صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه؛

نماینده دادستان: متهمان مکنده قوی برای بالا کشیدن اموال بانک سرمایه داشتند/ متهم ردیف اول: اتهامات را قبول ندارم، شوهرخواهرم پرونده‌سازی کرده است

دور پنجم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
کد خبر : 470611

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده داریوش امان‌کی و چهار متهم دیگر که در پرونده معروف به بانک سرمایه دست داشتند به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی برگزار شد.


در این جلسه دادگاه که به ریاست قاضی مسعودی مقام و در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد، دور پنجم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در دستور کار دادگاه قرار گرفت.


در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام با بیان اینکه متهمان این پرونده به نام‌های داریوش امان‌کی یکانی مشهور به حبیب امانی، سعید و رسول ذکاوت پور و مصطفی کیفی هستند، اظهار کرد: این پرونده به طور کلی 16 متهم دارد که 5 نفر از آنها متهم به معاونت و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی هستند. 


رئیس دادگاه میزان تخلف 5 متهم را بیش از 60 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: متهم ردیف اول داریوش امان‌کی سابقه محکومیت کیفری دیگری هم مربوط به پرونده گروه آبداران اصفهانی دارد که اخیرا رأی آن در همین شعبه صادر شده است.


در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: بانک‌ها و موسسات مالی در صورت عدم نظارت می‌توانند زمینه ساز اضمحلال نظام اقتصادی شوند. یکی از بانک‌هایی که در پی عدم نظارت مشکلات فراوانی را برای نظام اقتصادی ایجاد کرده است بانک سرمایه است که به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران محسوب می‌شود.


قهرمانی افزود: حد فاصل سال ۹۱ تا ۹۵ مدیران وقت بانک سرمایه پیرو تبانی با اشخاصی اقدام به پرداخت تسهیلات کلان چند میلیارد تومانی کرده‌اند و یکی از دریافت کنندگان داریوش امان‌کی است که ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات اخذ کرده است.


وی ادامه داد: داریوش امان‌کی از طریق ارتباط گیری و بدون اعتبار سنجی منابع کلان نقدینگی را در سال ۹۲ از شبکه بانکی خارج و صرف امور شخصی کرده است. همچنین از مجرای معاملات املاک با بانک و گران نمایی خسارتی معادل ۱۱۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان وارد کرده است.


نماینده دادستان با اشاره به تبانی داریوش امان‌کی با کارشناسان دادگستری برای گران‌نمایی بیش از ۱۵۳ میلیارد تومانی یکی از املاک عنوان کرد: گران‌نمایی فاحش در املاک مشهود و مسلم است.


قهرمانی به مشخصات متهمان اشاره کرد و گفت: داریوش امان‌کی فرزند محمدعلی با اسم مستعار حبیب متهم است به تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال و همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ ۱۱۳ میلیارد تومان؛ مرتضی فتحی، فرزند حسین متهم به مشارکت با مدیران وقت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال؛ سید عباس ذکاوت پور کارمند داریوش امان‌کی متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع؛ سید رسول ذکاوت‌پور، فرزند سید شجاع متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و متهم مصطفی کفیلی فرزند اصغر متهم به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع است که در این پرونده به عنوان متهمان حضور دارند.


وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز عملیات ویژه ناجا از متهم رسول ذکاوت پور گفت: متهم در تحقیقات صورت گرفته عنوان کرده است که بازنشسته نیرو‌های مسلح است و از طریق برادرش عضو شرکت شده است وی عنوان کرده است که اختیاری در شرکت نداشته و مسئولیت اصلی با برادرش بوده است همچنین اعلام کرده است که در خصوص تسهیلات دریافتی هیچ یک از مدارک به امضای وی نرسیده است و صرفا کارمند شرکت و حقوق بگیر بوده است.


وی گفت: متهم در خصوص متهم امان‌کی گفت که او را خیر می‌دانسته و با ارتباطی با شرکت پایا سازان ندارد.


قهرمانی با بیان اینکه این متهمان مکنده قوی بانک سرمایه هستند گفت: این جرم بسیار جدیدی در شبکه بانکی است که به این شکل بوده و به صورت زنجیره‌وار ادامه می‌دادند آنچه که آقایان از بانک خارج کردند ۱۸۹ میلیارد تومان پول است و اخلال مورد نظر ما جمع این‌ها است.


در ادامه رییس دادگاه از داریوش امان‌کی خواست تا در جایگاه قرار گیرد.


این متهم گفت: اتهامات را قبول ندارم ۱۰ بار کیفرخواست را خوانده‌ام و اعداد نادرست است، پرونده‌سازی شده آن هم از سوی شوهر خواهر بنده. من چند سال در کشور نبودم


قاضی مسعودی خطاب به متهم گفت: شما نبودید چون به خاطر یک پرونده دیگر متواری بودید. در انگلیس کانادا و سایر کشورها موتواری بودید. 


متهم ادامه داد: شوهرخواهرم فردی است که اتهامات واهی به بنده زده است.


امان‌کی در ادامه با انتقاد از کیفرخواست صادره گفت: کارشناسی که آقایان می‌گویند کارشناسی است را روی پرونده گذاشتند و به ما گفتند تحویل بگیرید و آن را با دو امضا و به زور گرفتند.حتی به من گفتند پرونده‌ات را رسانه‌ای می‌کنیم. 


قاضی خطاب به متهم گفت: چه کسی اعلام کرده که رسانه‌ای می شود؟ مستند صحبت کنید.


نمایند دادستانی در ادامه گفت: عده‌ای افراد در پرونده دخالت می‌کردند و اسم خود را نهادهای نظارتی می‌گذاشتند که ما پایشان را از دادسرا بیرون گذاشتیم. می‌بینید که آقایان اگر به چنگال عدالت گرفتار نمی‌شدند می خواستند با بانک سرمایه چه کنند.


ادامه رسیدگی به این پرونده دوشنبه برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر