند؛ یکی از نمونه‌های بارز فناوری، برقراری ارتباط الکترونیک افراد با یکدیگر است و انسان‌ها برای این امر، وسایل ارتباطی مختلفی را اختراع کرده‌اند.
در طول سال‌های متمادی و با پیشرفت ملت‌ها و تمدن‌‌ها، راه‌های برقراری ارتباط میان انسان‌ها و ابزارهای ارتباطی نیز تحولات بسیاری یافت. اختراع زبان، خط، تلفن و وسایل ارتباط جمعی مانند مطبوعات، سینما، رادیو و تلویزیون سیر تحول راه‌های برقراری ارتباط میان انسان‌ها را نشان می‌دهد.
برای جویا شدن از علوم و فناوری‌های نوین و مسائل دانشگاهی با ابراهیم بلالی، دکتری تخصصی شیمی آلی و رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
آنا: دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چند نفر دانشجو و استاد دارد؟ این دانشکده در زمینه فناوری‌های نوین چه ظرفیت‌هایی دارد؟
بلالی: دانشکده علوم وفناوری‌های نوین، بزرگ‌ترین دانشکده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است که در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار دانشجو در ۷ گرایش مقطع کارشناسی، ۱۷ گرایش مقطع کارشناسی ارشد و ۳ گرایش مقطع دکتری در رشته‌های زیر نظر وزارت بهداشت و علوم دارد و ظرفیت بالایی در پیشبرد موضوع‌های فناورانه محسوب می‌شود.
این دانشکده نزدیک به ۵۰ نفر عضو هیئت علمی در قالب ۹ گروه تخصصی دارد که اغلب استادان جوان، صاحب ایده و فعال در زمینه‌های پژوهشی و فناورانه هستند.



آنا: دانشکده فناوری‌های نوین چه کمکی می‌تواند به کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها کند؟
بلالی: موضوع‌ بسیاری از پایان‌نامه‌های این دانشکده در حوزه سلامت است لذا به منظور یکپارچه‌سازی موضوع پایان‌نامه‌ها که بیشتر در این حوزه کار می‌شود و همچنین کاربردی کردن آن‌ها با توجه به اینکه ماهیت دانشگاه، علوم پزشکی است باید در قالب همکاری با وزارت بهداشت اولویت‌های بهداشتی کشور از سوی این وزارتخانه و مراکز مرتبط دیگر به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شود.
لزوم کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه سلامت
در اینصورت پایان‌نامه‌ها در راستای معضلات بهداشتی-درمانی کشور انجام خواهد شد و از پراکندگی انتخاب موضوع های مختلف در زمینه‌هایی که ممکن است اولویت کشور نباشد، جلوگیری می‌شود و در شرایط فعلی و کمک به طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی باید پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه سلامت کاربردی شود و در این راستا به وظایف خود عمل خواهیم کرد.
در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ۹ گروه آموزشی دایر است که با توجه به ماهیت علوم پزشکی بودن دانشگاه‌، همه گرایش‌ها ظرفیت دارند که در حوزه معضلات بهداشتی و سلامت جامعه، یکپارچگی موضوع داشته باشند و پایان‌نامه‌های دانشجویان کاربردی شود.



پژوهش‌های بین رشته‌ای به تولید علم کمک می‌کند
آنا: دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟
بلالی: دانشگاهیان می‌توانند از طریق به‌روزرسانی مفاهیم علمی، بهینه کردن روش‌های تحقیق و آموزش و تعاملِ علم ساختی در پاسخ‌های تازه اعم از نظریه، یافته‌های موردی، پژوهش‌های بین رشته‌ای، یکسان‌سازی و حذف کردن علوم از ناهمگونی‌ها و تناقضات، ایجاد پیکربندی‌های تازه در علم و به تعامل درآوردن گزاره‌ها و حوزه‌های جدید در علوم موجود به تولید علم در دانشگاه‌ها کمک کنند.
فناوری‌های نوین می‌تواند عاملی برای پیشرفت علمی کشور باشد
آنا: نقش علوم و فناوری‌های نوین در پیشرفت علمی کشور چیست؟
بلالی: از ابتدای خلقت انسان، نیروی گرایش به اختراع همواره همراه انسان بوده است. میل به زندگی راحت‌تر و انجام سریع‌تر امور، انسان را وادار به تولید تکنولوژی‌های جدید و اختراع‌های نوین کرده و این گرایش هیچوقت در وجود انسان متوقف نمی‌شود. به همین خاطر امروزه شاهد پژوهشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا هستیم که در آن دانشمندان در حوزه‌های مختلف مشغول بررسی و یافتن فناوری‌های نوین هستند.



دنیای پیشرفته امروز، نیازمند شناخت کامل و کسب مهارت‌های استفاده از تکنولوژی‌های روز است و بدون دست یافتن به چنین ابزاری، رقابت و زندگی بسیار مشکل خواهد بود و منجر به از دست رفتن فرصت‌های فراوانی در زندگی روزانه افراد، جامعه و کشور می‌شود. نظام آموزش عالی نیز از این قائده مستثنی نیست و فناوری‌های نوین می‌تواند عاملی برای پیشرفت علمی کشور باشد.
آنا: برای اینکه مسئولان نظام آموزش عالی و وزارت علوم از فناوری‌های نوین حمایت کنند چه پیشنهادهایی دارید؟
بلالی: مواردی بسیاری وجود دارد که اگر توسط نظام آموزش عالی اجرا شود، شاهد رشد و ارتقای علوم و فناوری‌های نوین در کشور خواهیم بود که به ۳۰ مورد در ادامه اشاره خواهم کرد:
۱) حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهش‌های کاربردی مرتبط با فناوری‌های نوین بر اساس اولویت‌ها
۲) بررسی و پیشنهاد اولویت‌های تخصیص منابع در حوزه تحقیقات و فناوری به مراجع ذی‌ربط
۳) حمایت از ایجاد و گسترش مراکز و شهرک‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری با استفاده از منابع دولتی و غیردولتی و مشارکت‌های مردمی متناسب با نیازها و ضرورت‌های کشور
۴) انجام هماهنگی و اتخاذ تدابیر به منظور ارائه تسهیلات، تجهیزات ضروری پژوهش و تحقیقات مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۵) تدوین آئین‌نامه‌های تشویق و حمایت از پژوهشگران
۶) ایجاد هماهنگی میان طرح‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته
۷) بررسی، اظهار نظر و تصویب طرح‌های تحقیقاتی ارجاع شده از سوی مراجع ذی‌ربط
۸) فراهم آوردن زمینه‌های مناسب جهت اجرای طرح‌های تحقیقاتی ملی و گسترده در کشور
۹) برقراری ارتباط سازمان‌یافته با مدیریت‌های پژوهشی همه بخش‌های تحقیقات در کشور
۱۰) هماهنگی و همکاری در برگزاری سمینارها و کنگره‌های علمی و پژوهشی در ارتباط با موسسات وابسته
۱۱) ترویج و حمایت از نشر و اشاعه نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
۱۲) تهیه و ارائه گزارش‌های خبری-تحلیلی از فعالیت‌های انجام شده برای معاونت پژوهش و فناوری
۱۳) تنظیم ارتباطات علمی-تحقیقاتی میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با مراکز کاربردی تحقیقاتی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها
۱۴) برنامه‌ریزی برای تدارک منابع مالی توسعه پژوهش و فناوری
۱۵) مشارکت در ایجاد توسعه و تقویت فناوری ملی و حمایت از توسعه فناوری‌های بومی



۱۶) ایجاد زمینه‌های مناسب برای عرضه فناوری در داخل و خارج کشور و حمایت از صدور فناوری‌های تولید شده در کشور
۱۷) اتخاذ راهکارهای مناسب برای کمک به توسعه فناوری و نوآوری در بخش‌های غیردولتی از جمله مشارکت در صندوق‌های غیردولتی پژوهشی و فناوری
۱۸) برنامه‌ریزی برای حمایت از جذب متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور و اتخاذ تدابیر و ارائه پیشنهادهای لازم جهت جذب و حفظ نوآوران و فناوران و هدایت استعدادهای درخشان به سمت اولویت‌های راهبردی کشور و استفاده بهینه از توانمندی‌های آن‌ها
۱۹) اتخاذ تدابیر لازم به منظور نهادینه کردن همکاری‌ها و مبادلات فناوری با مراجع و مراکز علمی و فناوری منقطه‌ای و بین‌المللی در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب مراجع ذی‌صلاح
۲۰) نمایندگی وزارت و معاونت پژوهش و فناوری در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و برقراری ارتباطات لازم در حوزه فناوری حسب مورد و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط
۲۱) ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در زمینه سیاست‌ها، اولویت‌ها، برنامه‌ها، عملکردها و شاخص‌های مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری و نوآوری در کشور
۲۲) تمهیدساز و کارهای اجرایی لازم برای ایجاد همسویی میان فعالیت‌های مرتبط با توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری با بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
۲۳) رزیابی عملکرد مشتمل بر عملکرد آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های وارد کننده و سازنده قطعات
۲۴) ترغیب آزمایشگاه‌ها به استقرار نظام کیفیت IS0 17025
۲۵) ترغیب آزمایشگاه‌ها به استقرار نظام HSE (سلامت، ایمنی و بهداشت محیط)
۲۶) ستقرار نظام شاعا (تدوین نظام‌نامه جامع ایجاد و ساماندهی آزمایشگاه‌های مرکزی، منطقه‌ای و ملی)
۲۷) تدوین سیاست‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی از جمله تخصیص کد شناسایی یکتا به هر تجهیز دانشگاهی به منظور دسترسی محققان از طریق نظام شاعا
۲۸) برگزاری هفته پژوهش و فناوری و گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز
۲۹) انجام امور مربوط به همکاری‌های علمی و بین‌المللی
۳۰) نجام امور مربوط به اعتبارات معاونت پژوهش و فناوری
چالش‌های فناوری‌های نوین
آنا: آسیب‌ها و چالش‌های فناوری‌های نوین چیست؟
بلالی: آسيب‌های نوپديد در فضای فناوری‌های نوين روزانه خلق و هر روز گسترده‌تر می‌شود، با توجه به اینکه طرح‌های مناسب در اين حوزه انگشت‌شمار بوده، لازم است اقدامات و برنامه های مديریتی با استفاده از فناوری نوين به‌عنوان ضرورت در جامعه طراحی شود و دانش ارتباطات و سهولت دسترسی به فناوری‌ها ارتقا يابد.
فضای فناوری‌های نوين می‌تواند اين شاخص‌ها را ارتقا ببخشد و موجب سهولت دسترسی، ارتقای نيازها و دانش اجتماعی و پايه‌ریزی رفاه اجتماعی شود.


راه‌های تقویت فناوری‌های نوین
آنا: چه راهکاری برای تقویت فناوری‌های نوین وجود دارد؟
بلالی: بررسی و تحلیل اولويت‌های فناوری نوين و ارائه گزارش‌های مربوط در خصوص هوشمندسازی نظام توسعه صنايع نوين، کمک به توليد تکنولوژی‌های کليدی و ايجاد دانش فنی که تاثير قابل ملاحظه در افزايش سطح رقابت‌پذيری صنعت کشور دارند و کمک به ايجاد و رشد هسته‌های تحقيقاتی کاربردی در صنايع نوين در راستای اهداف سند توسعه بخش صنعت از جمله راهکارهای تقویت فناوری‌های نوین است.
انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر