صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

آیت‌الله مکارم شیرازی: مخالفت با برجام بعد از طی مراحل قانونی نه با موازین شرع می‌سازد،‌ نه با موازین قانونی

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مخالفت با برجام بعد از طی مراحل قانونی و تصویب آن در نهادهای ذی‌ربط را به صلاح ندانست و بر لزوم توجه همگان به حفظ وحدت ملی تاکید کرد.
کد خبر : 47594

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از رسا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با بیان روایتی از حضرت امام حسن عسکری(ع) موعظه پنهانی را به مراتب دارای تأثیر بیشتر از تذکر در جمع دانست و اظهار کرد: موعظه کردن یکی از شئون امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از امور مهم در این فریضه الهی پرهیز از توهین است. نباید این واجب الهی آمیخته با ارتکاب فعل حرام شود.


این مرجع تقلید گفت: افرادی که درباره امر به معروف ایراد می‌گیرند از دستورهای اسلامی خبر ندارند و باید احادیث معصومین(ع) را بخوانند و بدانند که اسلام به کوچک‌ترین جوانب امور و موضوعات نیز توجه کرده است.


وی تصریح کرد: امیدواریم هم خودمان به این احادیث عمل و هم به دیگران توصیه کنیم تا هنگام موعظه و امر به معروف این جهات را در نظر بگیرند.


مکارم‌شیرازی در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: در این موضوع پنج مرحله مهم طی شد؛ مرحله نخست دو سال مذاکره با طرف‌های مقابل بود که رهبر بزرگوار انقلاب نیز از زحمات آنها تشکر کردند، در مرحله بعد در شورای عالی امنیت ملی بعد از برگزاری نشست‌هایی تصویب شد، مرحله بعد نیز تصویب در مجلس با اکثریت خوب بود، در مرحله چهارم در شورای نگهبان نیز تصویب شد و در مرحله پنجم که حرف آخر بود رهبر معظم انقلاب با صراحت و البته به نحو مشروط بیان کردند.


این مرجع افزود: اینکه بعد از طی این مراحل در گوشه و کنار برخی عزیزان مخالفت می‌کنند، صلاح نیست. ما یا تابع شرع هستیم یا تابع قانون؛ اگر تابع شرع هستیم مراحل آن گذشته است و شورای نگهبان و رهبری در این باره نظر داده‌اند؛ اگر هم تابع قانون هستیم، این کار در مجلس انجام شده است.


وی یادآورشد: بنابراین مخالفت با این موضوع نه با موازین شرع و نه با موازین قانونی می‌‌‌سازد، به همین جهت خوب است این مساله را پایان‌یافته تلقی کنیم و اگر مشکلاتی دارد که دارد باید به فکر آنها بود.


این استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بر فرض که با عقیده شخصی ما مخالف باشد اما وظیفه ما مخالفت نیست. اینکه به تیم مذاکره‌کننده اهانت کنیم، درست نیست، اینکه با اصل آن مخالفت کنیم هم خلاف شرع و هم خلاف دموکراسی است، اینکه بگوییم ترکمنچای است این هم خلاف موازین است.


مکارم شیرازی تصریح کرد: باید کاری کنیم که موضوع برجام مایه اتحاد مردم باشد. این مسئله بسیار روشن است و انتظار می‌رود همه در مقابل آن تسلیم باشیم و واقعیات را بپذیریم.


وی بیان کرد: بنده وظیفه شرعی خود می‌دانم که نکاتی را متذکر شوم، امیدوارم خدای متعال به همه توفیق دهد به وظیفه خود عمل کنیم، در مقابل استکبار و استعمار بایستیم و مشکلات کشور و جهان اسلام را در پرتو وحدت و انسجام حل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر