صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
نماینده سابق مجلس؛

مجلس از حیثیت خود در عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دولت دفاع نکرد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در مجلس قبلی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نوشتیم اما دولت آن را اجرا نکرد ؛ مجلس فعلی نیز از حیثیت خودش در برابر عدم اجرای آن قانون دفاع نکرد.
کد خبر : 469285

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، الیاس نادران در نشست اقتصادی پویش «راه نو» درباره اهداف و چالش‌های مجلس آینده گفت: ما باید بپذیریم که  در کشور یک انتقال بین نسلی درحال وقوع است. یعنی دیگر آن نسل اول و حتی نسل دوم انقلاب خیلی امکان حضور پررنگ و ابتکار عمل را ندارند و نسل‌های سوم و چهارم به عرصه‌های تصمیم‌گیری ورود می‌کنند و این از نظر من یک امر مبارکی است.


 وی درباره تأیید صلاحیت‌های انتخابات مجلس گفت: به خود اعضای شورای نگهبان هم عرض کردم، من فکر می‌کنم که اگر کسی جیبش بسته باشد خیلی نباید نسبت به بقیه مسائلش حساسیت نشان داد. درست است، گفته‌اند فساد اعتقادی منشأ خیلی از این اتفاقات ممکن است باشد ولی فساد اعتقادی یعنی کسی که اساس نظام، دین، قانون اساسی و محکمات اعتقادی را قبول نداشته باشد نه اینکه حالا یک کسی یک زاویه سیاسی در سلایق ممکن است با ما داشته باشد، باید کنار گذاشته شود.


این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: من فکر می‌کنم به‌جای برخورد سلبی، خوب است یک‌مقدار برخورد مسئولانه و ایجابی داشته باشیم. یعنی همه تلاش‌مان را کنیم که مشکل را علاج کنیم، از آن طرف هم خودمان به آلودگی‌هایی که در محیط سیاسی است، دچار نشویم. خیلی کار سختی است.


استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ما یک انقلاب فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حوزه‌های مختلف انجام دادیم و تحولات مبارکی هم در کشور رخ داد. اگر امروز به مردم، به آرا و نظرات مردم اعتنا می‌شود و اعتراضات شنیده می‌شود، در هر سطحی، این حکایت از این دارد که کشور در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته است. این را باید قدر بدانیم.


وی ادامه داد: البته به اعتقاد من در حوزه اقتصادی به‌خاطر مشکلات نهادی و به خاطر خیلی سخت بودن اصلاح ساختارهای اقتصادی ما کاستی‌های فراوان داشتیم. تلاش کردیم. علت اساسی‌اش هم این است که یک تناقضات درونی در حوزه نظام رانتی داریم که آن‌هایی که صاحب رانت قدرت هستند باید تصمیم بگیرند به اینکه رانت را منتفی کنند و اجازه دهند کارآفرینی در کشور پا بگیرد و حاکمیت پاسخگو شود و آن اصول مردم‌سالاری در پاسخگویی به مردم بتواند مورد توجه قرار گیرد و این کار سختی است.


نادرن تصریح کرد: من هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، در همین بحث قانون انتخابات مجلس، سه دوره هر چه زور زدیم که این اصلاحات را انجام دهیم به درهای بسته و دیوارهای سیمانی خوردیم. از رئیس مجلس گرفته تا بقیه افرادی که باید در این حوزه کمک می‌کردند، مانع می‌شدند. برای اینکه یک جمعی که معمولاً با اتصال به رانت‌های قدرت به موضع تصمیم‌گیری می‌رسند و در نهادهای تصمیم‌ساز کشور هستند، می‌خواهند نفی موجودیت خودشان و سلب اختیارات خودشان را بکنند و اجازه دهند که بقیه شریک تصمیمات آن‌ها شوند و این کار خیلی سختی است و واقعاً راه همواری نیست ولی نشدنی نیست.


وی افزود: در نظام‌های دو پایه، یعنی وقتی هم مجلس هم قوه مجریه مستقیماً از مردم رأی می‌گیرند، وجود رانت‌ها در آن‌ها غیرطبیعی نیست و قابل انتظار است. منتهی در دنیا آن‌هایی که نظام‌های دو پایه دارند، آن‌ را تجربه کرده و علاج کرده‌اند. یک‌سری کشورها مثل فرانسه هرگز دچار چالش‌های مشابه ما نمی‌شوند. منحصر به بحث رانت هم نیست. یعنی عقل سیاسی حکومت‌داری به آنها این را فهمانده که چگونه باید در نظام تصمیم‌گیری کشور به رأی مردم احترام بگذارند، مردم را مداخله دهند، با انتخابات آرای نسبی مردم همه مردم احساس کنند در حاکمیت تأثیرگذارند و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.


 این اقتصاددان ادامه داد: شاید در کشور ما خیلی عجیب باشد که رئیس جمهوری داشته باشیم که مثلاً سوسیالیست باشد از نخست‌وزیر تا وزرایش همه راست باشند. چرا؟ چون در انتخابات اخیرشان مجلس راست رأی آورده و رئیس جمهور به احترام رأی مردم، از نخست‌وزیر تا وزرا همه را راست گذاشته و با هم کار می‌کنند. یعنی اصلاً کار مشکلی نیست. عکسش هم هست. در انتخابات بعدی ممکن است یک رئیس جمهور چپ دوباره رأی بیاورد و مجلس به نخست‌وزیر و وزرای چپ همه رأی می‌دهند، منتهی در توسعه‌یافتگی مسئله کارآمدی و مسئله خدمت کردن به مردم، مسئله اول آنهاست. یعنی تفاوت توسعه‌یافتگی و توسعة‌نیافتگی در این چیزهاست.


وی اظهار کرد: من جزء افرادی هستم که با قهر کردن و کنار کشیدن و برخورد سلبی و اینکه فقط بیاییم نقد کنیم، بگوییم این مشکلات هست و نیاییم درون میدان، مخالفم. فکر می‌کنم بالاخره این کشور مال ماست و ما در اصلاح ساختارهای آن وظیفه داریم ولو به اندازه جزئی. من البته قبول ندارم اصلاح رفرمیستی که مشکل را اساسی علاج نکند ولی بالاخره باید این کار را کرد. ما همه تلاش‌مان را باید بکنیم که مشکل را حل کنیم.


نادران خاطرنشان کرد: ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نوشتیم و دولت اراده‌ای به اجرای آن ندارد. البته دوره نمایندگی ما تمام شد تا پیگیر آن باشیم ولی مجلس به عنوان نهادی که یک مصوبه‌ای داشته، از حیثیت خودش در برابر عدم اجرای قانون دفاع نکرد. ما تا این جزئیات را در حوزه اصلاح ساختاری و هر مقداری که ممکن هست، علاج نکنیم، این مشکلات روی هم انباشته می‌شود.


این استاد دانشگاه تهران افزود:  من فکر می‌کنم داخل یک قطاری یک مجموعه‌ای هستیم که در حال حرکت است و از داخل باید اصلاحات آن را انجام دهیم. یعنی هم ریل‌گذاری‌هایش را، هم مسیرش را، هم خرابی بین راهش را و هم مراقبت نسبت به اینکه مردم کمترین آسیب را ببینند. همچنین امروز آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل، فوق‌العاده‌تر و عمیق‌تر شده است.


وی ادامه داد: شاید از برکات این بودجه است که دولت به‌عنوان حاکمیت اصلاً در این حوزه‌ها هزینه نمی‌کند، چون اگر ورود هم بکند و هزینه هم بکند، با توجه به آن بافت رانتی،  دوباره نصیب همان نهادها و مجموعه‌هایی خواهد شد که مردم از آن بهره نمی‌برند. در عین حال که حرف اساسی است. یعنی مسئولیت‌های اجتماعی دولت و حاکمیت در قانون اساسی به هیچ‌وجه نباید تعطیل شود، نباید مخدوش شود، نباید دستمالی شود که این شکاف‌ها و فاصله‌ها بیشتر شود.


وی اظهار داشت:راه‌حل مشکلات کشور از سازوکارهای درونی انجام می‌شود. ما اعتقادمان به این است که این مسائل از داخل، نه تنها با بحث‌های کارشناسی که با تصمیم و اراده سیاسی قابل حل است. البته همه چیز دست مجلس نیست، همه چیز دست دولت نیست، همه چیز دست بقیه نهادها هم ممکن است نباشد. این نیاز به یک وفاق ملی، نیاز به یک اراده جدی تصمیم بزرگ‌تری دارد که همه با هم باشند.


نادران تاکید کرد:  فقط مجلس  دچار ناکارآمدی نیست. در قوه قضائیه‌اش همین‌طور است، در سایر نهادهایش، چه انتصابی باشد، چه انتخابی باشد. به دلیل اینکه بالاخره ما وقتی رانت و مناسبات رانتی را اصلاح و شفاف نکردیم و حاکمیت را پاسخگو نکردیم، به همین دلیل، این‌ها ریشه می‌دواند در حوزه‌های دیگر.


وی خاطر نشان کرد: امروز حتی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که سابقاً مشکلات خیلی کمتر داشتیم، در آن حوزه‌ها هم به دلیل سایه انداختن نارسایی و ناکارآمدی‌های اقتصادی، تأثیرگذار شده و مشکلات جدی پیدا کرده‌ایم. به همین دلیل می‌طلبد که این‌ها را علاج کنیم. من تصورم این است که این مجموعه را باید با هم پیش برد. یعنی مسئله معیشت مردم، مسئله حاشیه‌نشین‌ها، مسئله آسیب‌های اجتماعی که متأثر از نیازهای معیشتی و گرفتاری‌های اساسی مردم است.


این اقتصاددان گفت: قطعا برای حل مشکلات سیاسی انتخاباتی باید قانون انتخابات مجلس اصلاح شود و رویه‌های سیاسی باید اصلاح شود. اگر ممکن باشد در کشور واقعاً احزاب را احیا کنیم و به نوعی مرجعیت پیدا کنند در پذیرش مسئولیت برای معرفی افراد و احترام بگذاریم به آرای مردم، به نظرم این مجموعه اگر کارکرد خودش را پیدا کند، آن‌موقع می‌توانیم امیدوار باشیم به اینکه ساختارهایی مثل مجلس هم بتوانند کارکردهای مناسبی داشته باشند.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

ارسال نظر