شجاعی طباطبایی: زبان کاریکاتور قابل فهم، بینالمللی، گزنده و معترض است/ تهدید به مرگ کاریکاتوریستها توسط رژیم صهیونیستی
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کاریکاتور به عنوان یک هنر کم هزینه با زبانی قابل فهم برای عوام و خواص مردم همیشه به عنوان یکی از بسترها و ابزار اعتراض برای مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی توسط هنرمندان دغدغهمند در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
به سراغ مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی رفتهایم تا درباره قدرت کاریکاتور در راه مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی گفتگو کنیم. شجاعی طباطبایی دارای مدرک رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس است. وی مدیریت خانه کاریکاتور ایران و خانه کاریکاتور انقلاب را در کارنامه خود دارد.
این هنرمند برجسته همچنین سابقه کسب جوایز داخلی و بینالمللی فراوان در حوزه کاریکاتور شده و در بسیاری از مسابقات و جایزهها و جشنوارههای مرتبط با این رشته به عنوان داور حضور داشته است.
سید مسعود شجاعی طباطبایی به خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی خبرگزاری آنا گفت: رژیم صهیونیستی در حوزه جنگ رسانه بهشدت آسیبپذیر است. چند ماه قبل هنرمندی از پرتغال به اسم «واسکو گارگالو» یک کاریکاتوری کار کرده بود که نتانیاهو را نشان میداد که تابوتی را درون کورههای آدمسوزی قرار میداد که روی آن نقش همان چیزی که اینها ادعا میکنند در هولوکاست اتفاق افتاده، را نشان می داد، پس از انتشار این اثر در رسانه ها سر این کاریکاتور جنجال شده است.
وی در ادامه گفت: در واقع واسکو گارگالو خواسته بگوید که هولوکاست همچنان ادامه دارد، منتهی هولوکاستی که ابتدایش هم اصلاً بهانه بود و اگر واقعاً هولوکاستی اتفاق افتاده تاوانش را هیتلر باید میداد به خاطر این قضیه، چرا آمدند کشوری بیطرف را اشغال کردند و فلسطین را تحت آماج حمله و بیرون کردن مردم و کشتار و مباحثی از این دست قرار دادند؟!
این کاریکاتوریست عنوان کرد: پس از انتشار این کاریکاتور، بلافاصله رسانههای صهیونیستی نسبت به این قضیه واکنشهای بسیار تندی نشان دادند. در این قضایا هم مواضع و فعالیت های حزب لیکود که نتانیاهو هم برآمده از همین حزب است، خیلی بامزه است. میخواهد خودش را جلوتر از همه نشان دهد. صهیونیستها این کاریکاتوریست را تهدید به مرگ کردند. تهدید به مرگ کردنی که در دنیای امروزی، هیچ منطقی ندارد. کاملاً مشخص است که اینها از روی عجز و عصبانیت دیگر به زبان تهدید روی آوردهاند.
وی با بیان این مطلب که تهدید به مرگ از طرف رژیم صهیونیستی قبل از این هم این اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: پیش از این هم یک کاریکاتوریست دیگری به اسم «کارلوس لَطوس» از برزیل را به خاطر آثار ضد اسرائیلی تهدید به مرگ کردند. ایشان هم کاریکاتورهایی کار کرده بود و کار میکند که به شدت رژیم صهیونیستی را عصبانی کرد و باز حزب لیکود او را تهدید به مرگ کرد.
شجاعی طباطبایی افزود: نکته جالبی که در این اتفاقات میبینیم، این است که بلافاصله پس از این تهدیدات هنرمندان و چهرههای فرهیخته و علیالخصوص کاریکاتوریستها موضع میگیرند و میآیند وسط و به شدت حمایت میکنند و از این طریق موجی بر علیه رژیم صهیونیستی ایجاد می شود. و بچهها دارند کار میکنند. برای قضیه آقای کارلوس لطوس برزیلی هم همین اتفاق افتاد. خیلی از هنرمندان برزیلی اعلام کردند حالا که قرار است تهدید به مرگ کنید و از این مسخرهبازیها دربیاورید، پس اسم ما را هم جزء این لیست قرار دهید.
این هنرمند خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی روز به روز ضعیفتر، منفعلتر، رو به افول و رو به زوال است. این اتفاقاتی که مشاهده میکنید همه نشانههایی از استیصال رژیم صهیونیستی است. آنهایی که فکر میکردند مثلا با شهادت هنرمندی مثل «ناجی العلی» کار تمام است، الان میبینند که کار خودشان رو به اتمام است و به شدت نگران این موضوع هستند. مسئولان عالیرتبهشان دائماً از افول اسرائیل صحبت میکنند. اینها نکات مهمی است. اینها هیچموقع تا این حد از موضع ضعف صحبت نکرده بودند. الان دیگر واقعاً خود را آستانه یک شکست میبینند.
وی درباره میزان اثرگذاری کاریکاتور گفت: زبان کاریکاتور یک زبان قابل فهم برای عموم، یک زبان بینالمللی، یک زبان بسیار تند و گزنده و کلاً معترض است. زبان کاریکاتور، زبان انتقاد است و بسیار قوی عمل میکند و خیلی هم کمهزینه است و خیلی هم خوب دیده میشود. میزان و سرعت رسانندگی این اتفاق در حوزه رسانهها، از همه بیشتر است. ما سینما، شعر، فیلم، رمان و خیلی چیزهای دیگر داریم ولی رسانندگی کارتون خیلی خیلی بیشتر است. نمونههایی که میتوانم در ارتباط با اعتراضات تندی که خود شخص نتانیاهو نسبت به بعضی از کاریکاتورها داشته، حتی از شخص ترامپ کمک گرفته برای اینکه بعضی از صفحات نشریات را ببنند خیلی زیاد است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/