صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
آنا بررسی می‌کند؛

سر بی‌کلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی/ چرا اسنپ رانندگان را بیمه نمی‌کند؟

مدت‌هاست تاکسی‌ها از مواهب بیمه سازمان تأمین اجتماعی و یا دریافت کمک‌هزینه پرداختی حق بیمه از طرف دولت برخوردارند؛ اما حالا رانندگان اسنپ مانده‌اند بر چه اساسی از خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند؟
کد خبر : 471929

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع بیمه تأمین اجتماعی رانندگان مسافربرهای شخصی مدتی طولانی محل بحث بین رانندگان و قانون‌گذاران است. از یک‌سو برخی این رانندگان را غیرقانونی می‌خوانند و از سوی دیگر به شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل در فضای مجازی مجوز صنفی فعالیت داده می‌شود.


تاکسی‌های اینترنتی مسافربر شخصی هستند یا نه؟


هنوز مشخص نیست خودروی رانندگانی که زیرمجموعه نرم‌افزار شرکت‌هایی مثل «ایده‌گزین ارتباطات روماک» یا همان اسنپ فعالیت می‌کنند، بالاخره تاکسی محسوب می‌شوند یا خیر؟ علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا گفت: این‌گونه خودروها که زیرمجموعه شرکت‌هایی مثل اسنپ فعالیت می‌کنند تاکسی به حساب نمی‌آیند، چراکه تاکسی یک خودرو عمومی است که پلاکی متفاوت از پلاک خودروهای شخصی دارد. البته او به این نکته اشاره می‌کند که شرکت‌هایی مثل اسنپ را مشمول قانون نظام صنفی کشور می‌داند و می‌گوید: نظارت در برخی بخش‌های فعالیت این شرکت‌ها و رانندگان آن‌ها بر عهده سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است.


بر اساس قانون، فعالیت مسافربران شخصی غیرقانونی است


علیرضا قنادان پیش‌ازاین هم گفته بود: فعالیت مسافربرهای شخصی غیرقانونی است و پلیس در فاز نخست باید با آن‌ها برخورد کند و ما ضابط قضائی نیستیم که بخواهیم در این زمینه کاری انجام دهیم.


این نکته را البته محمدعلی اسفندانی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، با شدت بیشتری تکرار کرده و آذرماه امسال با بیان اینکه برخی از مسافربرهای شخصی کرایه خود را افزایش داده‌اند، می‌گویند: با این مورد نیز باید برخورد شود، چراکه مسافربرهای شخصی اصلاً حق مسافرکشی در شهر را ندارند.


رانندگان اسنپ عملاً «غیرقانونی» هستند؟


از کنار هم نهادن دو گزاره بالا شاید نتوان به‌صراحت این نتیجه را گرفت که: رانندگان اسنپ به‌صورت غیرقانونی مسافرکشی می‌کنند، اما از نبود امتیازاتی مثل بیمه تأمین اجتماعی و بیمه شخص ثالث با پوشش کامل و حمایت‌های قانونی دیگر، می‌توان به‌راحتی دریافت خلأ قانونی موجود یا حداقل تضاد قوانین موجود، عملاً به ضرر رانندگان اسنپ عمل می‌کند. البته باید یادآور شد در قراردادی که در سایت اسنپ منتشر شده، این شرکت حتی راننده مسافربر شخصی طرف قرارداد خود را «راننده» هم خطاب نکرده و صرفاً به نام‌گذاری وی به‌عنوان «کاربر» اکتفا می‌کند. از طرف دیگر اسنپ در قراردادش مانع هرگونه رابطه کارگری و کارفرمایی با کاربر (راننده) هم می‌شود.


آیا اسنپ به‌راستی پیگیر دغدغه‌های رانندگانش است؟


اسنپ در جوابیه‌ای که در پاسخ به گزارش میدانی خبرگزاری آنا فرستاده بود عنوان داشت: «در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد رانندگان اسنپ به‌عنوان شغل اصلی خود به این کسب‌وکار نگاه می‌کنند و روزانه بیش از ۸ ساعت در این سامانه مشغول به کار هستند. بدون شک رانندگان از اصلی‌ترین سرمایه‌های اسنپ هستند و این شرکت خود را موظف می‌داند که پیگیر تک‌تک دغدغه‌های آن‌ها باشد.» بر پایه بررسی‌های میدانی خبرنگار آنا، بیمه تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافربران شخصی فعال در این شرکت بوده و هست؛ اما باید بررسی کرد که اسنپ به‌عنوان یکی از مجموعه‌هایی که تحت عنوان کسب‌وکار فضای مجازی فعالیت می‌کند برای بیمه تأمین اجتماعی کاربران خود کاری کرده است؟


تاکسی‌ها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند


به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور منعقدشده و طی آن مقرر شده است تا فهرست رانندگان شاغل در امور حمل‌ونقل عمومی پالایش شده و افرادی که از این شغل خارج شده‌اند شناسایی و از فهرست بیمه تأمین اجتماعی حذف‌شده و رانندگان دیگر شاغل در بخش حمل‌ونقل عمومی جایگزین آن‌ها شوند. این یعنی تاکسی‌ها می‌توانند از خدمات بیمه تأمین اجتماعی و 50 درصد کمک‌هزینه پرداختی حق بیمه که از طرف دولت تأمین می‌شود بهره‌مند شوند.


سر بی‌کلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی


محمد محمدی، مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا گفت: ماده 31 قانون تأمین اجتماعی عنوان می‌دارد «در مورد بیمه‌شدگانی که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آن‌ها به‌وسیله مشتریان یا مراجعین تأمین می‌شود درآمد تقریبی هر طبقه یا حرفه مقطوعاً به پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب شورای عالی تعیین و مأخذ دریافت حق بیمه قرار خواهد گرفت.»


وی می‌افزاید: دو فرض وجود دارد که رانندگان مشغول به فعالیت با شرکت‌هایی که در فضای مجازی و در حوزه حمل‌ونقل فعال هستند، آیا تحت قانون کارگری و کارفرمایی قرار می‌گیرند یا خیر؟ باید دید سه شرط برقراری این رابطه که همان تبعیت اقتصادی، تبعیت دستوری و انجام شخصی کار رعایت می‌شود یا خیر که این موضوع را باید وزارت کار بررسی کند.


محمدی می‌افزاید در بحث ساماندهی رانندگان فعال در شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند هنوز اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته است.


وی می‌افزاید: البته دو سه بار از دوستان در این شرکت‌ها دعوت کرده‌ایم و جلساتی را با این شرکت‌ها گذاشتیم و بررسی کردیم که  آیا این شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان یک کارگزار اعضای خودشان عمل بکنند یا خیر؟ به آن‌ها اعلام کردیم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی برایتان محرز نیست، ما می‌توانیم در قالب قانون بیمه اجتماعی رانندگان بر اساس پرداخت 27 درصد حق بیمه با شما تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم تا با عنوان یک کارگزار 27 درصد حق بیمه را از راننده دریافت نموده و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایید تا رانندگان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی به‌جز بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.


مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزود: در این صورت رانندگان هم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی‌شان با شرکت کسب‌وکار فضای مجازی احراز نشود، می‌توانند مشابه کارگران در کارگاه‌های عادی، کل 27 درصد حق بیمه را پرداخت و تحت رابطه بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.


وی توضیح داد: این نوع بیمه توافقی را با برخی از دیگر از مجموعه‌های تحت قوانین نظام صنفی مثل سازمان نظام‌مهندسی و سازمان نظام پزشکی و نمایندگی‌های ایران‌خودرو و ... هم برقرار کرده‌ایم و این امکان برای شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل در فضای مجازی هم وجود دارد. البته این شرکت‌ها برای کارکنان ثابت خود لیست ارائه داده و این کارکنان را بیمه کرده‌اند.


محمدی ادامه داد: تاکنون این شرکت‌ها برای اعلام آمادگی همکاری با سازمان حاضر نشده‌اند و به نظر من با اعلام همکاری با تأمین اجتماعی، با توجه به ریسک‌هایی که در بخش رانندگی وجود دارد، رانندگان می‌توانند به‌موقع از مزایای بیمه تأمین اجتماعی منتفع شوند. شرکت فعال در حوزه کسب‌وکار حمل‌ونقل فضای مجازی هم آسوده می‌شود که راننده را تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی قرار داده است.


محمدی البته پیشنهادی را هم از منظر یک کارشناس بیمه عنوان کرد و گفت: به نظر من شرکت‌ها حتی می‌توانند با پرداخت کسری از حق بیمه پرداختی راننده (مثلاً تا 5 درصد)، نسبت به تشویق و دلگرم نمودن رانندگان خود هم اقدام نمایند.


به گفته خود اسنپ حداقل 20 درصد رانندگانش مثل تاکسی‌ها 8 ساعت کار می‌کنند، اما مثل تاکسی‌ها بیمه نمی‌شوند و از کلی مواهب دیگر مثل تخصیص به هنگام سوخت و میزان کمیسیون های پرداختی و... بی‌بهره‌اند. باید این سؤال مهم را از اسنپ به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل در فضای مجازی پرسید: اگر این شرکت همان‌طور که ادعا کرده، واقعاً به فکر رانندگان است، چرا توافقی را با تأمین اجتماعی به انجام نمی‌رساند تا رانندگان از حداقل امکانات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند؟


سید محمد مهدی میران زاده


انتهای پیام/4145/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
رضایی
19:40 - 1398/11/29
دستتون درد نکنه واقعا مشکل ما را گفتی اسنپ هر روز یک مشگل جدید داره قرار بود هفتگی سهمیه بده الان شده ماهانه اون هم خیلی کم بصورت که هر 100 کیلومتر شما در اسنپ 50 کیلومتر میزنه اون هم هر 100 کیلومتر 7 لیتر با این ترافیک شهری کدام ماشین اینقدر مصرف میکنه اسنپ ساعت اوج ترافیک میاد کرایه را کم میکنه
کرمی
06:48 - 1398/11/29
اسنپ حتی راضی نمیشه پول پرداخت های نقدی رو آنی تسویه کنه
دوما اسنپ نمیدونم پشتش به کجا گرمه که اصلا نمیخواد قبول کنه که راننده پرسنلش هست و میگه راننده کاربرش هست این هم نشونه زیرکی بالای این سیستم هست که میگه تو کاربر هستی پس من به تو هیچ تعهدی ندارم
و در نهایت این اسنپ هست که با پشت گرمی به نهادی خاص درصد عوارض شهرداری رو از 8 درصد به دو درصد کم میکنه به نظرتون کسی هست که بتونه با شهرداری چانه زنی کنه و به نتیجه برسه که بدون افزایش کرایه 2 درصد عوارض شهرداری پرداخت کنه به نظرتون از کجا ?
مشخصه از جیب بنده خدا راننده کسی که هیچ کسی بهش اهمیت نمیده
کامران
22:16 - 1398/11/27
خیلی خیلی ممنون
خدا خیرت بده حرف حرف دل چندین میلیون نفر انسان زحمتکش هست
یک مورد مهم که شما اشاره کردید یا من راننده پرسنل اسنپ هستم یا نه اگر هستم اسنپ وظیفه داره از من پرسنل پشتیبانی کنه
اگر نه من پرسنلش نیستم خب چرا ازم کسب درآمد میلیاردی میکنه؟؟؟؟
این پارادوکس بزرگ رو چه کسی چه نهادی چه ارگانی باید پیگری کنه
از ته دل تشکر می کنم از زحمتی که میکشید????
حسین
12:43 - 1398/11/27
مرسی و دست مریزاد
دوستان عزیزم من دنبال میکنم زحمتی که تو این چند وقت اخیر میکشد و پیگیر مطالبات این قشر هستید ???
اما دست گذاشتید روی جایی که هیچ گاه فک نمیکنم اسنپ رضایت بده دیکتاتوری که این شرکت داره عملا راه هرگونه امیدی رو بسته برای راننده بنده خدا
مرررررررسی ار شما خدا خیرتون بده
کیان کشمیری
04:09 - 1398/11/27
سلام.
۳ساله که تو اسنپ کار ميکنم،دریغ از ذره ای توجه.
به خدا ۶ماهه که دارم درد ميکشم،رفتم دکتر بهم میگه چون بیمه نیستی،۵ميليون تومن هزينه ی بستری و درمانت میشه.خب از سر قبرم بیارم.
والا اگه بیمه ميکردن،فوق العاده میشد.
خودمم اگه بخوام،بصورته خويش فرما خودم رو بيمه کنم،ماهی ۶۰۰هزار تومن میشه حق بيمم.خب ندارم.
راننده اسنپ
01:10 - 1398/11/27
مرسی که لطف کردید خیلی جای تقدیر داره کارتون
شما تنها خبرگزاری هستید که پشتیبانی میکنید از حق بچه های بی پناه اسنپ ببنید یه امر محاله محال که این شرکتی که اصلا به حرف هیچ شخصی گوش نمیده بیاد و بیمه کنه!!!!!
این شرکت هرگز قبول نمیکنه که کوچیکترین نیازهای رانن ه هاشو که باعث رسیدن میلیاردها تومان سود بهش شدن گوش کنه راضی نمیشه سیستم امتیاز دهی ظالمانه رو تصحیح کنه دقت کنید تصحیح کنه نه از بین ببره
براش اهمیتی نداره سهمیه تعلق گرفته برای بنزین به راننده اصلا و اعبدا کفایتش رو نمیکنه بعد محال میکننه که بیاد راننده ها رو بیمه کنه
اصلا تو باور نمیگنجه ????
کامران
01:00 - 1398/11/27
خیلی خیلی ممنون
خدا خیرت بده حرف حرف دل چندین میلیون نفر انسان زحمتکش هست
یک مورد مهم که شما اشاره کردید یا من راننده پرسنل اسنپ هستم یا نه اگر هستم اسنپ وظیفه داره از من پرسنل پشتیبانی کنه
اگر نه من پرسنلش نیستم خب چرا ازم کسب درآمد میلیاردی میکنه؟؟؟؟
این پارادوکس بزرگ رو چه کسی چه نهادی چه ارگانی باید پیگری کنه
از ته دل تشکر می کنم از زحمتی که میکشید????
بهار لامع
12:48 - 1398/11/26
شیر مادرت حلال باشد
گوشه ای مصیبت راننده در @snaphom تلگرام این شرکت بر سر راننده می اورد ۲۵۰۰ چی هست ۲۰ درصد شهرستان باید کمسیون بدهد ۱۳ درصد تهران؟
همان مسافت طی شده اردبیل ۲۵۰۰ تهران ۱۲ هزار می زند راحت نیشه در اپلکیشن دید
تهران تمام نقشه ها کامل
شهریتان خط صاف میکشد قیمت می زند نمی داند خیابان یک طرفه ورود ممتوع ترافیک
الانم یخبدان کوچه ها باز کمیسیون خودش بالا برد نت و تناس و کمسیون راحت ۳۰ درصد می ره.
۱ لیتر بنزین نداده درست اندازه بنزین قیمت سفر می دهد. خواهشا ادامه بدهید کسی باشه داد راننده برسد