معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد به ایجاد کسبوکارهای نوین کمک میکند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزرای آنا، برنامه «دستاورد» رادیو گفتوگو با موضوع دستاوردهای دانشگاه آزاد و با حضور وحید ضرغامی مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به روی آنتن رفت.
وحید ضرغامی در آغاز درباره عملکرد و وظایف نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه گفت: روند تحول دانشگاهها پس از انقلاب نشان میدهد، بیشتر نیاز به نیروی کارشناس و اجرایی است تا بتوانند نیاز دستگاههای اجرایی را رفع کنند. در ابتدا، توسعه دانشگاه آزاد اسلامی فقط جنبه آموزشی داشته است و تمرکز اصلی این دانشگاه روی موضوع آموزش بوده است و نیاز آموزشی نیروی انسانی کشور را پاسخ میداد و دستگاههای اجرایی نیز از دانشآموختگان دانشگاه آزاد استفاده میکردند.
وی به ورود دانشگاه آزاد به حوزه تحقیق و توسعه اشاره و بیان کرد: در چنین زمانی، مقاطع تحصیلات تکمیلی برای پاسخ به نیازی که در حوزه تحقیق و توسعه ایجاد شده بود، توسعه پیدا کرد و به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد شده است.
مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به تغییر نیازهای کشور اشاره کرد و اظهار کرد: امروز اگر کسی مدرک دکتری نیز داشته باشد، تضمینی برای استخدام و اشتغالش وجود ندارد و به همین جهت امروز فارغالتحصیلان دانشگاهی به جای آنکه به فکر کسب مدرک باشند باید به فکر ایجاد کسبوکار باشند یعنی بتوانند از تخصص خودشان، کسب درآمد کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه حوزههای اقتصاد دانشبنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر جدیدی را ایجاد کردهاند تا کسبوکارها و شرکتهای دانشبنیان فعالیت کنند. معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با این نگاه تأسیس شده است زیرا فارغالتحصیلان دانشگاهی نیاز به یک اکوسیستم و زیستبوم دارند تا در قالب کسبوکارهایی که نیاز جامعه را برطرف میکنند، شرکتهایی را ایجاد کنند و در این راستا معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.
ضرغامی بیان واژه پژوهش و نوآوری را یک واژه غلط عنوان کرد و بیان کرد: در ادبیات دنیا، تحقیق و فناوری پیدا نمیکنیم اما علم و فناوری به وفور پیدا میشود زیرا فناوری نیاز به تحقیق دارد. در حقیقت در کشور تفاوت بین تحقیقات و فناوری خوب فهمیده نشده است و لذا در حوزه آموزش عالی کشور، پژوهش و فناوری به اشتباه با هم آمده است در حالی که فناوری و نوآوری بحث متفاوتی از موضوع پژوهش است و لازم است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.
وی اضافه کرد: فناوریها باید بتوانند در قالب حوزههای شرکتی و استارتآپی تبدیل به کسبوکار شوند. به عنوان مثال اگر چین را در نظر بگیرید متوجه میشوید، بسیاری از این فناوریها توانستهاند تبدیل به شرکت شوند و به سوددهی برسند زیرا چینیها فناوری را فارغ از پژوهش نگاه کردهاند و در نتیجه به فناوری به صورت متمایز پرداختهاند.
مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: آموزش و پژوهش یک کار فرآیندی است اما علم و فناوری مفاهیم مستقلی از آنها هستند اما متاسفانه در کشور پژوهش را به فناوری متصل میکنیم و این موضوع سبب شده است، مسیر توسعه کسبوکارها و کارآفرینی برای دانشآموختگان دانشگاهها محقق نشود.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/