«قوی شدن» اقتصاد کشور باید از مسیر سیاستهای کلی دنبال شود/ حمایت جالب مردم ژاپن و کرهجنوبی از تولید داخلی
سید مصطفی موسوی نژاد کارشناس اقتصادی و نویسنده کتاب پای کار ایرانیم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره راهکارها و چالشهای قوی شدن اقتصاد ایران گفت: برخی برای قوی شدن اقتصاد دنبال راهکار هستند و میخواهند برنامهای مدون بیابند حال آنکه این برنامه آماده و مقابل روی آنهاست و آن هم سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که 6 سال پیش ابلاغ گردید و «قوی شدن» اقتصاد کشور باید از مسیر سیاستهای اقتصادی مقاومتی دنبال شود. مشکلات فعلی ناشی از بیتوجهی به این سیاستهاست که ایران را به این وضع دچار نموده است.
وی ادامه داد: قوی شدن اقتصاد یعنی توسعه کارآفرینی که در سیاست شماره اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، یعنی توجه به اقتصاد دانشبنیان و بها دادن به آن که در سیاست شماره دو اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته است.
این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی به بهرهوری اقتصادی در ده سال اخیر آنقدر بیتوجهیم که میانگین رشد ده ساله آن نزدیک به صفر است، درحالیکه در بند سوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است، نمیشود انتظار داشت وقتی تحت تحریمهای شدید قرار میگیریم بتوانیم با خیال راحت از آنها عبور کنیم.
حذف کارت سوخت ضربه مهلکی بر مصرف بنزین در کشور بود
موسوی نژاد درباره تأکیدات سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی مبنی بر اهمیت مدیریت مصرف گفت: در سیاست شماره 8 اقتصاد مقاومتی بر مدیریت مصرف تأکید شده، اما شما میبینید در موضوع بنزین، به دلیل لجبازی کارت سوخت و سهمیهبندی آنطور کنار گذاشته میشود و بعد از نزدیک به 7 سال بعد شیخ الوزرا میفهمد اشتباه کرده و تصمیم به بازگشت آن میگیرد. این نوع مدیریت کردنها، ما را سالها به عقب بر میگرداند.
نویسنده کتاب پای کار ایرانیم درباره وضعیت صادرات در کشور طی سالهای اخیر گفت: در سیاست شماره 10 اقتصاد مقاومتی به صادرات تأکید مؤکد شده، اما میبینیم از سال 1393 به بعد، صادرات غیر نفتی ما نه تنها رشدی نداشته بلکه از بالای 50 میلیارد دلار به محدوده 43 میلیارد دلار عقبنشینی کرده است.
لذا مشخص است با این روند، قوی کردن اقتصاد با سرعت بسیار پایینی رشد میکند و تحریمها بر روی اقتصاد کشور تأثیر گذاشته و زندگی مردم را هر روز با اختلالی جدید مواجه میکند.
آینده فروشی در بودجه 99 ناامیدکننده است
وی درباره موانع بودجه 99 در مسیر قوی شدن اقتصاد کشور بیان کرد: اما آینده فروشی که در بودجه جایگذاری شده، بسیار ناامیدکننده است. امیدوارم مجلس برخلاف دولت تدبیری کرده و جلوی این آینده فروشی را بگیرد. همچنین درنظر گرفتن فروش 1 میلیون بشکه در روز به رؤیا بیشتر شباهت دارد تا بودجه!
مگر اینکه دولت بخواهد بدین وسیله کسری بودجه عمدی به وجود آورد تا نظام و رهبری را برای مذاکره مجدد تحت فشار بگذارد. این امر نیز مذموم و اشتباه است.
نقش سه گروه در کمک به تولید داخل
این کارشناس اقتصادی درباره نقش تولید داخل در قوی شدن اقتصاد گفت: حمایت از تولید داخل یکی از مهمترین ارکان قوی شدن اقتصاد است. دشمن امروز جنگ را به حوزه اقتصادی برده و سعی در وابسته سازی ایران به برخی کالاهای اساسی و مؤثر در زندگی مردم داشته و سپس جلوگیری از واردات آنها به ایران برای ایجاد اختلال و نارضایتی در زندگی مردم از این رو حمایت از تولید داخل میتواند این نقشه مهم دشمن را خنثی سازد.
وی افزود: در این راستا هر کسی نقشی ویژه دارد و در صورتی که هر گروه نقش خود را درست انجام ندهد، این امر بهصورت ناقص پیش خواهد رفت. گروه اول دولت است که باید نقش خود را بهدرستی ایفا کند. دولت وظیفه حمایت از تولیدیها اما بهصورت هدفمند دارد. پول پاشیهای بیهدف باعث وابسته شدن تولیدیها به پول دولت و زمین خوردن آنها با کوچکترین تکانه در آینده خواهد شد. یا عدم حمایت آنها از تولیدیها باعث ورشکستگی آنها میشود. حمایت دولت باید باعث توانمند شدن تولیدیها تا سر حد رقابت با نمونههای خارجی میگردد. گروه دوم تولیدکنندهها هستند. تولیدکنندهها نباید از حمایتهای دولتی سوءاستفاده نموده و آنها را خرج موارد غیر اولویتدار نمایند. آنها باید از حمایتهای دولت در راستای بهبود تکنولوژی خود استفاده نمایند. از سوی دیگر وقتی مردم کالای آنها را به دلیل ایرانی بودن میخرند، نباید خیالشان راحت شده و هر کالای ضعیفی را به مردم شریف ایران بفروشند. بلکه باید تمام سعیشان این باشد که بهترین کالای خود را بدست مردم ایران برسانند.
موسوی نژاد تصریح کرد: گروه سوم نیز عامه مردم ایران هستند. مردم باید با ترجیح کالای ایرانی به کالای خارجی از تولیدکنندههای ایرانی حمایت کنند. این حمایتها باعث افزایش قدرت تولیدکننده ایرانی و همچنین افزایش اشتغال در کشور میشود. بعنوان مثال مردم ژاپن تا مدتها کالای بیکیفیت ژاپنی را به کالای با کیفیت خارجی ترجیح میدادند تا تولیدکنندههای ژاپنی رشد کرده و اقتصادشان قوی شود. مردم کرهجنوبی تلویزیونهای رنگی تولید کره را صادر کرده و تلویزیونهای سیاه و سفید را خودشان میخریدند تا کمپانیهای کرهای پیشرفت کنند و توانایی رقابت داشته باشند. امروز نتیجه این تلاشهای جمعی مردم کره و ژاپن را بهوضوح میتوان در اقتصاد آنها رؤیت نمود.
انتهای پیام/4141/
انتهای پیام/