کمیسیون تلفیق مجلس برای رسیدگی به لایحه بودجه کل کشور چقدر زمان دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است و از اینرو آشنایی با بخشهای مختلف آن ضروری به نظر میرسد. با همین هدف اصطلاحها و کلیدواژههای حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر میشود.
تصویب بودجه سالانه کل کشور
ماده 182 قانون داخلی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تصویب بودجه سالانه کل کشور میگوید: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. نحوه رسیدگی به شرح ذیل است:
1- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوستها و سوابق ن تا مدت 10 رز میتوانند پیشنهادهای خود را به کمیسیونهای تخصصی مجلس تقدیم کنند.
2- کمیسیونهای تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
3- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیونهای تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا 15 روز با موفقت هیئت رئیسه قابل تمدید است.
4- در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عموی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصرهها و ردیفها رسیدگی میشود.
تبصره یک این ماده میافزاید: در جلسه علنی، تنها پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیونها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سر جمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین کند. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.
تبصره دو ماده 182 اضافه میکند: نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیههای بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیشبینی نشده طبق مقررات معمول در این آییننامه خواهد بود.
تبصره 3 بیان میکند: کمیسیون موظف است گزارش خود را ارائه کند و گزارش مسکوت ماندن از کمیسیون تلفیق پذیرفته نیست. چنانچه گزارش کمسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام میشود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده میشود تا ظرف مدت 15 روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.
طبق ماده 183؛ جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در تمامی ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمیشود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمیتواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت.
تبصره این ماده میافزاید: اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرحها و لوایح دوفوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجس تأخیر آن موجب زیان جبرانناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی معین میشود.
ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس تصریح میکند: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده د راین آییننامه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم کند.
این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار میگیرد. ابتدا نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هر کدام به مدت پنج دقیقه صحبت میکنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذشته میشود. در صورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار میگیرد. در وقت رسیدگی ابتدا پیشنهاد نمایندگان در خصوص میزان چند دوازدهم مطرح و در صورت عدم تصویب نسبت به عدد چند دوازدهم پیشنهاد دولت رأیگیری میشود.
تبصره یک ماده 184 تأکید میکند: مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی مینماید.
طبق تبصره 2؛ حداکثر مدتی که مجلس میتواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب نماید سه دوازدهم است.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/