صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هشدار یک فعال بازار درباره احتمال افزایش قاچاق تایر

یک فعال بازار تایر با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون حلقه تایر اضافه وارد کشور شد، گفت: این کار باعث شد تناسب عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد.
کد خبر : 46327

سیدمحمد قدمگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با اشاره به اینکه در پی این اقدام، تولیدکنندگان داخلی قیمت‌های خود را پایین آوردند، افزود: پس از اتفاق قیمت تایرهای سایز کوچک حدود 25 درصد نسبت به سال پیش ارزان شد و در سایزهای مهم مثل 13 و 14 اینچ، کاهش قیمت شدیدتر بود.


به گفته او هر حلقه تایر پراید پیش از این اتفاق 212 هزار تومان بود که حالا به 140 تا 150 هزار تومان کاهش یافته است.


قدمگاهی با اشاره به اینکه آمارهای سازمان توسعه تجارت می‌گوید مصرف داخلی تایر در ایران سالانه حدود 400 هزار تن است و از این میزان حدود 230 هزار تن آن تایر سنگین باری است، ادامه داد: پیشتر که تایرها نخی بودند حدود 80 درصد آنها در داخل تولید می‌شد، اما بعدها با پیشرفت تکنولوژی و تغییر اندازه رینگ و سیمی و رادیال شدن تایرها، به دلیل تحریم کمی از تکنولوژی عقب ماندیم و تولید داخل در زمینه تایرباری کاهش یافت.


این فعال بازار تایر افزود: در بعضی موارد، سهم تولید ما از تایر سنگین تنها 10 درصد است و در بعضی مدل‌ها هیچ تولیدی در کشور نداریم و باید همه نیاز خود را از طریق واردات تامین کنیم.


به گفته قدمگاهی، در مجموع حدود 80 درصد تایرهای سنگین بازار وارداتی است و از این میزان حدود 90 درصد از طریق کشور چین تامین می‌شود.


به گفته او، بقیه نیاز داخل از کشورهای کره و ژاپن تامین می‌شود و بخشی هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که البته رقم آن زیاد نیست.


قدمگاهی با تاکید بر اینکه با توجه به تعدیل قیمت تایرهای سبک سواری و وانت تا سایز 16 اینچ توسط تولیدکنندگان، دیگر واردات یک سری مدل‌ها مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: به همین دلیل بازار بیشتر به سمت واردات تایرهای سنگین رفته است که صرفه اقتصادی داشته باشد.


این کارشناس حوزه بازار تایر همچنین هشدار داد که با توجه به نیاز صنعت و عمران کشور به لاستیک سنگین، در صورت اهمال در برنامه‌ریزی بعد از عید سال 95 به مشکل جدی در این بخش بر می‌خوریم.


وی گفت: بازار فعلا در رکود فصلی و رکود انتظاری است و زمانی که دوباره جان بگیرد، کمبود تایر سنگین ممکن است باعث هجوم بردن به سمت قاچاق شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر