استفاده بهینه آموزشی از تلویزیون یعنی این!/ وقتی کلاس درس واقعی جای برنامههای درآمدزایی کنکوری را میگیرد
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با شیوع بیماری کرونا در کشور و نگرانی بهوجود آمده در پی افزایش آن، بسیاری از برنامههای فرهنگی تا ورزشی و آموزشی، بالاجبار به حالت تعلیق و توقف در آمدهاند تا بدین شکل عموم مردم نیز در معرض این بیماری قرار نگیرند.
تعطیلی مدارس و دانشگاهها، یکی از اتفاقاتی بود که در این روزهای اخیر شکل جدیتری به خود گرفت. بر همین اساس نیز عمده دانشگاهها تا تعطیلات نوروز، با یک برنامهریزی تلاش کردهاند که کلاسهای آموزش مجازی را در دستور کار بگذارند که این خود شیوه جایگزین جالبی به نظر میرسد.
در کنار دانشگاهها، مدارس نیز که با تعطیلیهای احتمالی پی در پی و چند روزه همراه هستند، کمکم با یک خلأ جدی در استمرار آموزش به دانشآموزان مواجه خواهند بود، به ویژه اینکه همین تعطیلیهای معقول، ممکن است اما بار کیفی یادگیری بچهها را با مشکل مواجه کند.
بر این اساس هماهنگی میان آموزشوپرورش و صداوسیما به نظر موجب ابتکاری ایدهآل شده تا جایی که شبکه آموزش سیما سعی دارد به دور از برنامههای کنکوری و درسی کلیشهای خود، این جای خالی را پر کند. این شبکه طی چند روز اخیر و در جهت استمرار آموزشی دانشآموزان، در ساعات مختلف رویکرد درسی متنوعی را روی آنتن میبرد که به نحوی بردن کلاسهای مدرسه در خانه بچههاست.
چنانکه بچهها میتوانند در ساعات مختلف و بر حسب برنامه درسیشان، پای درس این کلاسهای صوتی و تصویری بنشینند و به نوعی تعطیلات فعلی را در نبود مدرسه، به شیوه آموزش از راه دور پر کنند.
این اتفاق بعد از انتقادات بسیاری که به برنامههای کنکوری و صرفا درآمدزای تلویزیون میشد و البته جای نقد بسیاری هم داشت، به نظر اتفاقی درست و بجاست و اشاره به رسالت اصلی رسانهای مثل صداوسیما دارد. از این جهت که یکی از اضلاع رسانهها در کنار صنعت و سرگرمی، قطعاً امر آموزش و اطلاعرسانی است. بنابراین استفاده از فضای رسانهای خصوصا در این شرایط حساس و نگرانکننده ناشی از شیوع کرونا، متوجه کارکرد درست و منطقی از رسانه است.
پس رسانه از جمله تلویزیون رسانه ملی کارکردی دارد، از بعد پوشش اطلاعرسانی صحیح تا آموزش و خدمتدهی به جامعه که خاصه در شرایط منحصر به فردی مثل همین زمانه حال، باید غلظتی دو چندان یابد.
مصادیق این موارد در شرایط نسبتا حساس فعلی، خوشبختانه در رسانهها علیالخصوص تلویزیون رنگ و بوی جدیتری گرفته که همین ورود کتب مدارس به آنتن سیما و رویکرد مدرسهوار بودن رسانه ملی یکی از این موارد است. این جریان همان استفاده بهینه از رسانههای جمعی تلقی میشود یعنی رسانهای که دیگر و صرفا نباید همه هم و غمش را روی سرگرمی بگذارد. سرگرمی به جای خود و درآمدزایی و علمیوار بودنش نیز به جای خود.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/