صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

داستان مصور و کمیک از نقاشی‌های غاز تا بتمن

اگر قرار باشد به گذشته‌ی دور برگردیم، اولین داستان‌های مصور جهان به دوران پیش از تاریخ و غارلاسکو برمی‌گردد. تصاویر درون غار به شکلی پشت هم نقاشی شده بود که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانستید داستانش را حدس بزنید.
کد خبر : 472029

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کمیک استریپ یا داستان مصور اولین بار به شکل امروزی با قصه‌های تن‌تن و تارزان در اروپا شروع شد اما امروز وقتی اسم کمیک را می‌شنویم احتمالا چیزهای دیگری به ذهنمان می‌رسد، از بتمن و سوپرمن تا گروه انتقام جویان. اگر این داستان‌ها را دنبال می‌کنید احتمالا می‌دانید که شهر سیاه گاتهام چطورتوسط بتمن نجات پیدا کرد، سوپرمن چطور فقط با زدن یک عینک خودش را پنهان می‌کند، آخر داستان انتقام‌جویان چرا کاپیتان آمریکا به گذشته برگشت و یا چرا دکتر استرنج نمی‌توانست دست تانوس را قطع کند یا در گذشته او را بکشد؟


در این یادداشت می‌خواهیم ماجرای شکل‌گیری این داستان‌ها و تفاوت دنیاهای کمیک


 را بگوییم و چند داستان مصور خوب را معرفی کنیم.


تاریخچه جهانی کمیک


اگر قرار باشد به گذشته‌ی دور برگردیم، اولین داستان‌های مصور جهان به دوران پیش از تاریخ و غارلاسکو برمی‌گردد. تصاویر درون غار به شکلی پشت هم نقاشی شده بود که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانستید داستانش را حدس بزنید. تصویر‌هایی پشت سر هم استفاده می‌شد. داستان مصور در مصر باستان و نقاشی‌های دیواری بیشتر دیده می‌شود. اما کمیک به شکل امروزی اولین بار درقرن ۱۸ میلادی در اروپا  و با  طرح‌های اغراق شده از زندگی پر از بی‌بند و باری جنسی خانواده بوربن شکل گرفت. یک قرن گذشت و سال ۱۹۳۰ اولین کمیک‌های داستانی با قصه‌های تن‌تن، تارزان و باک راجرز نوشته شد.


آمریکا سرزمین کمیک‌های سوپرقهرمانی


کمیک‌ها در ابتدا برای کسب درآمد ناشر‌ها چاپ می‌شدند. ناشرها مجله‌هایی با کاغذ ارزان قیمت که قصه‌های کارآگاهی و حادثه‌ای منتشر می‌کردند و هدفشان تبلیغات و کسب درآمد برای انتشارات بود.


اروپایی‌هایی که در آمریکای بزرگ ساکن شده بودند، همه چیز داشتند جز تاریخ. یک موضوع بیش از هرچیزی به چشم نویسندگان آمریکایی می‌آمد؛ آمریکا هیچ پیشینه تاریخی، اسطوره و یا افسانه‌ای ندارد که بتوان به کمک آن مردم را با ارده‌ای قوی متحد کرد.  آمریکا نه شاهنامه و رستم و افراسیاب داشت که چند صد سال داستانش برای کودکان آمریکایی تعریف شود و نه خدایانی مانند اودین و ثور و لوکی‌ داشت که هزاران سال با جادو با انسان‌ها درگیر شوند.


 آمریکا در قرن ۲۰ و زمانی که دنیا حال خوبی نداشت تصمیم گرفت بر شکل جدیدی از ادبیات سرمایه‌گذاری کند و آن هم کمیک استریپ بود. عصر طلایی کمیک در دهه ۳۰ قرن بیستم با ظهور قهرمان خداگونه دنیای کمیک یعنی سوپرمن جذاب با لباس آبی-اناری شروع شد.  سال‌های بین ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ عصر طلایی کمیک بود. بسیاری از نشرها فهمیدند کتاب‌های کمیک هم می‌توانند فروش داشته باشد  و این چنین شد که کار طراحی مجله‌های کمیک آغاز شد.  کمپانی دی‌سی (DC) یکه تاز دنیای کمیک بود. با گذشت زمان در دهه ۵۰ فروش‌ کتاب‌های کمیک  کم شد. سوپرمن مدام تکرار می‌شد و نشرها  یکی‌یکی ورشکست می‌شدند. اما ناگهان شخصیت‌های جدید خلق شدند و دنیای کمیک وارد عصر نقره‌ای شد. در این عصر کمپانی بزرگی به اسم اطلس و تایملی قدرت گرفت. امروزه این کمپانی را با نام مارول (MARVEL) می‌شناسیم. شخصیت‌های جدیدی که این شرکت خلق کرد، جان تازه‌ای به ژانر کمیک داد. شخصیت‌هایی که مثل سوپرمن خداگونه نبودند. در عوض سرشار از ویژگی‌های دوگانه انسانی بودند. در دهه‌ی هفتاد میلادی مجله‌های کمیک تصمیم گرفتند از دنیای خیالی دور بشوند و به مسائل سیاسی-اجتماعی روز بپردازند. همین مسأله باعث شد کمیک به عنوان یک هنر پذیرفته شود و دنیای داستان‌های مصور وارد عصر برنزی شد.


عصر برنزی سرشار از روایت‌های موازی با دنیای واقعی است. در همین زمان توجه ایده‌پردازان به این شکل از ادبیات جلب شد و اولین اقتباس سینمایی ساخته شد. سوپرمن افسانه‌ای روی پرده سینما پرواز کرد.


در اپلیکیشن طاقچه کمیک بخوانید


بتمن


شوالیه تاریکی یا بتمن روایت مردی جوان و بدون هیچ نیروی ماورایی است که با تمرین‌های ورزشی سخت و البته پول بسیار، تبدیل به بزرگترین کابوس خلاف‌کاران شهر گاتهام می‌شود. یک روز بروس وین کوچک با مادر و پدرش به دیدن نمایش می‌رود. وقتی از نمایش برمی‌گردند، خانواده‌اش با شلیک‌های گلوله یک خلافکار کشته می‌شوند. بروس وین توسط پیشکارشان آلفرد بزرگ می‌شود و بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد به نجات‌دهنده شهر گاتهام تبدیل شود. بتمن شاید تنها کسی در جهان باشد که تمام شخصیت‌های منفی و مثبت از قدرت و اراده‌اش می‌ترسند.


سوپرمن


کلارک کنت خبرنگارِ بی‌دست و پا در یک روزنامه کار می‌کند اما کافی است عینک قاب مشکی‌اش را بردارد و دکمه‌های پیراهنش را باز کند و پرواز کند تا بتواند با یک دستش یک هواپیما را به زمین بیاورد. کمیک‌های سوپرمن قصه زندگی دوگانه او یعنی علاقه‌اش به لوئیس لین همکارش و درگیری همیشگی او با دشمن نابغه‌اش لکس لوتر است.


ماجراهای شرلوک هلمز


شرلوک هلمز در سال ۱۸۸۷ توسط سر آرتور کانن دویل خلق شد. کارآگاه خصوصی با هوش انتزاعی خاصش می‌توانست از کوچک‌ترین جزئیات به نتایج کلی و قطعی برسد. شرلوک هلمز و همکارش دکتر واتسون بعدها با پرونده‌های پیچیده‌شان به سینما و تلوزیون کمیک راه پیدا کردند.


دختران روزنامه‌ فروش


کمیک ها اوایل شکل گیری پسرانه بودند، قهرمان‌ها مرد بودند و قهرمان های زن هم برای خوش‌ آمدن پسرها ساخته شده بودند اما کم‌کم شرکت ها تصمیم گرفتند زنان قوی‌ای را خلق کنند که با بی‌عدالتی مبارزه می‌کنند. کمیک دختران روزنامه فروش ماجرای چند دختر دبیرستانی است که خارج از فضای مدرسه برای برقراری عدالت مبارزه می‌کنند.


ایلیا


در چند سال گذشته، علاقه فارسی زبان‌ها به کمیک بیشتر شده و نویسندگان ایرانی هم متوجه این علاقه شدند و شروع به خلق کمیک با حال و هوای ایرانی کردند. ایلیا یکی از این کمیک‌ها است که در فضای تهران و با ویژگی‌های ایرانی روایت می‌شود. پسرجوانی که با قدرت‌هایش جامعه و مردم را نجات می‌دهد.


طلوع جمشید


هورخش یک استودیوی بزرگ تولید انیمشین است که چند سالی است مجوز انتشارات گرفته و کتاب کمیک منتشر می‌کند. رمان مصور طلوع جمشید به نویسندگی اشکان رهگذر و طراحی فائزه سپهرصادقیان و سوسن آذری، برداشتی آزاد از داستان پادشاه اسطوره‌ای ایرانی، جمشید است. در این جلد و جلد دوم این رمان داستان به قدرت رسیدن جمشید وسپس  افول پادشاهی این شاه اساطیری را می خوانید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر