کوییک خودرو تکراری با کیفیت مشابه پراید/ تاریخ مصرف پلتفرم کوییک منقضی شده است
گروه خودروسازی سایپا خودروی «سایپا کوییک» را در سال جاری بر روی پلتفرم X200 طراحی و تولید کرده است. خودروهای تیبا و ساینا سایر محصولات خانواده X200 هستند که در 10 سال اخیر تولید و عرضه شدهاند. گروه خودروسازی سایپا خودروی کوییک را با هدف رفع ایرادات تیبا و ساینا طراحی و روانه بازار کرد. بررسی نظرات کارشناسان نشان میدهد که این خودرو نمیتواند سایپا را به هدف خود در تولید این خودروی ملی برساند.
تاریخ مصرف کوییک منقضی شده است
یکی از ایرادات مهم پلتفرم پراید، قدیمی بودن آن است زیرا پلتفرم کوییک عمری بیش از 2 دهه دارد. فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره پلتفرم این خودرو گفت: کوییک قطعا خودروی به روزی نیست، تا جایی که حتی این پلتفرم عمری دو دههای دارد. ۶ سال عمر استاندارد یک پلتفرم خودرو است اما از زمان معرفی این پلتفرم به بازار حدود ۱۲ سال میگذرد. با استنانداردهای بینالمللی سومین نسل این خودرو نیز باید تا کنون ساخته میشد. اکنون باید این نکته را در نظر گرفت که کوئیک یا همان تیبا، در حال جایگزینی با پراید ۳۰ ساله است. همچنین مرتضی شجاعی کارشناس خودرو درباره علت استفاده خودروسازان از پلتفرمهای تکراری و حتی قدیمی گفت: شرایط تحریم، نداشتن قابلیتهای فنی و تمایل به بازارسازی جدید، علتهای تغییرات اندک برخی مدلها نسبت به مدلهای قدیمی خودروسازان است. زیرا خودروساز تاکنون وارد کننده خودروهای خارجی بودند پس از این نیز برای حفظ بازار فروش، باید برخی تغییرات اندک ایجاد کنند تا بتوانند تنوع بازار فروش را حفظ نمایند.
زاوه همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص موتور خودروی کوییک گفت: موتور کوییک، موتور ۱.۵ لیتری (۱۵۰۳ سیسی) ۸ سوپاپه بوده و نسل این موتورها از رده خارج شده است. توان و کشش این موتور قطعا محدود و نامناسب است. به همین سبب مصرف سوخت این خودرو نیز بالا است.
کیفیت کابین خودرو کوییک نسبت به تیبا تغییری نکرده است
یکی دیگر از ایرادات مهم خودرو کوییک، عدم ارتقای توان پیشران و کیفیت گیربکس و فضای داخلی آن است. در خودروی کوییک تغییری نسبت به نمونههای مشابه آن یعنی تیبا و ساینا ایجاد نشده و کیفیت قطعات آن نیز نسبت به نمونههای مشابه پلتفرم X200 بدون تغییر باقی مانده است. مرتضی شجاعی درباره طراحی خودرو کوییک گفت: کوییک غیراتومات به لحاظ پیشران، موتور و گیربکس تفاوتی با مدلهای تیبا ندارد و تنها تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده است. حتی فضای داخل کابین کوییک دقیقا تیبا و ساینا است و این خودرو بر روی همان پلتفرمها تولید شده است. همچنین کیفیت ادوات داخلی کابین، میزان نفوذ صدا به داخل کابین و پیشران موتور و طراحی چراغهای آن نسبت به خودروهای تیبا و ساینا تغییری نکرد.
امنیت کوییک بسیار پایین است
بدنه و ترمز ضعیف یکی دیگر از اشکالات مهم و اصلی خودرو کوییک است عدهای از کارشناسان معتقدند که این خودرو امنیت کافی را ندارد و از این لحاظ مشابه پراید است. فربد زاوه درباره وضعیثت امنیت و ترمز خودروی کوییک گفت: این خودرو از لحاظ ایمنی حتی سه ستاره امنیت اتحادیه اروپا را نیز نمیگیرد. نمیتوانیم انتظار امنیت بالایی را از کوییک داشته باشیم. اگر استانداراد کوییک را به صورت مختصر بررسی کنیم، همچنین مشکل ترمز برای مدل اتوماتیک این خودرو پیشبینی پذیر است. کوییک بدون شک از تکنولوژی لازم برای بهبود وضعیت ترمزها، برخوردار نبوده و راننده نمیتواند مانند خودروهای دندهای، این مدل اتوماتیک خودرو را کنترل کند.
کوییک جدیدترین خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا است که حتی پیشبینی میشود به عنوان یکی از جایگزینهای پراید نیز معرفی شود اما بررسی نظرات کارشناسی نشان میدهد، این خودرو نیز به مانند پراید ایرادات اساسی در کیفیت بدنه، کیفیت ترمز و پیشران موتور دارد که با این وصف نمیتواند جایگزین مناسبی برای خودروی محبوب پراید باشد.
انتهای پیام/