صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

مالک شریعتی + زمانیان ////////

///////
کد خبر : 472283

مالک شریعتی: موضوع اقتصاد با توجه به شعار سال که 10 سالی هست که شعار سال اقتصادی است و مهم‌ترین چالش انتخابات مجلس موضوعات اقتصادی است.


کمیسیون‌های مختلفی در مجلس هستند که محوریت آنها اقتصاد است مانند کمیسیون انرژی، کمیسیون اقتصاد، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون کشاورزی و ... در ائتلاف ایران سربلند، دوستانی هستند که با تخصص اقتصادی در لیست ائتلاف ایران سربلند حضور دارند.


نادران، خاندوزی، رضاخواه، دکتر دهنوی، دکتر شاکری، دکتر آقامیری، مهندس اکبری، دکتر توانگر، دکتر رفیعی، اقتصاد کشور در شرایط ناگواری است. ائتلاف ناظر بر مشکلات اقتصادی کشور، برنامه‌هایی را دارد. بنده در حوزه انرژی و محیط زیست فعال بودم که در این حوزه 21 عنوان را در نظر داریم. اما 6 عنوان اصلی و اولویت‌دار آن را انتخاب کردیم. ما در بحث قوانین، قوانین خوبی را داریم. به عنوان مثال قانون الگوی مصرف یکی از نمونه‌هاست که در بسیاری از موارد آن، مغفول باقی مانده است. این قانون از سال 89 مغفول مانده و اجرا نمی‌شود. یکی از نقاط ضعف عدم اجرای این قانون، نبود یک مجلس قوی، مطالبه‌گر و دارای نظارت است. در حوزه یارانه انرژی از نظر ما اولویت با اصلاح یارانه انرژی و همچنین پرداختن به حوزه مالیاتی است. یارانه فقط نباید در حوزه انرژی اصلاح شود بلکه باید در زمینه‌های دیگر هم به آن پرداخته شود و همچنین تبعات اجتماعی و اقتصادی آن مد نظر قرار بگیرد. پس از اجرای یارانه انرژی و تغییری که در یارانه بنزین رخ داد، ما درخواست‌هایی را از دولت داشتیم که ابعاد کارشناسی این طرح برای همه کارشناسان آشکار شود اما به درخواست‌های ما از دولت پاسخ داده نشد. مطالبات ما از دولت در سه حوزه صورت گرفت. اول قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، دو، نحوه اجرا، سه، مدل سهمیه‌بندی بنزین. و از طرفی از دولت خواسته شد اسامی کارشناسان موافق این طرح را شفاف اعلام کنند و پشتوانه کارشناسی این طرح نیز شفاف شود که دولت به این درخواست ما پاسخی نداد. نکته سوم مدل تصمیم‌گیری دولت و مدل تصمیم‌سازی شورای هماهنگی سران قوا است که باید شفاف شود. باید مشخص شود که دولت چرا به سمت اصلاح یارانه بنزین رفته است و آیا طرح‌های دیگری برای جایگزینی این طرح وجود نداشته است؟ در واقع دولت به جای دست بردن در جیب 80 میلیون نفر، آیا نمی‌توانست از 100 هزار ویژه‌خوار مالیات‌های هدفمند بگیرد؟ دولتی که دارایی وزیرانش 100 هزار میلیارد تومان بوده و به این موضوع افتخار می‌کند. در زمینه انرژی بحث سوخت LPG برای تاکسی‌ها و وانت‌بارها است و همچنین توسعه ظرفیت جایگاه‌ها. موضوع بعدی در بحث یارانه‌های بنزین، بحث یارانه به مردم است که به گفته بسیاری از کارشناسان، این یارانه‌ها به یک سوم مردم رسیده است. این اسناد باید شفاف اعلام شود.


زمانیان: در رابطه با شورای سران قوا این روند در دولت‌های قبل هم بوده است که البته با نام دیگری مانند ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بوده است و انصافاً تصمیمات بسیار خوبی در زمینه جنگ اقتصادی گرفته شده است تا بتوانند در این جنگ اقتصادی، تصمیمات چالاکی را بگیرند. یکی از مواردی که زیاد به آن توجهی نشد، نقش مجلس در اتفاقات بنزینی و حوادث آبان‌ماه بود. در حالی که همه تریبون‌ها به سمت دولت رفته بود و همه انتقادات به سمت دولت بود، اما مجلس باید پاسخگو باشد که چرا سه سال این طرح روی زمین مانده و اجرایی نشده بود؟ مجلس باید پاسخگو باشد که چرا این تصمیم را زودتر نگرفته است؟ متأسفانه کشور در شرایط مناسبی در زمینه اقتصادی حضور ندارد. یکی از دلایل آن بی‌کفایتی و عدم صلاحیت مجلس گذشته است. در واقع مشکل مجلس تصمیمات بد گرفته شده نیست بلکه تصمیماتی است که باید گرفته می‌شده است و گرفته نشده است. یک جمله معروف است در بین سیاست‌گذاران که سیاست‌گذارها صرفاً با تصمیماتی که می‌گیرند، آینده را نمی‌سازند بلکه با تصمیماتی که نمی‌گیرند هم آینده را می‌سازند. چرا یک بار برای همیشه ساختار نظام مالیاتی کشور اصلاح نمی‌شود؟ موضوع مالیات و یارانه‌ها یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور است. ساختار مالیاتی کشور به شکلی است که اقشار مختلف پردرآمد از معافیت‌های مالیاتی زیادی برخوردارند و ساختار یارانه‌ای کشور به گونه‌ای است که اقشار پردرآمد از یارانه بیشتری برخوردارند. در همه جای دنیا نظام مالیاتی بر مبنای درآمدها اجرایی شده و موفقیت‌آمیز بوده است اما چرا این قانون در کشور ما اجرایی نمی‌شود، موضوعی است که مجلس باید به آن بپردازد. نکته دوم قابل بحث اقتصاد اجتماعی کشور است. مردم از اصلاحات اقتصادی ناامید شده‌اند. مردم عملکرد مجلس و دولت را به‌گونه‌ای بررسی می‌کنند که تنها غلط‌های آن را می‌شمارند. مردم در روزهای اخیر هیچ حس مشارکتی از انتخابات را ندارند. حتی ما هم نمی‌توانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم زیرا آنها دچار ناامیدی‌هایی شده‌اند. این وظیفه رسانه‌ها است که این شور را در مردم ایجاد کنند اما ظاهراً مردم هیچ حسی نسبت به انتخابات ندارند که ناشی از دو دلیل است. اصلی‌ترین آن تفکر حاکم بر کشور است که ظاهراً این‌گونه به نظر مردم می‌رسد که مجلس جولانگاه افراد سیاسی شده است و مجلسی، مجلس قوی است که قدرت لابی‌گری در صحن را داشته باشد. در صورتی که مردم باید از کاندیداها برنامه بخواهند. اگر برنامه یک ساله ندارند، حداقل برنامه 6 ماهه را ارائه کنند. یکی از مشکلات دیگر مجلس ما ساختار صحن‌محور آن است. در این مدل ساختار طرح‌ها از مسیر کارشناسی عبور نمی‌کند و معضلات حل نمی‌شود. این معضل ربطی به تحریم، موضوع ارز و ناکارآمدی‌های دولت ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر