رفتار عجیب مدیران شهری/ از پز دادن با پروژههای گذشته تا «کار قبلیهاست»!
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ بهنظر میرسد مدیریت شهری در دوره پنجم بیش از آنکه پاسخگوی عملکرد خود باشد، سعی میکند با پنهان شدن در پشت عملکرد مدیریت گذشته، خود را وامدار دوره قبل بهویژه در مدیریت شهرداری تهران یعنی قالیباف کند.
نمونهای از این عملکرد را میتوان در افتتاح زیرگذر استاد معین مشاهده کرد. این پروژه به ارتباط مواصلاتی خیابانهای استاد معین و شهید اکبری در مرز مناطق 2 و 9 کمک کرده است. بنا بر اذعان شهردار تهران این پروژه از سال 92 آغاز شده و تا سال 98 تنها 20 درصد پیشرفت داشته و تکمیل 80 درصد آن امسال اتفاق افتاده است.
این پروژه 65 میلیارد و 200 میلیون تومان خرج بر دست شهر گذاشته که بیش از ۵۱ میلیارد آن هزینه عمرانی و باقی آن صرف رفع معارضان آن شده است.
از چند روز پیش از این افتتاح، اخبار فراوانی در ارتباط با ویژگیهای آن سخن بهمیان آمده بود که یکی از مهمترین آنها این بود که پروژه زیرگذر استاد معین در عمق ۴ متری خیابان آزادی و نیم متری سقف مترو بوده و بدون اینکه فعالیت خط ۴ مترو متوقف شود، پروژه در عمق ۴ متری خیابان آزادی، ساخته شده است.
تمام این تعریف و تمجیدها تا روز افتتاح ادامه داشت تا اینکه در زمان افتتاح آن، صدای اعتراض بخشی از مردم محله استاد معین به گوش مسئولان مدیریت شهری رسید. اعتراض این افراد که در میان آنها تنی چند از اعضای شورایاری محله هم حضور داشتند، این بود که پس از 5 سال از آغاز این طرح، زیرگذر یکطرفه و از شمال به جنوب بوده است و مشکلی از گره ترافیکی حل نکرده و تنها به نفع منطقه برخوردار یعنی 2 بوده است.
برخورد مدیریت شهری یعنی شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برابر این اعتراضات مردمی در نوع خود قابل توجه بود.
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به متفاوت بودن این سبک از اعتراض و اینکه میتوانست این اعتراض مسالمتآمیز باشد، میگوید من بهعنوان رئیس شورا از ابتدای مراحل ساخت پروژه را پیگیری میکردم و از ابتدا مردم محله استاد معین نیز میگفتند که با آن موافق نیستند ولی در آن زمان کسی از طرف شورایاران سراغ ما نیامد.
هاشمی همچنین در دفاعی غیرمستقیم از عملکرد مدیریت شهری یکی از اقدامات مؤثر شورای پنجم را تکمیل پروژههای نیمهکاره از دوره قبل دانست.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز که از این شکل اعتراض شگفتزده شده بود ضمن اشاره به این مطلب که ما نقشی در تعریف پروژه زیرگذر استاد معین نداشتیم، عنوان کرد که ما در مباحث شهرسازی به رژیم ایجاد نکردن مسیرهای سواره توجه کرده و بهدنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم.
شهردار تهران از سوی دیگر در یک اظهارنظر تدافعی به تلاشهای انجام شده در جهت تکمیل این پروژه زیرگذر سخن بهمیان آورد و آن را یکی از دشوارترین طرحهای تهران دانست و تحتالشعاع قرار گرفتن این افتتاح با اعتراضات مردمی را بیتوجهی جامعه محلی به نقد منصفانه دانست.
چند نکته مهم در عملکرد شهرداری و شورای شهر در تکمیل پروژههایی از این دست به چشم میخورد:
نخست اینکه اگر طرحهایی در گذشته و بنا به شرایطی تعریف و بهدلیل کمبود بودجه یا هر دلیل دیگری متوقف میشود، به جای بررسی پیوستهای مختلف آن از جمله اجتماعی و ترافیکی و بهروزرسانی آن، مجدداً آن را به جریان انداخته و تکمیل میکنند و بهنوعی مصادره به مطلوب میکنند و اگر ایرادات یا خساراتی ناشی از افتتاح و راهاندازی آن بروز پیدا کند به گردن تعریفکننده پروژه در دوره قبل خواهد بود.
مورد دیگر اینکه تنها یک روز پس از تقدیم بودجه شهرداری به شورا و بیان اینکه 2 هزار میلیارد تومان در سال 99 به پروژههای کوچک و محلی تخصیص خواهد یافت و در نتیجه رضایتمندی مردم در محلات محقق خواهد شد در پاسخ به اعتراض به حق مردم مبنی بر دوطرفه شده طرح مذکور بهراحتی شهردار تهران میگوید که این خواسته مردم در اولویت قرار نخواهد گرفت ولی بررسی این موضوع را تنها با سرعت بیشتری پیگیری خواهد کرد.
نکته دیگر این که پروژههایی که گذر زمان به آن میخورد، الزامات آن نیز تغییر خواهد کرد و شاید شهرداری میتوانست در کنار اجرای آن کمی هم به فکر نیازهای محلی میافتاد و برای حل مشکلات محلات مثلاً در طرح زیرگذر استاد معین با تخصیص اعتباراتی نسبت به جابجایی تملک، تجمیع و تعریض معابر منطقه را نیز در دستور کار قرار میداد.
در پایان میتوان گفت که دو سال از عمر مدیریت شهری در دوره پنجم گذشته و عملکرد قابل دفاعی از آن به جز اتهامزنی و پیگیری تخلفات دوره قبل، نامگذاری معابر و افتتاح پروژههای نیمهکاره و مصادره به مطلوب هیچ اقدام مؤثر دیگری در هیچ حوزهای از جمله حمل و نقل عمومی و توجه به جوامع محلی برنداشته و امید آن میرود تا در عمر باقیمانده از دوره پنجم کمی هم به شهروندان و نیازهای آنها باشد.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/