صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴
به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری

کتاب «المسالک و الممالک» رونمایی شد؛ سند هزارساله برای نام خلیج فارس

به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری، کتاب «المسالک و الممالک» به عنوان اثر جهانی ثبت شده در حافظه جهانی در سالن قلم مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.
کد خبر : 46251

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، کتاب «المسالک و الممالک» مهمترین اثر مکتوب به قلم ابواسحاق ابراهیم بن محمد الفارسی استخری یکی از جغرافی‌نویسان نامی سده چهارم هجری ایران زمین است. استخری در اثرش به وصف زمین و چگونگی ساختار آن، قبله، راه‌ها و سرزمین‌ها پرداخته است. او همچنین قبله و خراج هر سرزمین و تحول خراج در گذشته و حال، پادشاهان زمین و القاب آنها، راه‌ها، منزلگاه‌ها، تقسیمات سرزمین‌ها، اقوام و نژادها، جزایر و آب‌ها، شگفتی‌های زمین و اطلاعات تاریخی را مورد توجه قرار داده است.


در این کتاب صورت بحر فارس کشیده شده است که منظور همان نقشه خلیج فارس است و این قدیمی‌ترین نسخه مکتوب از معرفی خلیج فارس محسوب می‌شود که به اعتبار آن می‌توان ادعای کشورهای عرب را در خصوص خلیج مجعول عربی با صراحت و با استناد به این کتاب رد کرد. استخری گستره جغرافیایی کار خود را تا چین، کره و ژاپن ادامه داده است.


نسخه خطی این کتاب در طبقه اول موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید آن از ساعت 9 صبح تا 18 بعدازظهر به موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی- خیابان سی تیر- پلاک 1 مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر