آیا باید به طرحهای کنترل آلودگی هوای تهران شک کرد؟/ علت آلایندگی پایتخت را باید در جایی به جز تردد سواریها جستجو کرد
به گزارش خبرنگار حوزه محیطزیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مدتی است به دلیل هشدارهای بهداشتی و برای پیشگیری از شیوع کرونا در تهران، از میزان تردد عمومی مردم کاسته شده و بهتبع آن انتظار میرفت، آلودگی نیز کاهش یابد، اما چند روزی است شرایط کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرارگرفته و این امر پرسشهایی را در مورد علت این رویداد خارج از انتظار پدید آورده است. موضوع البته تنها آلودگی نیست، بلکه شدت کمسابقه آلودگی هوا هم هست بهنحویکه شاخص آلودگی هوا بهجای آنکه روند نزولی داشته باشد، به شاخص ۱۵۰ واحدی و در برخی از نقاط به میزانی بالاتر از این هم رسیده است.
پایداری شرایط آبوهوا؛ علت آلودگی هوای تهران
محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره محیطزیست استان تهران اما در گفتوگو با خبرنگار حوزه محیطزیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: با توجه به اطلاعات دریافت شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا متوسط شاخص کیفیت هوا منتهی به ساعت 8 صبح امروز عدد 138 را نمایش داد و بیانگر شرایط ناسالم برای گروههای حساس بوده است.
وی توضیح داد با توجه به اینکه از صبح روز پنجشنبه (۸ اسفند) شرایط هوای تهران در وضعیت پایدار قرار گرفت، تجمع آلایندهها موجب شد در بعضی از ایستگاهها از عدد 150 فراتر رود.
معاون نظارت و پایش اداره محیطزیست استان تهران ادامه داد: بنابراین توصیه میشود در این مدت سالمندان و خردسالان و افرادی که دارای مشکلات قلبی و ریوی هستند از تردد طولانیمدت در فضای باز خودداری کنند.
وی افزود: با توجه به پیشبینی که سازمان هواشناسی ارائه داده است این روند شرایط ناسالم تا امروز بعدازظهر هم ادامه خواهد داشت هرچند بهتدریج از غلظت آلایندهها کاسته شده و فردا مشکل جدی را نخواهیم داشت.
باز هم نیامدن باد علت آلودگی هواست
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست هم البته شرایط پایدار در هوای تهران را علت اصلی آلودگی طی چند روز گذشته دانست.
مسعود تجریشی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد آلودگی هوای تهران اظهار کرد: از پنجشنبه تا شنبه طی جمعآوری از اطلاعات هواشناسی متوجه شدیم که در برخی از ساعات سرعت وزش باد تقریباً صفر بوده است.
وی افزود: طی چند روز گذشته میانگین سرعت باد در حد دو تا سه متر بر ثانیه بوده که این سرعت باد نشان میدهد وضعیت هوای تهران در شرایط پایدار است و هیچ تخلیه ذرات معلقی در هوا صورت نگرفته و آلودگی امروز تهران به دلیل همین شرایط پایدار است.
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به این مطلب که کارخانهها در چند روز گذشته هیچگونه آلایندگی غیرطبیعی نداشته و سوخت مازوت هم مصرف نمیکردند، گفت: پالایشگاه تهران ۹۰ درصد و کارخانه سیمان ۱۰۰ درصد گاز طبیعی میسوزانده و در این سه روز هیچکدام غیر گاز چیزی را نمیسوزاندند.
مشخص شد علت آلودگی هوا فقط تردد سواریها نبوده است
درحالیکه مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست یکصدا پایداری شرایط آب و هوایی را عامل افزایش آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر میدانستند؛ یک کارشناس محیطزیست و عضو هیئتعلمی دانشکده محیط زیست اما نظر دیگری داشت.
حمید سرخیل در گفتگو با خبرنگار حوزه محیطزیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با افزایش شاخص آلودگی هوا همزمان با شیوع ویروس کرونا در تهران اظهار کرد: در حال حاضر مردم کلانشهرهایی همچون تهران و کرج از هراس ویروس کرونا و در تبوتاب مسائلی مثل تعطیلی مدارس و دانشگاهها، آغاز شدن یا نشدن قرنطینه شهرها، عدم دسترسی آسان به مواد ضدعفونیکننده، بیرون آمدن یا نیامدن از خانه گرفتارشدهاند.
وی با اشاره به این مطلب که در این میان چه اتفاقی رخ میدهد که بعد از ۴۸ ساعت بارندگی بیسابقه در کشور و علیالخصوص در تهران و کرج، شاخص آلودگی هوا به وضعیت ناسالم و نزدیک به هشدار میرسد، گفت: ممکن است این موضوع مطرح شود که این آلودگی مربوط به وارونگی هوا در زمستان است.
عضو هیئتعلمی دانشکده محیطزیست تصریح کرد: باید بررسی شود که چطور ممکن است در روزهای نه خیلی سرد انتهای زمستان، در کمتر از ۴۸ ساعت، چتر وارونگی هوا شکل میگیرد و آنقدر حجم آلاینده افزایشیافته و تجمع پیدا میکند که هوا برای همه گروهها ناسالم شده بهطوریکه تابوتوان نفس کشیدن نیز از مردم سلب میشود.
سرخیل تصریح کرد: تداوم آلودگی هوا برای سلامتی مردم بسیار خطرناکتر از ویروس کرونا است. درصورتیکه منشأ آلودگی هوا را مثل همیشه تردد خودروها، انتشار آلایندهها از احتراق ناقص سوخت در آنها و از همه مهمتر بنزین بیکیفیت داخلی دانسته و نگاهی هم به نقشه ترافیکی لحظهای شهر تهران بیندازیم، متوجه میشویم که با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تردد در طول روز روبرو هستیم و این علت همیشگی که از آن نام میبردیم علت آلودگی این بار هوای تهران نمیتواند باشد.
این دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه ادامه داد: به نظر من توجیهاتی همچون عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی به دلیل ترس از آلودگی به ویروس کرونا و یا توجیه تغییر ساعت طرح ترافیک توسط شهرداری، بهعنوان علت افزایش آلودگی هوا قابلپذیرش نیست.
وی افزود: در شرایط فعلی حتی سوخت مازوت در کارخانهها هم ازنظر حجم موجود آلاینده شهری این روزها و با توجه به دوری از روزهای خیلی سرد زمستان و عدم ضرورت به استفاده از این سوخت جایگزین در کارخانهها و صنایع، بههیچوجه کارشناسی نیست و جواب سؤال بیپاسخ خواهد ماند.
سرخیل در پایان گفت: لازم و شایسته است ارگانها و سازمانهای مسئول و ناظر، برای ارزیابی و پاسخگویی در مورد شرایط عجیب و غیرطبیعی هوای کلانشهرها وارد عمل شوند.
هرچند هدف اجرای طرح ترافیک در شهر تهران طی سالیان متمادی همواره برای کاهش آلودگی هوا از طریق مدیریت حضور خودروهای سواری در سطح کلانشهر بوده است و تنها این خودروها بودند که باید برای ورود به محدودههای ترافیکی در سطح شهر عوارض و پول پرداخت میکردند، حالا به نظر میرسد علت آلودگیها و تجمع ذرات آلاینده را باید در جاهایی دیگر هم جستجو کرد.
تأثیر کم اجرای طرحهای کنترل آلودگی هوا مثل طرح ترافیک بر میزان کاهش آلایندهها پارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت و علت اجرای اینگونه طرحها را راهی برای کسب درآمد بیشتر برای شهرداری عنوان کردند. حالا با بررسی شرایط فعلی میتوان بر روی انتقادات قبلی تأمل بیشتری کرد چراکه فرصت کاهش تردد خودروهای شخصی در اثر هشدارهای بهداشتی کرونا نشان داد سهم سواریها میتواند کمتر از آن چیزی باشد که از طرف برخی مدیران جلوه داده شده است.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/