خوانش فرامتنی گام دوم انقلاب امیدآفرینی و مثبتنگری است/ دشمن با استفاده از هوش مصنوعی، نقطه قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل میکند
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی صمدزاده در نشست علمی رسانهها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی که امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد در خصوص جایگاه رسانه در ارکان قدرت و ارتباط آن با بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: در بررسی کلی این بیانیه که دستورالعمل و راهنمایی برای تداوم انقلاب است مفهوم منازعه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: پررنگترین شاخص در بیانیه گام دوم انقلاب منازعه میان جناح حق و باطل است که در ابتدا در قالب نظام دو قطبی شکل گرفت و بعد از فروپاشی شوروی با قرار گرفتن اسلام در برابر استکبار خود را نشان داد.
این کارشناس مسائل راهبردی با بیان این مطلب که منازعه در ادوار مختلف مختلف تاریخی ابعاد گوناگونی داشته است، گفت: در جنگ جهانی اول زمین، دریا و سپس هوا به عنوان بسترهای اصلی منازعات بینالمللی شناخته شد. در جنگ جهانی دوم زیر دریا نیز به ساحت منازعات بین المللی اضافه شد.
صمدزاده تصریح کرد: از سال ۱۹۷۵ به بعد و حتی در زمان جنگ ویتنام بعد شناختی و تأثیر اذهان عمومی در منازعات میان حق و باطل از اهمیت زیادی برخوردار شد بهطوری که ویتنامیها یکی از مهمترین ابزارها را برای توقف جنگ در ویتنام فشار بر افکار عمومی در امریکا میدانستند.
این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به این مطلب که ما در گام اول انقلاب درک صحیحی نسبت به بعد شناختی منازعه نداشتیم، گفت: عدم اشاره به نقش رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب در قالب یک بند خاص بیانگر آن است که رسانه و روایتگری آن در معنای کلی بهعنوان یک پیوست مداوم در این فرآیند است و در این میان باید بعد شناختی را به عنوان ابزار اصلی و کارکرد رسانه مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به این مطلب که عدم ذکر رسانه و نقش آن در قالب یک بند خاص در بیانیه گام دوم انقلاب نشانگر اهمیت آن به عنوان یکی از ارکان قدرت است، گفت: با وجودی که رسانهها بهعنوان یکی از ارکان اصلی قدرت جمهوری اسلامی و رمز بقای آن محسوب میشود ولی متأسفانه آنها نتوانستند این نقش را به خوبی ایفا کنند.
این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در تحکیم قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران و نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این خصوص عنوان کرد: با وجودی که این نفوذ منطقهای بهعنوان تنها هدف محقق شده سند ۲۰ ساله چشم انداز جمهوری اسلامی مطرح میشود ولی در این خصوص به پیوسته رسانهای آن توجه چندانی نشده است.
صمدزاده تصریح کرد: بعد شناختی بهعنوان شاخصی مهم در دستهبندی و تفکیک نسل سوم و چهارم جنگها شناخته میشود، موضوعی که توجه آن به جای دشمن در صحنه نبرد به اذهان افراد و سیاستمدارانی است که پشت خطوط نبرد حضور دارند.
وی با اشاره به این مطلب که دشمن با توجه به مطالعات علوم شناختی و استفاده از هوش مصنوعی از این ابزار بهعنوان ابزاری نقطهزن استفاده کرده و نقطه قوت حریف را به ضعف تبدیل میکند، عنوان کرد: نمونه مهم آن ضربه حیثیتی بود که در قالب حمله به پایگاه نظامی امریکا صورت گرفت، موضوعی که در کمتر از ۲۴ ساعت با شناسایی نقطه ضعف ما شرایطی متفاوت پیدا کرد و کل ماجرای روایی را تغییر و پیروزی راهبردی ما را تحت تأثیر قرار داد. پس از آن دیگر روایت اول در رسانهها شهادت و تشییع حاج قاسم نبود و نقصان سیستم دفاعی کشور جایگزین آن شده بود.
این کارشناس مسائل راهبردی اذعان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب خوانشی فرامتنی وجود دارد که آن امید آفرینی و مثبتنگری است. آن چیزی که مجموعه رسانهای ما از آن فاصله گرفته و ناخواسته به برجسته کردن نکات منفی میپردازد.
وی در پایان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بهطور مداوم با روح منازعه با نکات منفی سروکار دارد و تنها در صورتی میتواند اهداف گام دوم انقلاب را محقق کند که رسانهها امیدآفرینی نسبت به آینده در دستور کار قرار دهند. ما باید بتوانیم با تحقق امید و ایجاد روحیه مثبت امواج رسانهای را مدیریت کنیم.
انتهای پیام/۴۱۰۵
انتهای پیام/