صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

بیمه در سوانح هوایی چگونه غرامت پرداخت می‌کند؟

بیمه هواپیما به طور کلی دارای پوشش‌های بدنه هواپیما، سرنشینان و شخص ثالث است.
کد خبر : 465679

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، برای پیگیری حقوقی و تعیین غرامت و خسارت این هواپیما نیاز به زمان بسیار طولانی دارد. این موضوع از چند جنبه مختلف انسانی و مادی قابل بررسی و پیگیری حقوقی است.


بیمه هواپیما به طور کلی دارای پوشش‌های بدنه هواپیما، سرنشینان و شخص ثالث است. هیچ‌یک از پوشش‌های هواپیمای اوکراینی تحت پوشش صنعت بیمه ایران نبوده است.


در بین سرنشینان این هواپیما اتباعی از کشورهای ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس و ... حضور داشته‌اند و نحوه برخورد حقوقی و پیگیری خسارت و غرامت احتمالی نیز متفاوت است. تعدادی از سرنشینان این هواپیما نیز دارای تابعیت مضاعف بوده‌اند.


به طور کلی روند پیگیری خسارت این هواپیما به ۲ شکل مختلف خواهد بود. اول اینکه شرکت بیمه‌گر خارجی که هواپیما و سرنشینان آن را تحت پوشش داشته، خود به طور مستقیم و بدون انتظار پیگیری روند حقوقی این موضوع، خسارت دولت اوکراین و خانواده‌های سرنشینان را پرداخت می‌کند و سپس با مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی از دولت ایران به عنوان مقصر حادثه طلب خسارت می‌کند.


در حالت دوم که کارشناسان اعتقاد دارند احتمال کمتری برای آن وجود دارد، روند به این شکل خواهد بود که دولت ایران و شرکت بیمه‌گر خارجی با یکدیگر به توافقی دست یافته و دولت ایران به طور مستقیم خسارت و غرامت دولت اوکراین و خانواده‌های قربانیان را خواهد پرداخت.


هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین، در سال ۲۰۱۶ تولید و در اختیار این کشور قرار گرفته و به نظر می‌رسد که دست‌کم بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون یورو ارزش داشته است.


اما رسیدگی حقوقی به غرامت قربانیان روندی طولانی، زمان‌بر و فرد به فرد خواهد بود. این روند بسیار پیچیده و طولانی خواهد بود زیرا در صورتی که این موضوع درگیر «کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹» شود، دریافت غرامت متفاوت و فرد به فرد خواهد بود. خانواده‌های قربانیان این حادثه هریک می‌توانند به طور جداگانه علیه دولت ایران به دادگاه کشورهای ایران، اوکراین، کانادا و... شکایت کرده و خواهان دریافت غرامت شوند. هر دادگاهی نیز متناسب با شرایط فرد قربانی از جمله، سن، شغل، تحصیلات و ... غرامت مختلفی را برای وی تعیین خواهد کرد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه مرکزی
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
مسعود.الف
20:41 - 1398/10/22
با سلام و احترام، ضمن همدردی و عرض تسلیت به خانواده داغداران، هرچه تاش کردم نتونستم این مطلب را ننویسم که مقصر این حادثه چه کسی است؟ مطمئناً اون بنده خدای اوپراتور سیستم مقصر نیست، اگر نارحت نشویم باید به اون نفر مدال هم داد، چرا که در شرایط جنگی به وظیفه اش عمل کرده، سوال اینه که اگر میدانست هواپیماست باز هم میزد؟چرا در شرایط مساوی (ناو آمریکایی) به کاپیتان ناو مدال دادن؟ یه نفر هم که وظیفه اش را انجام داده، اگر واقعاً موشک بود و جان مردم را تهدید می کرد و ساقط میشد بازم بدنبال مجازاتش بودن؟ یا با تشویق قهرمان ملی می شد و بهش مدال میدادن.مقصر اصلی مسئولینی هستند که اجازه پرواز و ریسک خطر را داده بودند، بی کفایتی عزیزان را بپای اوپراتور نگذاریم و مثل همیشه بدنبال قربانی کردن یک شخص برای سرپوش گذاشتن به خطاهای سایر مسئولین نباشیم.