صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا جدیدترین خودرو ملی سایپا را بررسی می‌کند؛

تکرار بی کیفیتی پراید در خودرو کوییک/ تاریخ مصرف پلتفرم کوییک منقضی شده است

کوییک در ماه‌های اخیر به عنوان جدیدترین خودروملی گروه سایپا مورد توجه خریداران قرار گرفته است. سایپا این خودرو را با هدف افزایش کیفیت محصولات و همچنین برای جایگزینی پراید روانه بازار کرده اما برخی ایرادات اساسی آن همچنان باقی است.
کد خبر : 464212

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گروه خودروسازی سایپا خودروی «سایپا کوییک» را در سال جاری بر روی پلتفرم X200 طراحی و تولید کرده است. خودروهای تیبا و ساینا سایر محصولات  خانواده X200 هستند که در 10 سال اخیر تولید و عرضه شده‌اند. گروه خودروسازی سایپا خودروی کوییک را با هدف رفع ایرادات تیبا و ساینا طراحی و روانه بازار کرد. بررسی نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که این خودرو نمی‌تواند سایپا را به هدف خود در تولید این خودروی ملی برساند.


تاریخ مصرف کوییک منقضی شده است


یکی از ایرادات مهم پلتفرم پراید، قدیمی بودن آن است زیرا پلتفرم کوییک عمری بیش از 2 دهه دارد. فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره پلتفرم این خودرو گفت: کوییک قطعا خودروی به روزی نیست، پلتفرم X200 عمری دو دهه‌ای دارد. ۶ سال عمر استاندارد یک پلتفرم خودرو است اما از زمان معرفی این پلتفرم به بازار حدود ۱۲ سال می‌گذرد. با استانداردهای بین‌المللی سومین نسل این خودرو نیز باید تا کنون ساخته می‌شد. اکنون باید این نکته را در نظر گرفت که کوییک یا همان تیبا، در حال جایگزینی با پراید ۳۰ ساله است. همچنین مرتضی شجاعی کارشناس خودرو درباره علت استفاده خودروسازان از پلتفرم‌های تکراری و حتی قدیمی گفت: شرایط تحریم، نداشتن قابلیت‌های فنی و تمایل به بازارسازی جدید، علت‌های تغییرات اندک برخی مدل‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی خودروسازان است. زیرا خودروساز تاکنون وارد کننده خودروهای خارجی بودند پس از این نیز برای حفظ بازار فروش، باید برخی تغییرات اندک ایجاد کنند تا بتوانند تنوع بازار فروش را حفظ نمایند.


کیفیت کابین خودرو کوییک مشابه تیبا  است


یکی دیگر از ایرادات مهم خودرو کوییک، عدم ارتقاء توان پیشران و کیفیت گیربکس و فضای داخلی آن است. در خودروی کوییک تغییری نسبت به نمونه‌های مشابه آن یعنی تیبا و ساینا ایجاد نشده و کیفیت قطعات آن نیز نسبت به نمونه‌های مشابه پلتفرم X200 بدون تغییر باقی مانده است. مرتضی شجاعی درباره کیفیت طراحی خودرو کوییک گفت: کوییک غیراتومات به لحاظ پیشران، موتور و گیربکس تفاوتی با مدل‌های تیبا ندارد و تنها تغییراتی در ظاهر آن‌ ایجاد شده است. حتی فضای داخل کابین کوییک دقیقا  تیبا و ساینا است و این خودرو بر روی همان پلتفرم‌ها تولید شده است. همچنین کیفیت ادوات داخلی کابین، میزان نفوذ صدا به داخل و پیشران موتور و طراحی چراغ‌های آن نسبت به خودروهای تیبا و ساینا تغییری نکرد.


امنیت کوییک بسیار پایین است


بدنه و ترمز  ضعیف یکی دیگر از اشکالات مهم و اصلی خودرو کوییک است عده‌ای از کارشناسان معتقدند که این خودرو امنیت کافی را ندارد و از این لحاظ مشابه پراید است. فربد زاوه درباره وضعیثت امنیت و ترمز خودروی کوییک گفت: این خودرو از لحاظ ایمنی حتی سه ستاره امنیت اتحادیه اروپا را نیز نمی‌گیرد. نمی‌توانیم انتظار امنیت بالایی را از کوییک داشته باشیم. اگر استانداراد کوییک را به صورت مختصر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این خودرو استانداردهای لازم را ندارد علاوه‌بر این برای مدل اتوماتیک کوییک مشکلات اساسی در ترمز نیز پیش‌بینی پذیر است. کوییک بدون شک از تکنولوژی لازم برای بهبود وضعیت ترمزها، برخوردار نبوده و راننده نمی‌تواند مانند خودروهای دنده‌ای، مدل اتوماتیک خودرو را کنترل کند.


کوییک جدیدترین خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا است که حتی پیش‌بینی می‌شود این خودرو جایگزین‌ پراید  شود. بررسی نظرات کارشناسی نشان می‌دهد، این خودرو نیز به مانند پراید ایرادات اساسی در کیفیت بدنه، کیفیت ترمز و پیشران موتور دارد که با این وصف نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروی محبوب پراید باشد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: پراید سایپا کوییک
ارسال نظر