صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک17/ آمنه باقری در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت آموزش الکترونیک/ ارتقای کیفیت کلاس‌های درسی از مزیت‌های آموزش مجازی است

مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: برای آموزش الکترونیکی در شرایط فعلی باید از ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور و فضای مجازی به‌عنوان واقعیت انکارناپذیر جامعه استفاده کنیم.
کد خبر : 476542

آمنه باقری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم پرداختن به آموزش الکترونیکی اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری تهدیدها قابل‌تبدیل به فرصت است و باید از این زاویه به موضوع کرونا نگاه کنیم؛ برای آموزش الکترونیکی در شرایط فعلی باید از ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور و فضای مجازی به‌عنوان واقعیت انکارناپذیر جامعه استفاده کنیم.


وی افزود: در هم آمیختن این دو پتانسیل مهم و ارزشمند، بهترین آموزش الکترونیک را در راستای حل‌وفصل امور آموزشی ایجاد خواهد کرد که قطعاً می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر مراکز آموزش عالی کشور باشد. البته قبل از شیوع کرونا، دانشگاه‌های مختلف کشور و واحد آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تجربه تدریس مجازی را داشته‌اند اما وسعت عملکرد و تعداد مخاطبان آنان هیچ‌کدام به اندازه شرایط حاضر دانشگاه آزاد اسلامی نبوده است.


مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: آموزش از راه دور مزایای بسیاری از جمله نزدیک شدن به عدالت آموزشی، بهره‌مندی از اساتید برجسته، ارتقای کیفیت کلاس‌های درسی، مدیریت زمان و... دارد؛ در این شرایط خاص که عملاً امکان حضور فیزیکی عوامل تشکیل جلسات درسی اعم از کارکنان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه وجود ندارد، آموزش مجازی می‌تواند بهترین گزینه جهت استمرار موضوع آموزش باشد.


باقری ادامه داد: بهترین مزیت این طرح جلوگیری از ایاب‌وذهاب است، این مزیت شاید یک موضوع به نظر بیاید اما جوانب مختلفی دارد. مثلاً دیگر نیازی به حضور در اجتماعات و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیست و به‌نوعی رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی است؛ آموزش مجازی علاوه بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، صرفه‌جویی در مواد ضدعفونی‌کننده و وسایل موردنیاز را نیز دربردارد.


وی خاطرنشان کرد: البته آموزش الکترونیکی نقص‌هایی دارد که باید سعی در رفع آن کرد، نخست اینکه زیرساخت‌های مربوط به فناوری اطلاعات یا IT مانند پهنای باند، سازوکار LMS و... ممکن است در برخی دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد؛ ثانیاً اینکه مهارت‌های اساتید و دانشجویان عزیز جهت استفاده از طرح آموزش الکترونیک کامل نیست. چه خوب بود فیلم چنددقیقه‌ای جهت آموزش استفاده از آموزش مجازی در دانشگاه‌های سراسر، تهیه می‌شد که بسیار راهگشا بود.


مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: یکی از معایب آموزش مجازی این است که امکان پرسش و پاسخ و تعامل حضوری میان استاد و دانشجو کمتر وجود دارد و در آموزش‌های آنلاین ممکن است دانشجو تمرکز دقیقی بر روی درس نداشته باشد درحالی‌که در کلاس‌های حضوری، اساتید کنترل بیشتری بر روی دانشجویان دارد؛ همچنین در آموزش مجازی ارتباط چهره به چهره و غیرکلامی، وجود ندارد. کلاس‌های حضوری و تعامل میان همکلاسی‌ها و رابطه میان استاد و دانشجو همان لطفی را دارد که دیدارهای حضوری دارد و ارتباطات مجازی ندارد.


باقری با اشاره به اینکه باید از آموزش الکترونیک بهترین استفاده را کرد، گفت: با توجه به فرمایش رهبر انقلاب، شرایط فعلی کشور به یک رزمایش عمومی تبدیل شده است؛ باید از فرصت به‌دست‌آمده به نحو مطلوبی استفاده کرد؛ ویژگی مهم هر رزمایشی ایجاد آمادگی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت کار است، امیدواریم با عبور از این برهه ارزیابی دقیق و چندجانبه‌ای در دروس مختلف داشته باشیم و از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در آینده نزدیک بخشی از مباحث آموزشی را از این طریق پیش ببریم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر