صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

پدیده وارونگی هوا باعث ایجاد آلودگی هوای تهران بوده است/ مدت این وارونگی از قبل کوتاه‌تر خواهد بود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شکل بارش در گستره وسیعی از منطقه و اطراف تهران به‌صورت برف بوده و منجر به کاهش دما در نزدیکی سطح زمین شده و این عامل منجر به پدیده وارونگی دمایی و بعد منجر به کاهش توان تهویه هوای شهر تهران شده است
کد خبر : 475415

مظاهر معین‌الدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا و در ارتباط با عوامل آلودگی هوای شهر تهران که بعضاً از سوی کارشناسان معرفی می‌شود اظهار کرد: کیفیت هوای شهر تهران به‌طور عمده به انتشار منابع آلاینده‌های هوا و وضعیت هواشناسی بستگی دارد. با توجه به این‌که مجموع تأثیر این دو عامل، وضعیت کیفیت هوای شهر تهران را تعیین می‌کند می‌توان بیان کرد که کیفیت هوای شهر تهران در روزهای گذشته با توجه به پدیده بارندگی و بعد سرد شدن هوا که موجب پدیده وارونگی دمایی و تجمع آلاینده‌ها شده است، به شرایط ناسالم درآمده است.


وی در خصوص مهم‌ترین عامل افزایش ناگهانی آلاینده‌های اخیر در شهر تهران نیز گفت: با توجه به این‌که شکل بارش در گستره وسیعی از منطقه و اطراف تهران به‌صورت برف بوده و منجر به کاهش دما در نزدیکی سطح زمین شده این عامل منجر به پدیده وارونگی دمایی و بعد منجر به کاهش توان تهویه هوای شهر تهران شده است. البته لازم به ذکر است در این شرایط تجمع آلاینده‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند به‌راحتی کیفیت هوا را دستخوش تغییر نماید.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد آن بخش از آلاینده‌ها که در هوای این روزهای تهران افزایش بیشتری داشته است نیز عنوان کرد: در طی این روزها آلاینده ذرات معلق با قطر آیرودینامیک 5/2 میکرومتر افزایش یافته است؛ که می‌توان این افزایش را به دو بخش عمده منابع انتشار از خانگی (افزایش مصرف گاز طبیعی به علت سرد شدن) و منابع متحرک انتشار آلاینده‌های هوا به‌خصوص ناوگان حمل‌ونقل شهری (خصوصی یا عمومی) نسبت داد.


معین‌الدینی در پاسخ به این پرسش که آیا در مقایسه با روزهای مشابه در سال‌های قبل این استمرار آلودگی غیرطبیعی است یا طبیعی، عنوان کرد: با توجه به تغییر فصل زمستان به بهار وارونگی‌های دمایی با مدت کوتاه‌تر از فصل پاییز اتفاق می‌افتد. عمر این نوع وارونگی در این زمان از سال در حدود دو تا سه روز است. با توجه به تغییرات در وضع هوا و وجود ناپایداری‌ها وضعیت کیفیت هوا تغییر می‌یابد.


معین‌الدینی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی و ورود سامانه‌های بارشی برای روزهای آینده و همچنین مدل‌های ارائه‌شده کیفیت هوا می‌توان امیدوار بود تا شرایط کیفیت هوا به وضعیت سالم تغییر خواهد یافت.


وی در ادامه مهم‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوای تهران را با توجه به نوع و میزان آلاینده‌ها در آلودگی هوای پایتخت برشمرده و بیان کرد: طرح سیاهه انتشار برای کلان‌شهرهای کشور تهیه شده است که در غالب آن‌ها بخصوص شهر تهران منابع متحرک نقش بیشتری در کیفیت هوای کلان‌شهرها دارند بنابراین اولویت اول مرتبط این حوزه خواهد بود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: موضوع کنترل آلودگی هوا در دو بخش نظارتی- حاکمیتی و آموزش به شهروندان در حوزه منابع متحرک عنوان کرد.


موارد پیشنهادی از سوی این استاد دانشگاه در دو بخش ذکر شده به شرح زیر است:


بخش نظارتی - حاکمیتی



  • تداوم تهیه و توزیع سوخت استاندارد

  • تولید خودروهای سازگار با محیط‌زیست و دارا بودن استانداردهای لازم

  • توسعه و بهبود نظارت در زمینهٔ معاینه فنی و تعمیر و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل خصوصی و عمومی

  • توسعه ناوگان عمومی و هوشمند

  • کاهش بوروکراسی اداری و کاهش نقش شهروند در فرآیندهای اداری معمول یا در کل منجر به کاهش مسافرت‌های درون‌شهری می‌شود از طریق بازنگری در فرایندهای که منجر به مسافرت‌های غیرضروری می‌شود. لازم به ذکر است شرایط به وجود آمده در حال حاضر به‌خصوص در زمینه محدودیت‌های رفت آمد برای کنترل ویروس کرونا یکی از پیشنهادهای جدی بازنگری در رابطه با رسیدگی به امور ارباب‌رجوع در سازمان دولتی و غیردولتی خواهد بود که علاوه بر افزایش تکریم ارباب‌رجوع شده در برخی موارد می‌تواند از یک تا چند مسافرت غیرضروری جلوگیری نموده و از این طریق به وضعیت کیفیت هوای شهر تهران کمک نماید.

  • ارزشیابی طرح‌هایی که در گذشته در زمینه کیفیت هوای شهر تهران انجام‌ شده‌ تا با شناسایی مؤثرترین راهکارها در بهبود کیفیت هوای شهر تهران گام برداشت.

  • محدودیت‌های ترافیکی از سوی سازمان‌های مختلف در زمان و روش مناسب اطلاع‌رسانی شود.


آموزش شهروندان



  • اثرات آلاینده‌های هوا و انتخاب نوع وسیله و ناوگان جهت مسافرت‌های درون‌شهری

  • الگوی رانندگی و ارتباط آن با آلودگی هوا مانند پارک حاشیه‌ای و رعایت قوانین مرتبط با خطوط در مسیرهای پرتردد و ... .

  • تأمین نیازهای روزانه شهروند در محله و نداشتن سفرهای خارج محله

  • پارکینگ‌های ساختمان‌ها مسکونی یکی از منابع مهم آلودگی هوا درون ساختمان‌ها به حساب می‌آیند، به همین خاطر خروج خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پارکینگ


انتهای پیام/4145/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر