شرایط آسان پرداخت وام ٢٥ میلیونی خودرو
موقعیت اینبار مانند گذشته نیست. کاهش قابل توجه تقاضای خرید در بازار ایران، رکود را دامنهدار کرده است. تولیدکنندگان بدون پردهپوشی از پر بودن انبارهایشان خبر میدهند و میگویند با این وضعیت تداوم تولید مقدور نیست. هر چند مقرر است دولت تسهیلاتی ١٠ میلیون تومانی برای خرید کالای بادوام داخلی پرداخت کند، اما تسهیلات ویژه برای خرید خودرو بیش از پیش توجه مسوولان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است.
این نخستین باری نیست که دولت شرایط خاص و ویژهای را برای خودروسازان در نظر میگیرد. دیوار بلند تعرفهها برای واردات خودروهای خارجی در حال حاضر و ممنوعیت طولانی ورود خودروی خارجی به ایران، بالا بودن قیمتها نسبت به کیفیت و... همگی نشانههایی از حمایت خاص دولت از این صنعت است اما میتوان این نتیجه را از سیاستگذاری کنونی دولت گرفت که نخستین باری است مصرفکننده خودرو با تسهیلات خاص روبهرو میشود.
ابراهیم نکو، نماینده مجلس درباره تاثیر تصمیم تازه دولت بر بازار گفت: غیر از تسهیلات خودرو، تسهیلات مسکن ٦٠ میلیون تومانی مسکن نیز به مردم پرداخت میشد و این نکته به نظر من میتواند بازار مسکن و کالاهای بادوامی چون خودرو را از رکود خارج کند.
به گفته وی رفع رکود در این بازارها میتواند کمکم به سایر بخشهای اقتصادی تسری داده شود. او سیاست دولت را در این عرصه مفید خواند و اعلام کرد: این سیاست بسیار کوتاهمدت خواهد بود و دولت میخواهد در دورهای که مردم به انتظار کاهش قیمتها و دریافتن شکل تحولات دست از خرید برداشتهاند، تقاضا را تحریک کند، بدون تردید این دوره چندان طولانی نیست و دولت در سالهای آتی باید راهی برای حل ریشهای مشکلات اقتصادی در نظر داشته باشد.
باید به فکر صادرات بود
محمد طحانپور، رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این طرح میتواند در کوتاهمدت بازار لوازم خانگی را با تغییراتی روبهرو کند اما باید مساله را به شکل ریشهای بررسی کرد. وی گفت: «بازار ایران با عرضه بیش از نیاز لوازم خانگی روبهروست و با این وضعیت اگر این دوره پایان یابد، ما باز هم با مشکلاتی مواجه میشویم چرا که بازار صادراتی نداریم.» او با اشاره به اینکه محصولات کرهای و بعضا چینی و... در بازار لوازم خانگی ایران سهم خوبی دارند، گفت: تولیدکننده ایرانی باید شکل تولید، کیفیت و... را به روز کند تا این شرایط تغییر کند. ما امروز حرف چندانی در بازارهای جهانی نداریم از این رو باید بتوانیم شرایط را متحول کنیم و بازارهای صادراتی بیشتری برای خودمان در نظر بگیریم. این فعال اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در ازای خرید کالا پولی به خریدار پرداخت نمیشود و کارت اعتباری برای خرید کالا صادر میشود میتوان نگرانی کمتری نسبت به فاکتورفروشی داشت اما به هر روی نظارت دقیق بر این مساله ضرورت دارد.
وام ١٠ میلیونی دو ساله است
هاشمی، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت اعلام کرده است در این طرح خریداران میتوانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاههای اعلام شده نسبت به خریداری کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند. وی نرخ سود این تسهیلات ١٠ میلیون تومانی را ١٢درصد عنوان کرد و افزود: فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام میشود، مشمول کلیه حقوقبگیران و بازنشستگان دولتی خواهد بود. در این طرح بازپرداخت اقساط کالاهای خریداریشده طی ٢٤ قسط تعیین شده است.
در انتظار استقبال
هر چند پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی برای خرید خودرو مخالفان فراوانی دارد اما بررسیها نشان میدهد استقبال از این تسهیلات در میان جوانان میتواند بالاتر از سایرین باشد. چندی پیش در شبکههای مجازی کمپینی تحت عنوان نه به خودروی داخلی صفر کیلومتر با هدف اجبار خودروسازان به کاهش قیمت و افزایش کیفیت به راه افتاد. بسیاری معتقدند وام ٢٥میلیونتومانی نتیجه تاثیرگذاری این کمپین بر بازار است؛ بازاری که با کاهش قابل توجه فروش خودرو روبهرو شد.
حالا جزییات تازهای که از تسهیلات خودرو اعلام میشود، میتواند نشاندهنده تلاش فراوانی باشد که خودروسازان برای افزایش دوباره فروششان پیگرفتهاند. عضو شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه وام ۲۵ میلیون تومانی به خودروهای با میزان ساخت داخل بالای ۴۰ درصد اختصاص مییابد، گفت: در این طرح، صاحب خودرو میتواند پس از سه سال خودرو را به شخص دیگری بفروشد. ساسان قربانی گفت: قرار است پرداخت وام ٢٥میلیون تومانی خودرو با سود ١٦ درصد از ١٥ آبانماه یعنی دو روز دیگر آغاز شود که در این طرح، امکان اعطای وام به خودروهایی با ساخت داخل بالای ٤٠درصد وجود دارد و این خودروها بعد از سه سال امکان خرید و فروش دارند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است این وام جهت حمایت از تولیدات داخلی پرداخت شود، در نتیجه پرداخت آن به خودروهای مونتاژی صورت نخواهد گرفت.
مذاکره بر سر مکانیزم پرداخت سود تسهیلات
وی در پاسخ به این سوال که در مورد مکانیزم پرداخت یارانه سود تسهیلات وام خودرو چه توافقی بین بانک مرکزی و خودروسازان شده است؟ گفت: یکی، دو مکانیزم در حال بحث است، ممکن است مکانیزمهایی بین بانک مرکزی و خودروسازان برای اعطای این تسهیلات با روشهای مختلف در نظر گرفته شود. قربانی تاکید کرد: مهم این است که سود وام خودرو برای مصرفکنندگان بیشتر از ١٦ درصد نباشد. وی در ادامه با بیان اینکه وام پرداختی بابت خرید خودرو دارای شرایط مناسبی است، گفت: پیشبینی میکنیم این وام شدیدا مورد استقبال خریداران قرار گیرد. وی ادامه داد: وام ٢٥میلیونتومانی خودرو اقساط حدود ٤٥٠هزارتومانی برای خریداران خواهد داشت که اگر این رقم امروز یک پنجم حقوق خریداران را شامل میشود، قطعا در سالهای آینده این سهم بسیار کمتر خواهد شد. عضو شورای سیاستگذاری خودرو ادامه داد: در ایران که همواره با تورم زندگی میکنیم، پرداخت وام با سود بانکی ١٦ درصد یک مزیت برای خریداران خودرو خواهد بود. وی با انتقاد از اعلام زودهنگام پرداخت وام خودرو گفت: اعلام این خبر قبل از آنکه منابع مالی در اختیار صنعت قرار گیرد، صورت گرفت که ضربه سنگینی را به صنعت خودرو وارد کرد، زیرا برخی افراد که قصد خرید خودرو را داشتند فعلا دست نگه داشتهاند.
انتهای پیام/