صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساخت ژل غیر آنتی‌بیوتیکی برای ترمیم زخم‌ها

دانشمندان سوئدی ژل آنتی‌بیوتیکی ساخته‌اند که علاوه‌بر ترمیم زخم‌ و سوختگی، التهاب محل آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 465334

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه لوند در سوئد موفق به ساخت ژل ترمیمی غیر آنتی‌بیوتیکی شده‌اند که نه تنها باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را از بین می‌برد بلکه التهاب زخم را نیز کاهش می‌دهد. این ژل می‌تواند در آینده نزدیک جایگزین داروهای با پایه آنتی‌بیوتیک شود.


این ژل ترمیمی حاوی پپتیدی به نام « TCP-25» است. پپتیدها زنجیره‌ای کوتاه از آمینواسیدها هستند که به صورت طبیعی در بدن انسان تولید می‌شوند و با از بین بردن باکتری‌های مضر در محل زخم مانع از ایجاد التهاب می‌شوند. با این حال اگر جمعیت باکتری‌ها بیش از اندازه باشد، پپتیدها قادر به انجام کاری نیستند، ژل ترمیمی دانشمندان دانشگاه لوند پپتیدهای بیشتری در محل زخم آزاد می‌کنند و به نوعی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.


پپتیدها باعث غیرفعال‌سازی مولکول‌هایی به نام «لیپو پلی‌ساکارید» می‌شوند که در دیواره‌های سلولی باکتری‌ها پیدا می‌شود. این مولکول‌ها در پاسخ به التهاب ایجاد شده در ارگانیسم میزبان تولید می‌شوند، اگر التهاب بیش از اندازه شود، ترمیم زخم با تأخیر انجام می‌شود. در آزمایش‌های انجام شده روی موش و خوک، ژل ترمیمی غیر آنتی‌بیوتیکی دانشمندان سوئدی التهاب زخم را طی 24 ساعت به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.


پس از گذشت سه تا چهار روز، این ژل جمعیت باکتری‌های «استافیلوکوکوس اورئوس» و « سودوموناس آئروژینوزا» موجود در محل زخم را به شدت کاهش می‌دهد. دانشگاه لوند در حال حاضر با استارت‌آپ «این تو کیور» فعال در حوزه داروهای زیستی همکاری می‌کند تا این تکنولوژی را وارد بازار مصرفی کند. این ژل ترمیمی غیر آنتی‌بیوتیکی را می‌توان برای درمان زخم و سوختگی‌ها استفاده کرد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر