صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۸
یادداشت وارده*

بویینگ امریکایی!

فوق دکتری مهندسی سنجش از دور دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی فنی احتمالات سقوط هواپیمای بویینگ اوکراینی پرداخته است.
کد خبر : 465770

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ایمان خسروی فوق دکتری مهندسی سنجش از دور دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی فنی احتمالات سقوط هواپیمای بویینگ اوکراینی پرداخته است.
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان عزیز، بنده به عنوان یکی از سربازان وظیفه سابق در پدافند هوایی ارتش و پسادکتری مهندسی نقشه برداری-سنجش از دور، چند نکته به زبان ساده علمی و بدون هیچ گونه تعصبی در این زمینه مطرح می‌کنم.


از دید تجربه نظامی:


1- پدافند هوایی ایران به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین و بی‌نقص ترین و دقیق‌ترین پدافندهای جهان به شمار می‌رود. وقتی تابستان 93، پدافند هوایی ایران یک پهپاد اسراییلی رادارگریز (هرمس) را بالای نظنز می‌زند و یا در همین تابستان 98، یک پهپاد رادار گریز (گلوبال هاوک) را در جنوب کشور می‌زند و حتی هواپیمای کنار آن که حاوی سربازان آمریکایی است را نمی‌زند و تشخیص می‌دهد، پس این دقت بالای پدافند هوایی کشورمان را می‌رساند.
اما بررسی از دید نقشه‌برداری و سنجش از دوری (علمی):


2- هر شی متحرک یا باصطلاح پرنده دارای یک سیستم ناوبری (GNSS) است. یعنی چی؟ به زبان ساده، یعنی دارای یک سیستم تعیین موقعیت است. برای چی؟ برای اینکه هرلحظه موقعیت خودش در فضا در مسیر مدنظرش را توجیه کند (پیدا کند).


3- سازندگان اکثر پرنده‌ها و پهپادها و هواپیماها و ماهواره‌های سنجش از دور و غیره، براساس سیستم تعیین موقعیت جهانی (WGS) آنها را توجیه می‌کنند.


4- ماهواره‌های GPS یکی از راه‌های ردیابی یا تعیین موقعیت برای این پرنده‌هاست. یعنی بین پرنده و ایستگاه‌های GPS به طور مداوم کدهایی رد و بدل می‌شود تا موقعیت پرنده در مسیر مدنظرش توجیه (یافت) شود.


5- حالا به قول معروف پیچ این ماهواره‌های GPS دست کیست؟ ناسا، یعنی کجا؟ سازمان فضایی ایالات متحده. یعنی به راحتی این سازمان به کل مسیرهای پرنده‌ها دسترسی دارد. به راحتی می‌تواند موقعیت آنها را ردیابی کند! و به راحتی می‌تواند موقعیت آنها را حتی تغییر دهد! یعنی چگونه؟ بدین صورت که در حین ارسال کد، برای لحظاتی گیرنده GPS خاموش شود یا کدهای اشتباه برای پرنده ارسال شود تا پرنده در تعیین موقعیت خودش دچار اشتباه شود. مثالی در این زمینه را ربط می‌دهم به حمله امریکا به عراق در زمان صدام. در همان روزهای اول جنگ، امریکا از طریق سیستم ناوبری GPS، تمام ارتباطات اعم از رادیویی و مخابراتی بین پایگاه‌های مرزی و مرکزی عراق را قطع می‌کند. یکی از مهمترین دلایل سقوط صدام این بود که با ایجاد اخلال رادیویی و مخابراتی بین پایگاه‌های مرکزی و پایگاه‌های مرزی، و تصور این پایگاه‌ها از سقوط سایر پایگاه‌ها بود. که در نهایت منجر شد تا عراق صدام سقوط کند! البته یکی از مهمترین دلایل بود.


6-  براساس داستان فوق که خدمتتان عرض کردم، اکثر کشورها به خصوص ایران از چندین سال قبل درصدد این برآمدند تا حداقل برای پرنده‌ها و موشک‌های نظامی خودشان یک سیستم تعیین موقعیت محلی اتخاذ کنند که مستقل از GPS باشد. (شما فرض کنید اگر موشکی با سیستم موقعیت جهانی از یک مبدا به سمت مقصد شلیک شود آنگاه با دستکاری موقعیت آن، می‌توان مسیر آن را تغییر داد یا حتی به سمت خود مبدا هدایتش کرد!) البته ابتدا در صدد این بودند که از سیستم تعیین موقعیت سایر کشورها مثل روسیه-که بعنوان رقیب اصلی امریکاست- استفاده کنند (سیستم تعیین موقعیت گلوناس Glonas) که باز ممکن بود همین داستان پیش بیاید! چون باز به هر تقدیر، پیچ این سیستم هم دست خودمان نبود! به همین منظور در همان قضیه سیستم تعیین موقعیت محلی با جدیت پیش رفت و الحق و الانصاف به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است. به گونه‌ای که در همین جنگ با داعش، نظامیان روسی خواستار شدید استفاده از تکنولوژی پهپادهای ما شدند. چرا که پهپادهای ما به گونه‌ای بود که پهپادهای امریکایی را رصد می‌کرد درحالی که آنها اصلاً متوجه پهپادهای ما نمی‌شدند. همچنین، شاید یکی از دلایلی که موشک‌های ما توسط پدافندهای امریکا ردیابی نشد براساس همین سیستم موقعیت محلی موشک‌های ما بوده است.


7- هواپیمای بویینگ ساخت کجاست؟ ایالات متحده آمریکا. سیستم ناوبری یا همان تعیین موقعیتش هم براساس موقعیت جهانی اخذ شده از GPS است.


حالا برگردیم به قضیه پیش آمده:


8- یک نکته مشکوک در این حادثه هست! و آن هم این است که همگی اذعان می‌کنند که هواپیما اندکی پس از بلند شدن از فرودگاه امام که به‌ سمت اوکراین در حرکت بوده، بلافاصله حالت چرخش به سمت فرودگاه گرفته و به گفته مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، در یک لحظه حالت تهاجم به سمت یکی از مراکز نظامی سپاه گرفته است. همین باعث شده تا پدافند به سمت هدف موشک شلیک کند. (قابل توجه برخی دوستان که پدافند بر اساس صفحه راداری عمل می‌کند).


9- با تمام مواردی که در بالا عرض شد، پس این موضوع آنچنان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که ممکن است سیستم ناوبری این هواپیما توسط امریکا دستکاری شده تاهواپیما به سمت یک مرکز نظامی ایران معطوف شود و خدای ناکرده بشود آنچه که نباید شود (برای مثال، حادثه برخورد هواپیماهای بویینگ به برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر 2000 را یادآوری می‌کنم که بعدها مشخص شد که هواپیما خلبان نداشته و به صورت اتوماتیک به برج‌ها برخورد کرده است). یعنی علاوه بر این 170 نفر عزیز یک پایگاه مهم نظامی و افراد بیشتری به شهادت برسند. (توصیه می‌کنم ایران، کلا حرکت بویینگ از آسمان کشورمان و داخل فرودگاه‌ها را به طور کل تحریم کند.) دوستان موضوع دیگری خدمتتان یادآوری می‌کنم که تاریخ زیادی از آن نگذشته است! حوادث اغتشاشات آبان ماه امسال را یادتان هست که نرم افزار ویز که توسط گوگل مپس هدایت می‌شود به گونه‌ای در آن روز شنبه برای مخاطبین تهرانی آدرس دهی می‌کرد که همه افراد را به سمت مسیرهای شلوغ هدایت کند. یعنی شما هر آدرسی که در تهران می‌خواستید بروید بایستی مثلاً از اتوبان امام علی عبور می‌کردید! این هم نمونه‌ای از دستکاری دیگر توسط دشمن ما که مشخص است از قبل برنامه‌ریزی‌های فراوانی در این زمینه کرده اند.


10- اینکه خود امریکا (شخص رییس جمهور امریکا) اولین کشوری بود که در این زمینه اظهار نظر کرد و بدون شک گفت که کار، کار خود نیروهای مسلح ایران بوده، پس این گمان ما را محتمل‌تر می‌کند. یعنی آنها از قبل برای چنین کاری برنامه‌ریزی کرده بودند و می‌خواستند بدون کمترین هزینه نظامی (بدون استفاده از سلاح‌ها و هواپیماهای نظامی‌شان)، یک ضربه بزرگ نظامی و انسانی به کشورمان بزنند. یعنی در هر حالت، یک خسارت به ایران و وجهه ایران بزنند. یعنی اگر می‌خورد به هدف که برای آنها یک پیروزی بود (چون توسط یک هواپیمای بویینگ امریکایی انجام شده بود و امریکا با این موضوع به کار خود افتخار می‌کرد) و حالا هم که نخورده و ایران آن را زده وجهه ایران خراب شود. از امریکای جنایتکاری که ما می‌شناسیم چنین جنایتی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.


11- گذشته از همه اینها در پایان بایستی منتظر جعبه سیاه هواپیما هم بود تا بتوان دلیل اصلی را بهتر فهمید.
والعاقبه خیر للمتقین


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
07:06 - 1398/10/23
من کشورمو قبدل دارم البته قبول دارم که الان نفودی و مفت خور و اختلاس گر زیاده ولی هیچوقت کشورمو تنها نمیزارم همه ما اشتباه میکنیم شاید اون طرف نفودی بوده شاید این دکتر هم راست میگه تورو خدا زود قضاوت نکنید تو شرایط حساس باید کنار هم باشیم امریکا داره از این موقعیت نهایت استفاده رو میکنه چرا ما هیچوقت به کشورمون اعتماد نداریم خودتون بزارید جای اون شخص بعد نظر بدید هیچی از این امریکای کثیف و ترامپ بعید نیست اونا جهان اولین اونا که خودشونو هرروز دارن یه جور قتل عام میکنن اینکار اصلا ازشون بلید نیست منم شاید خیلیارو قبول نداشته باشم ولی شرف و کشورمو به این عوضیا که فقط هدفشون غیرت وشرف یه ایرانیه نمیفروشم .جونمم برای کشورم میدم تا لحظه ظهور برسه .تو رو خدا اندکی تامل کنید بعد درباره کشور عزیزمون تصمیم بگیرید
رضا
18:04 - 1398/10/22
شما که انقدر “فوق» دکتراتون قشنگه راجع به سیستم ترنسپوردی که هواپیماهای غیر نظامی دارید هم صحبت میکردید که مردم بدونن تمام سیگنالهای این هواپیماها با موشک ها فرق داره و ضمنا کمی هم راجع به تفاوت سرعت موشک مافوق صوت و هواپیمای مسافربری که هنوز کاملا تیکافش کامل نشده و سرعتش به ۴۰۰ هم نمیرسه حرف میزدید “فوق دکتر”
امید
12:43 - 1398/10/22
انشاالله که جعبه سیاه برای بازخوانی در اختیار آمریکا یا اروپا قرار نگیرد.
ناشناس
12:03 - 1398/10/22
آخه چجوری دیگه میشه به حرفاتون اعتماد کرد چقدر دلم میخواد هنوز پایبند این حرفا باشم و بهتون اعتماد کنم اما .....