انجام پروازهای ایران-چین به تقاضای وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا بالا گرفتن موضوع ویروس کرونا و نگرانی بابت شیوع آن به ویژه در داخل کشور، طی روزهای گذشته انتقادات زیادی نسبت به عملکرد دولت و برخی شرکتهای هواپیمایی درباره تداوم پروازها از داخل کشور به چین و بالعکس در فضای رسانهای و عمدتا شبکههای اجتماعی مطرح شد که بعضا با اطلاعات ناکافی و خلاف واقع همراه بود و همین امر سبب ایجاد التهاب و نگرانی در بین افکار عمومی شد.
در این میان، شرکت هواپیمایی ماهان بیشتر مورد انتقاد گرفت. در همین خصوص؛ مهدی علیاری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هواپیمایی ماهان به بررسی این حواشی پرداخته است. که مشروح گفتوگو روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان را در ادامه ملاحظه می کنید:
دلیل ماهان از ادامه پروازها به چین چه بود؟ و شیوه تعامل با چینیها در موضوع کرونا چگونه بود؟
ــ روز جمعه که توسط وزیر بهداشت اعلام شد که تصمیم بر لغو پروازها گرفته شده، در واقع قرار بر این بود که این مسئله در جلسه هیات دولت در روز یکشنبه نهایی بشود تا تصمیماتشان را بصورت کاملا واضح و شفاف به ما ابلاغ کنند و ما مطابق آن عمل کنیم.
با این وجود، ما روز شنبه با سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص تماس گرفتیم و خواستیم که تکلیف ما را در این خصوص مشخص کنند و آنها ضمن تاکید بر اینکه ما هم منتظر تصمیم دولت هستیم، اعلام کردند که فعلا فروش پروازها را متوقف کنید و ما هم مطابق همان نظر سازمان هواپیمایی کشوری کلیه فروش مربوط به پروازهای چین را از اول فوریه تا 29 فوریه متوقف کردیم.
یعنی در حال حاضر فروشی برای این پروازها انجام نمیشود و برنامهریزی برای پروازهای چین حذف شد. اما در عین حال ما اطلاع دادیم که مسافرینی که از دو هفته تا ده روز پیش بلیط ما را تهیه کردهاند که یا به ایران و یا از طریق ایران به مقاصد ثالث سفر کردهاند، طبعا این افراد بایستی به مبدا اولیهشان برگردند، که این افراد یا ایرانیهایی هستند که به چین رفتهاند و حال قصد بازگشت به ایران دارند و یا اتباع چینی هستند که به ایران آمده و یا به صورت ترانزیتی از ایران به مقصد ثالثی رفتهاند و باید به چین برگردند، پرواز اینها انجام خواهد شد.
ضمن این که خرید بلیطها قبل از بروز این بحران در بیست و چهارم ژانویه بوده است. یعنی در واقع چینیها برای تعطیلات سال نوی خودشان قبل از شروع بحران در 24 ژانویه بلیطهایی را تهیه کرده و سفرهایی را انجام داده بودند. خوب این افراد باید به کشور خودشان برگردانده میشدند که این افراد یا آلوده نبودند (یعنی از محلهای آلوده پرواز انجام نشده بود و یا مسافرتشان شروع نشده بود و یا این افراد در واقع سلامت بودند و سفرشان قبل از بروز بحران شروع شده بود و از مبدایی به غیر از «ووهان» که منشا گسترش یا تولید ویروس بوده انجام داده بودند.
آیا این تعامل به معنای نادیده گرفتن استانداردهای بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس بود؟ درباره کلیت فرآیند عملیات ماهان در این خصوص توضیح بیشتری بفرمایید؟
ــ ما با نظر سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم فرصتی برای این افراد ایجاد کنیم، لذا چند پرواز را برنامهریزی کردیم که این افراد را به مقصد برسانیم. ما در واقع در مقابل مسافر ایرانی که به چین سفر کرده، مسوولیت داشتیم زیرا که او تبعه ایران هست و دولت هم این را از ما میخواست و در جلسات هم بر این نکات تاکید شده بود که این کار انجام گیرد و همچنین چینیهایی که قبل از بروز بحران از طریق ایران به کشور دیگری رفته بودند و یا اینکه در ایران بودند.
بنابراین ما بر اساس توصیه و دستور سازمان هواپیمایی کشوری چند پرواز را برای این افراد در نظر گرفتیم که سه پرواز در روز یکشنبه (13 بهمن) به مقاصد «شانگهای، پکن و شنزن» انجام شد و یکی دیگر هم امروز، سه شنبه به «گوانجو» انجام شد که همه مسافرینی که میتوانستند بلیط هایشان را تغییر دهند یا به نحوی اقامتشان را کوتاه کنند و یا مقصدشان را تغییر دهند، تغییر تاریخ دادند بدون اینکه توسط هواپیمایی ماهان جریمهای بابت تغییر تاریخ یا مقصد به آنها تعلق بگیرد.
بنابراین قرار شد ایرانیهایی که در چین بودند با این چهار پرواز برگردند، که تا این لحظه بخشی از آنها برگشتهاند و چینیهایی هم که در ایران بودند و یا به کشورهای دیگری با پرواز ما رفته بودند، آنها هم به مقصد خودشان برگشتهاند یا امروز بر میگردند.
بنابراین تمامی این چهار پرواز دو طرفه بودهاند؟
ــ بله همه این چهار پرواز بهصورت دوطرفه بودند و یک پرواز را هم به تقاضای وزارت امور خارجه، امروز انجام دادیم که اختصاصا به مقصد شهر «ووهان» انجام گرفت تا دانشجویان ایرانی (بین هفتاد تا هشتاد نفر) را به ایران برگرداند.
بنابراین شرکت ماهان برای کمک به دولت و با تحمل ضرر مالی، این پروازها را انجام داد و بر خلاف آنچه در برخی رسانهها و شبکههای اجتماعی عنوان شده بود، هیچگونه سود و یا نفع اقتصادی را در نظر نگرفتیم، به دلیل اینکه بهطور متوسط این پروازها حدود 45 درصد ضریب اشغال داشتند. به بیان دیگر ما هواپیمای بزرگ سیصد نفره را فقط با چهل تا چهل و پنج درصد طرفیت فرستادیم.
یعنی ما از روز شنبه هم فروش بلیط چین را متوقف کردیم و هم پروازهای روتین خودمان را به چین به حالت تعلیق در آوردیم و فقط چهار پروازی را که ذکر شد به تقاضای سازمان هواپیمایی کشوری و یک پرواز را به تقاضای وزارت امور خارجه در حال انجام هستیم که این هم بر اساس توصیههای سازمان بهداشت جهانی بود که گفته بود این بحران تنها دو هفته شرایط حاد دارد و البته این سازمان توصیهای برای قطع پروازها و قطع مراودات تجاری گردشگری و تجاری نداشته ولی در عین حال به دولتها توصیه کرده برای مهار ابعاد مختلف این رویداد همکاری لازم را داشته باشند در مدت این دو هفته که ما هم بر همین اساس عمل کردیم.
در همین خصوص، هواپیمایی امارات پروازهایش به چین را امروز قطع کرد در حالیکه مطابق خبرها بیست نفر مبتلا به ویروس کرونا در امارات وجود دارند. قطر ایرویز نیز تازه دیروز پروازهایش به چین را به مدت یک هفته قطع کرد و این در حالی است که این دو شرکت تعداد پروازهای خیلی زیادی دارند.
ما هم به نوبه خود با قطع پروازهای روتین خواستیم که مانع ورود و یا تسری این ویروس به کشور شویم.
تمهیدات ماهان برای جلوگیری از انتقال ویروس به داخل کشور چه بود؟
ــ البته این موضوع توسط وزارت بهداشت بایستی انجام گیرد طبق وظیفهای که دولت برای این وزارت خانه مقرر کرده است و ما فقط حمل کننده هستیم. چیزی که دولت برای مسافری که از چین میآید پیش بینی کرده، این است که در فرودگاهها مورد معاینه قرار گیرد که آیا ابتلا به بیماری دارد و آیا مشکوک به حمل ویروس است یا خیر. بنابراین اگر مسافرانی مبتلا باشند و یا مشکوک به بیماری باشند توسط تمهیدات وزارت بهداشت قرنطینه خواهند شد و مورد معاینات بیشتری قرار خواهند گرفت تا وضعیت سلامتشان مشخص گردد.
برای مثال در اصفهان و یا تبریز که اصلا پرواز به چین وجود ندارد مواردی مشکوک وجود داشته که ممکن است از مبادی دیگری به کشور وارد شده باشند و یا از وسایل نقلیه دیگری استفاده کرده باشند و یا دلایل دیگری برای انتقال بیماری وجود داشته باشد. بنابرین لزوما نباید مرزهای هوایی را محل ورود این بیماری تلقی کنیم.
در عین حال ما هم برای همکاری با دولت ماسکهایی تهیه کرده و یک میلیون ماسک را تاکنون بهصورت رایگان به چین ارسال کردهایم و دو میلیون دیگر را در آینده نزدیک انتقال خواهیم داد و هر چیزی که نیاز باشد از طریق هوایی منتقل شده و یا منتقل خواهد شد در جهت همکاری با دولت چین برای مهار این بحران که در واقع خدمت به همنوعان و البته هموطنان خودمان هست که چنین اتفاقی در کشور ابعاد وسیعی پیدا نکند. شما به این نکته هم توجه داشته باشید که این بیم همیشه در این شرایط وجود دارد که خدمه و کادر پرواز هم در این شرایط دچار مشکل شوند و به این بیماری ابتلا یابند و ممکن است هر شرکت هوایی چنین فداکاری را انجام ندهد.
نکته مهم اینکه؛ قطعا از سرگیری پروازهای ماهان به مقصد چین بر اساس مجوزهایی که سازمان هواپیمایی کشور صادر خواهد کرد، خواهد بود.
انتظار ماهان از دولت و رسانهها در این رابطه چیست؟ و آیا دلیل این عملکرد ماهان، سیاسی یا صرف منافع اقتصادی بوده یا وجوه اخلاقی و انسانی را هم در بر می گیرد؟
ما طی این چند روز متاسفانه آماج حملات افرادی واقع شدیم که در مورد خدمات این شرکت هواپیمایی و ضررهایی که متحمل شده بود، اطلاع کافی نداشتند. البته تا امروز جوابی به این حملات ندادیم برای اینکه این عملیات پروازها تا امروز بدون حادثه و عارضه جانبی انجام گردد.
از رسانه ها انتظار داریم که اخبار را از منابع رسمی کسب کنند و نیز حقایق را با صداقت انتشار دهند که متاسفانه برخی رسانهها در این خصوص خیلی خوب عمل نکردند.
ما از دولت محترم نیز انتظار داریم که در این باره شفاف سازی کند تا افکار عمومی بدانند که شرکت ماهان نه تنها هیچ رفتار غیرقانونی انجام نداده، بلکه با فداکاری و تحمل ضرر مالی، طبق نظر دولت و با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس اصول انساندوستانه رفتار کرده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/