صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات در ترکیه؛ درگیری در مناطق کردنشین

حزب «عدالت و توسعه» در پی برگزاری انتخابات مجدد مجلس، پس از وقفه‌ای پنج ماهه توانست با کسب بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس دوباره خود را برای تشکیل دولت آماده کند. با این همه، صدای اعتراض از گوشه و کنار ترکیه شنیده می‌شود.
کد خبر : 47096

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا در انتخابات هفدهم خردادماه عدالت و توسعه نتوانست نیمی از آرا را از آن خود کند بنابراین موظف به تشکیل دولت ائتلافی شد.


اما با توجه به مخالفت احزاب مخالف با سیاست‌های این حزب که از حمایت «رجب طیب اردوغان» رmیس‌جمهوری و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر، برخوردار است، پس از پنج ماه دوباره انتخابات برگزار شد.


بر اساس شمارش قریب به اتفاق آرا در انتخابات اخیر، حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگ‌ترین رقیب حزب عدالت و توسعه 25.4 درصد آرا و حزب دست‌راستی حرکت ملی 12 درصد آرا را به دست آوردند.


کاهش آرای حزب چپگرای دموکراتیک خلق از 13.2 درصد آرا به 10.6 درصد آرا (از 80 کرسی به 59 کرسی) با ناآرامی‌هایی در مناطق کردنشین همراه بوده است.


خبرگزاری فرانسه تصاویر از این درگیری‌ها در منطقه «دیاربکر» در جنوب شرقی ترکیه منتشر کرد. پلیس ترکیه برای برخورد با معترضان کرد از گاز اشک‌آور و آب‌پاش استفاده می‌کردند.


به نوشته گاردین، دیشب پس از اعلام غیررسمی نتایج شمارش آرا درگیری از بیرون دفتر حزب دموکراتیک خلق در این شهر کردنشین آغاز شد.


به گفته عکاس خبرگزاری فرانسه، صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد اما منبع آن مشخص نبود و شمار تلفات احتمالی آن نیز تاکنون روشن نشده است.


این، در حالی است که در آنکارا اوضاع متفاوت بود. دست‌کم دو هزار نفر از حامیان حزب عدالت و توسعه در دفتر حزب جمع شده بودند تا سخنرانی پیروزی را بشنوند.


ترس از بازگشت جنگ تمام‌عیار بین دولت ترکیه و شورشیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پس از آنکه دامنه خشونت‌ها به آتش‌بس شکننده سال 1392 پایان داد، احساس می‌شود.


هجدهم مهرماه در پی دو انفجار در آنکارا میان طرفداران صلح و حامیان کرد بیش از یکصد نفر کشته شدند. کردها و احزاب مخالف انگشت اتهام را به سوی دولت گرفتند و آن را نتیجه حمایت‌های آنکارا از گروه‌های تروریستی در سوریه دانستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر